کد خبر: ۱۶۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
تحول عدالت محور و مردم پایه خواست رهبر معظم انقلاب؛

دستیار مردمی‌سازی؛ مطالبه‌ای که همچنان بر زمین مانده است

مقام معظم رهبری در آستانه گام دوم انقلاب، بر مردمی‌سازی امور و استفاده از توان و استعداد نخبگان تاکید کردند و فرمودند: «راهکاری پیدا کنید تا از توان مردم در تصمیم سازی، در اجرا و نظارت استفاده شود.»، اما این مطالبه همچنان مغفول مانده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه حلیلی خبری«شیرازه»، به عقیده بسیاری از کارشناسان دیگر دوره آزمون و خطا  تمام شده و برای حل مشکلات جامعه و پیشبرد اهداف عامه مردم، یک راه بیشتر نداریم که آن هم بازگشت به آرمان انقلاب اسلامی در عرصه‌های  مختلف از جمله اقتصاد  است؛ یعنی مردمی سازی امور و تولید قدرت اقتصادی که در واقع همان اقتصاد مقاومتی است، و مدیریت جهادی که منبعث از فرهنگ دفاع مقدس است.

 در همین راستا مقام معظم  رهبری در آستانه گام دوم و آغاز دهه پنجم انقلاب، بر مردمی ‌سازی امور و استفاده از توان و استعداد نخبگان تاکید کردند و چندین بار به دولت فرمودند: «راهکاری پیدا کنید تا از توان مردم در تصمیم سازی، در اجرا و نظارت استفاده شود.»

اقدامی که هر چند بیش از یک سال است که از اعلام آن به هیئت دولت و استانداران می‌گذرد اما همچنان آنطور که شایسته است پیش نرفته و یا هنوز جدی گرفته نشده است.

پیرو فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص «تحول عدالت محور و مردم پایه با تأکید بر ظرفیت تشکل‌های خودجوش مردمی» و «ارتقای اعتماد و امید مردم به دولت» در تاریخ بیستم مهرماه 1401 با حکم رئیس جمهور بخشنامه‌ای صادر شد با عنوان« پست دستیار مردمی سازی در دستگاه‌های اجرایی» که به همه سازمانها و ادارات ابلاغ شد.

هدف از ایجاد این پست دستیار مردمی‌سازی، ارتباط و نقش‌آفرینی سایر دستگاه‌های اجرایی وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور در تحقق مأموریت‌ها و وظایف مورد انتظار این بخشنامه عنوان شده است.

 در این بخشنامه، وظایف دستیاران مردمی‌سازی، «کمک به افزایش نقش و مشارکت مردم با تأکید بر حرکت‌های خودجوش مردمی و جوانان در اداره امور کشور»، «کمک به افزایش کارآمدی دولت در حل مسائل کشور به پشتوانه مردم و ارتقای الگوی حکمرانی مردمی» و «ارائه راهکارهای عملی برای غلبه بر سازوکارهای ناکارآمد، پرهزینه و زمان‌بر دیوان‌سالار» تشریح شده است.

استاندار فارس نیز پیرو همین بخشنامه و حکم رئیس‌جمهور، از سال گذشته خبر از ایجاد دستیاران مردمی‌سازی در فرمانداری‌ها و استانداری خبر داد و مقرر گردید این امر هرچه سریع‌تر محقق گردد؛ اما اکنون که کمتر از دو ماه تا یک‌سالگی این بخشنامه مانده اسن همچنان این مهم بر زمین مانده و شاهد اجرای آن نیستیم.

 به همبن منظور خبرنگار شیرازه در گفتگوی اختصاصی با استاندار فارس پیگیر روند اجرای این بخشنامه شد.

دستیار مردمی‌سازی؛ مطالبه‌ای که همچنان بر زمین مانده است

محمدهادی ایمانیه در خصوص استفاده از جامعه نخبگانی استان، عنوان کرد: این امر به آقای کنعانی مشاور استاندار و یک گروهی تحت نظارت وی سپرده شده است.

ایمانیه ادامه داد: کنعانی  100 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و نخبگان در زمینه‌های متعدد را در 8 گروه شناسایی و جمع کرده تا پس از مصاحبه و بررسی شرایط افراد منتخب و نخبگان در امور مختلف صنعتی، اقتصادی و دیگر موارد مورد استفاده قرار گیرند.

وی  در ارتباط با دستیاران مردمی‌سازی هم عنوان کرد: این مورد هم به آقای ترکی واگذار شده و خواستیم تا جوانب را بررسی افراد را شناسایی کند؛ چون الزاما نباید از نیروهای اداری و استخدامی باشند.

استاندار فارس با اشاره به اینکه دستیاران فرمانداران در شهرستانها و شناسایی افراد به این منظور کار دشواری است و کمی زمان‌بر است، افزود: آقای ترکی قول داده‌  تا پایان مرداد ماه دستیار مردمی‌سازی شهرستانها معرفی گردند و بنده هم همین‌جا از شما به عنوان رسانه درخواست دارم در این راستا اگر افراد واجد شرایط و توانمندی سراغ دارید معرفی نمایید.

کلام آخر اینکه:

امام خمینی(ره) با ایمان و اطمینانی که به مردم داشتند به نقش مۆثر و تعیین کننده مردم در حکومت معتقد بودند و در این چند سال رهبری و هدایت امور، ایشان به این مهم اهتمام وافری داشتند و  بر همین مبنا مقام معظم رهبری هم بارها به نقش مردم در پیشبرد امور کشور تاکید کرده و هیئت دولت را مکلف به اجرای آن نموده و اکنون در دولت سیزدهم که با شعار عدالت‌محوری و مردمی بودن به روی کار آمده انتظار می‌رود این رسالت مهم هر چه سریع و دقیق‌تر اجرا گردد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان