جمعههای مهدوی «شیرازه»؛
ریشه همه دردها در نبود امامزمان (عج) است
جمعههای مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،با مرور اندیشههای امام خمینی (ره) در مییابیم در نظام ارزشگذاری و ساختار نگرشی ایشان، چه عناصری خودنمایی کرده است که توانستند بعد از بعثت نبوی (ص) و حکومت علوی (ع)، حکومت دینی را پایهگذاری کنند و این رخداد بزرگ بهنوعی، پیچی عظیم و بس تأثیرگذار در حرکت بشریت است، بشری که غرق در سکولاریسم و مادیگرایی و امیال و لذات مادی و خواستنها دنیایی بود یکباره احساس کرد اتفاقات دیگری نیز باید رخ دهد.
اندیشههای امام راحل برگرفته از گفتمان و دکترین امامت و ولایت و مبتنی بر قاعده لطف است بدین معنا که مقرر است بشر با لطف الهی هدایت شود و رها نشده و عنایت و لطف الهی دائماً بر بشر سرازیر میشود. مجرای این لطف و جریان مسئله امامت است که بعد از بعثت نبوی (ص)، جریان دارد اگر این مجرا و فضا و اندیشه و دکترین از بشر گرفته شود، بشر معلق میشود و به جایی بند نخواهد بود و هر چه پیش رود در ورطه نابودی فرومیرود، کمااینکه اندیشمندان و نگرشهای بزرگ جهان امروز آه و فغانشان بلند است، بشریت ناامنی و ناکامی و ناآرامی دیده و این ناتوانی خود را فریاد میزند.
ریشه همه دردهای بشر در نبود امام است
امام خمینی (ره) تصریح دارند که بشریت دائماً از خوان لطف و عنایت الهی بهره میگیرد و بشر امروز میتواند در عصر مدرنیته از تفکر امام بهره ببرد و اساساً ریشه همه دردهای ما در نبود امام است.
بر همین اساس، امام راحل دکترین ولایتفقیه را بهعنوان ادامه ولایت نبوی و ولایت ائمه (ع) مطرح میکنند که اگر در عصر غیبت مغفول واقع شود، امامت در این دوران ابتر خواهد بود. به عبارت بهتر، اگر قرار است امامت اثر و استمرار داشته باشد، باید بروز و تأثیر اجتماعی نیز داشته باشد، امام نقطه عطف این تأثیرات است.
نقش اساسی مردم در دکترین مدیریت امام خمینی (ره)
امام خمینی (ره) مبتنی بر عنصر امامت و با استمرار لطف الهی در غالب ولایتفقیه، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند که رکن دیگر آن مردم است، مردم هستند که ولایت امام و ولایتفقیه را پذیرفته و در صحنه حضور مییابند و ازاینرو است که در دکترین مدیریتی امام، مردم نقشی جدی دارند.
در اندیشه دینی با پشتوانه روایات معصومان (ع) تصریح شده که اراده الهی بر آن است تا مستضعفان پیروز شوند: «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ». امام خمینی (ره) با این پشتوانه دینی و نگاه به حمایت از مظلومان، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.
ولایتفقیه؛ بدل از امامت در عصر غیبت
از ابتکارات امام خمینی (ره) برای به صحنه آوردن مردم استفاده از باور مهدویت و طرح وظایف منتظران بهعنوان زمینهسازان ظهور بود. ایشان تأکید داشتند اگر تفکر بشری بخواهد با راهبردهای دینی مأنوس شود بدون رهبر و امام معصوم ممکن نمیشود. تأکید بر ولایتفقیه در عصر غیبت، به دلیل بدل از اصل امامت است ازاینرو، مهدویت پشتوانه انقلاب اسلامی است. چنان که دشمنان و محققانی که روی انقلاب کارکردهاند یکی از دو بال اصلی و عامل توفیق انقلاب را ستون امامت و باور مهدویت میدانند.
انتظار فرج، روح انقلاب اسلامی است
پیکره اصلی اندیشه امام خمینی (ره)، امامت است در تاریخ دینی ما بخشی بهعنوان عاشورا (بالسرخ) بروز مییابد و بخشی دیگر با مهدویت و انتظار؛ ازاینرو، تأکید امام راحل بر آن است که مهدویت و انتظار فرج، روح انقلاب اسلامی است و وقتی این کالبد زنده و پویا است که این روح در این جسم، حلول و حضور داشته باشد وگرنه بدون آن، چیزی نمیماند.
ماندگاری انقلاب اسلامی بعد از چهل و اندی سال علیرغم همه تحریمها، تخریبها، قتل سیاسیها و … به دلیل امیدبخشی مهدویت است. چرخ مهم و حرکتدهنده انقلاب اسلامی اندیشه و تفکر و دوم رفتار و عمل است. هر جا اندیشهمان را با تفکر زلال و مدیریت و زهد امامت گره زدیم پیش رفتیم و هر جا از آن فاصله گرفتیم، آزاداندیشی و عدالت نگریمان را از دست دادیم و دچار خسران شدیم.
در بُعد عمل نیز هر جا طبق اندیشه امام زمانی عمل کردیم همچون دوران دفاع مقدس و نیز در جریان دفاع از حرم، حماسههای بسیار را خلق کردیم. در مقابل، اینکه بوی ناامیدی از اندیشه و عمل و گفتار برخی سیاسیون بلند میشود به دلیل دوری آنها از باور مهدویت است.
چنان که امام خمینی (ره) بعد از قضیه بنیصدر و در آستانه انتخابات بعدی ریاستجمهوری بهصراحت فرمودند: ما خطا کردیم و برای بیدقتی ما در انتخاب اصلح و برتر، (فاقد هدفگذاری انتظار و حکومت عادل و صالح مهدوی) چنین شد.
تأکید امام خمینی (ره) بر وظیفهگرایی منتظران
ایشان به وظیفهگرایی منتظران مقابل جامعه تأکید داشتند، برخلاف برخی جریانهای انحرافی که گوشهنشینی و زهد و دعا را به انتظار معنا میکردند. در نگاه ایشان آنچه از رشد و پیشرفت در جامعه دیده میشود باروحیه جهادی و منتظران رقم میخورد. از وظایف منتظران مدنظر ایشان، آن است که مردم و جامعه وظیفه دارند، نمیشود رها کنند و بعد بگویند چرا دچار ضعف و ناکامی شدیم؟.
انقلاب اسلامی قرار است پیچ تاریخ باشد و بنا دارد معادلات اندیشههای رسوبکرده چندین و چندصدساله بشری را کنار بزند. امام خمینی (ره) با انقلاب و نظریه ولایتفقیه این افکار را کنار زدند. اگر توجه نکنیم که ما در جریان تحول تاریخی قرار داریم و برای اصولمان مثل حاجقاسمها جان ندهیم روزبهروز دچار رخوت میشویم.
اینکه امروز در عرصه اقتصاد با مشکلات درگیر هستیم به دلیل کنارنهادن تفکر و باور مهدویت و کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و … آن است. همه تلاش دشمن برای آن است که اندیشههای بنیادین و امام زمانی ما تضعیف شود و نیز نسبت به آینده و پیشرفت در آن و پایان تاریخ یا ناامید و بیرمق شویم یا از آن غفلت کنیم. جریانهای رسانهای مادیگرایانه امروز درصدد ترویج این روحیه و باور هستند.
خوب است در انتخابات پیش رو به ظلمستیزی منتظران در کاندیداها توجه داشته باشیم، شأن جامعه اسلامی ما این نیست که مسئولان مشغول به خود باشند و هوسها و امیال و غرایز مادی و این دنیایی برایشان در اولویت باشد. عدالت و رفاه باید همراه باعزت و سلامتی دین و جامعه باشد. امید است این زلال فکری در مسئولان ما هم باشد و از انتخابهای بیجا بپرهیزیم.
در این خط است که شکست نمیخوریم. اگر قرار بود پیشرفت بدون خدا و معنویت انسان را به آرامش برساند، این همه شکستهای روحی و خودکشیها در غرب رخ نمیداد.
امید است به فرموده امام خمینی (ره) این انقلاب زمینهساز ظهور باشد که شکلگیری خط مقاومت و دفاع از مظلومان در عراق، لبنان، یمن و … نویدی بر این طلیعه است. ایکاش دانشگاههای ما اندیشه مهدوی امام راحل را تبیین کنند و این دکترین در علوم سیاسی، جامعهشناسی، روانشناسی و دیگر علوم ما راه بیابد و به زمینهسازی برای ظهور کمک کند.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان