کد خبر: ۱۶۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
مدیر کل صدا و سیمای فارس:

سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور در شیراز برگزار سد

سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور با حضور شاعران آئینی از قومیت‌و های مختلف کشور با گویش‌ها و زبان‌های مختلف در مهدیه شهر صدرا, شیراز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، احمد پهلوانیان مدیرکل صداوسیمای فارس در بخش اول صحبت‌های خود، از عشایر به‌عنوان حافظان و مرزداران فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی کشور یادکرد و گفت: رنگین‌کمان اقوام با همه تنوع‌ها از پوشش تا گویش و از روش تا منش که در درون خودشان دارند، بزرگ‌ترین ظرفیت فرهنگی است. 

وی افزود: شوربختانه باید گفت در بسیاری از موارد از این ظرفیت عظیم آن گونه که باید، استفاده نشده است این ظرفیت، فقط ظرفیت فرهنگی نیست، بلکه یک ظرفیت بزرگ سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی است. 

 پهلوانیان یادآور شد: همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی به هم پیوند خورده، و اگر که این ظرفیت بزرگ حافظان حریم‌ها و حرمت‌ها، مرزداران اندیشه، فرهنگ، فکر، آداب‌و رسوم، عشایر و اقوام، اگر ما این را بشناسیم، و هم‌افزایی ایجاد کنیم و از آن بهره ببریم، می‌تواند ضامن حفظ وحدت کشور عزیز ما ایران باشد.

 وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به جایگاه شعر و شاعری در کشور پرداخت و اظهار داشت: شعر، همسایه دیواربه‌دیوار الهام رحمانی و دریافت وحیانی است و شاعر دریچه قلبش به روی آسمان و پنجره فهمش به‌سوی الهام رحمانی، باز است و ازاین‌رو شعر و شاعر در ایران عزیز ما، با همه این تنوع‌ها، از دیرباز جایگاه کم‌نظیر و بعضاً بی‌نظیری داشته است.

شکوه حضور شاعرانه اقوام زیر پرچم امام حسین(ع) برای ما درس آموز است.

 مدیرکل صداوسیمای فارس با بیان اینکه، فردوسی بزرگ‌ترین اسطوره‌پرداز پارسی‌گو، نظامی بزرگ حکیم شاعر، سنایی شاعر حکمت‌آموز، محتشم کاشانی عزا گویی آل الله و امام حسین (ع) و عمان سامانی بیانگر عرفانی حادثه عاشورا و کربلاست، افزود: همه قومیت‌ها با هر زبان و گویش، و لهجه همه در زیر یک پرچم، آنهم پرچم شعر است.

 وی خاطرنشان کرد: چه مناسبت شایسته‌ای که مراسم این سوگواره در شیراز شهر حافظ و سعدی برگزار می‌شود و حافظ در اوج قله تغزل عرفانی و سعدی در اوج قله پارسی‌گویی حکمت‌آموز، دو قله بی‌نظیر در شعر ایرانی هستند.

این مقام مسئول علاقه به شعر، در هر زبان و گویش در هر قوم و عشیره‌ای، در ذات و نهاد و جان هر ایرانی دانست.

  پهلوانیان در ادامه تصریح کرد: ما با هر رنگی و با هر اندیشه‌ای، چه شیعه باشیم چه اهل‌سنت و حتی چه مسلمان باشیم و چه غیرمسلمان، زیر پرچم حسین بن علی علیهماالسلام هستیم، عشق امام حسین علیه‌السلام است که دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و مهر امام حسین علیه‌السلام است که همه ما را به هم پیوند داده است.

 وی در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری سیزدهمین سوگواره‌ای ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر یادآور شد: چقدر دلنشین و شیرین و شورانگیز است که تنوع اقوام، شعر و امام حسین علیه‌السلام، سه محور وحدت در این سوگواره لحاظ شده است و شکوه حضور شاعرانه اقوام زیر پرچم امام حسین علیه‌السلام برای ما درس‌آموز است.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان