کد خبر: ۱۶۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

پارلمان بزرگ فرهنگی کشور نیازمند نگاهی تحولی

اکنون با نگاهی به تاریخچه تشکیل شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۶۳ و هدف از تشکیل این شورا به‌درستی در می‌یابیم که ساماندهی وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و جامعه از اولویت‌های مهم شورای فرهنگ عمومی است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، چهاردهم آبان‌ماه هر سال بر اساس آنچه که در تقویم رسمی کشورمان ثبت شده است مصادف با روز فرهنگ عمومی است، مناسبتی که اگرچه به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ، همانند هوایی است که تنفس می‌کنیم؛ اما متأسفانه نه از نظر قانونی و در چهارچوب عملکرد دولتمردان و نه از نظر عامه مردم آن‌گونه که شایسته است موردتوجه قرار نگرفته است. 

مقام معظم رهبری در سخنانی پیرامون اهمیت فرهنگ، فرمودند: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد آثار دیگری دارد پس باتوجه‌به سخنان ایشان، می‌بایست مقوله فرهنگ برای همگان یک موضوع حائز اهمیت باشد. 

از همین رو این نام‌گذاری ارتباط تنگاتنگی با فعالیت‌ها و عملکرد شورای فرهنگ عمومی دارد پس می‌طلبد که با نگاهی عمیق‌تر به رسالت‌ها و عملکردهای فرهنگی دستگاه‌ها و ادارات و مدیران بنگریم. 

بر همین مبنا و با آقای نظر بیشتر در عملکرد موجود در جامعه درمی‌یابیم که انگار به‌جای اینکه فرهنگ را زیرساخت و شالوده و محور همه امور بدانند، آن را اولویت آخر دانسته و گاهی حتی توسط دستگاه‌های اجرایی مورد غفلت قرار می‌گیرد، تا جایی که این اتفاق موجب گلایمندی آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس شده و باعث شد تا روز گذشته در شورای فرهنگ عمومی که به‌صورت برخط و با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، این موضوع را مطرح کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه تضمینی برای هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی در راستای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی وجود ندارد و بودجه‌های فرهنگی به‌صورت سلیقه‌ای توسط دستگاه‌های مختلف هزینه می‌شود به حدی که گاه اصلاً هزینه‌کرد مدنظر هیچ ارتباطی بافرهنگ ندارد که اگر چنین روندی ادامه یابد نتیجه درستی نخواهیم گرفت. 

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تأکید بر اینکه باید سازوکار اجرایی سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی تنظیم شود، افزود: تمام مسئولان بایستی بنا به دستور رئیس‌جمهور دراین‌خصوص اهتمام ویژه‌ای به اجرایی‌شدن این نقشه فرهنگی داشته باشند. 

آیت‌الله دژکام نقش سازمان برنامه‌وبودجه را در این زمینه حائز اهمیت دانست و گفت: نقش این سازمان در راستای پیوست فرهنگی اکثر طرح‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه از رئیس‌جمهور خواست تا بودجه‌ای جهت مصرف امور هماهنگی و جریان‌سازی فرهنگی در دستگاه‌ها و سمن‌ها به شورای فرهنگ عمومی استان‌ها تخصیص داده شود. 

اکنون با نگاهی به تاریخچه تشکیل شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۶۳ و هدف از تشکیل این شورا به‌درستی در می‌یابیم که ساماندهی وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها و جامعه از اولویت‌های مهم شورای فرهنگ عمومی است موضوعی که شاید در این سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده است با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی و ورود نسل جوان به این فضا دشمن توانست فرهنگ این مردم را مورد هجمه قرار داده و با ترفندهای مختلف فضا را به سمت‌وسویی بکشاند که از جنگ تن‌به‌تن دور شده و با طراحی جنگ نرم فرهنگ این سرزمین را مورد هجوم قرار دهد. 

بر همین اساس کارشناسان و متخصصان حوزه فرهنگ بر این باورند که برای مقابله و نبرد با این جنگ نرم و دفاع از فرهنگ و تمدن این سرزمین و همچنین نجات نسل جدید از حکمرانی که غربی‌ها بر فرهنگ مردم ما دارند می‌بایست، با راهکارها و شیوه‌های نو دست‌به‌کار شد تا شاید بتوان فرهنگ غنی را که در طول سالیان متمادی دستخوش تغییر و تحولاتی شده را نجات داد.

 دراین‌بین وظیفه شورای فرهنگ عمومی چه در سطح ملی و چه استانی بسیار خطیر است، وظیفه‌ای که اگرچه هر ساله در جلسات شورای فرهنگ عمومی که به مناسبت نام‌گذاری این روز به آن پرداخته می‌شود، اما انگار یک روز پس از آن همه چیز به دست فراموشی سپرده شده و روز از نو و روزی از نو.

 هر چند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان بر این باور است که عملِ دقیق به وظایف و رسالت‌ها و باور مسئولان به اثربخشی شورا می‌تواند شورای فرهنگ عمومی را به یک ساختار پیش‌برنده و اثربخش تبدیل کند، اما این سؤال همواره مطرح است که آیا مسئولان به این باور رسیده‌اند که عمل به دستورات این شورا می‌تواند بهترین راهکار برای نجات فرهنگ جامعه از تغییر و تحولات پیشرو باشد؟ 

حمیدرضا قانعی با بیان اینکه فرهنگ عمومی مؤلفه‌های مختلف دارد و می‌تواند مسیر رشد یا افول جامعه را نشان دهد اظهار کرد: توجه‌کردن و اهمیت‌دادن به قانون، توسعه فرهنگ کار، پرداختن به خانواده و مسائل کلانی ازاین‌دست از جمله مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در فرهنگ عمومی موردتوجه قرار گیرد. قانعی، ساختار شورای فرهنگ عمومی را یک ساختار منحصربه‌فرد و دارای ظرفیت‌های ویژه توصیف کرد و گفت: در واقع شورای فرهنگ عمومی را می‌توان یک پارلمان بزرگ فرهنگی در استان فارس دانست که همه بازیگران عرصه فرهنگ در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها در آن حضور دارند.

 کلام آخر اینکه:
 در این میان و برای نجات فرهنگ چندین هزارساله این سرزمین و آنچه که به باورها ارزش‌ها و عقاید مردم هر کشوری مربوط می‌شود، قطعاً نیازمند مشارکت‌پذیری و تعامل و استفاده از نگاه‌های نخبگانی و خبرگانی است که در نتیجه آن عدم موفقیت‌ها و علل آن را بررسی کنیم و طرحی نو ارائه بدهیم. 

انتهای پیام/224224 
 
 
 
 
 

نظرات بینندگان