نفس؛ فرصتی برای زندگی به نوزادان آینده
زن جوان با لحن بیقید و تکاندهندهای میگوید: قبل از این، یک بچه دیگه هم سقط کردم حالا اینم سقط شد که بهتر، نشد هم یک فکری میکنم! دهانم از حیرت آنچه میشنوم باز مانده است.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، پاییز به نیمه رسیده و خنکای روزگار رنگارنگش را به رخ میکشد. خنکایی که دیگر به سردی رسیده و زیر پوست رهگذران رژه میرود!
اتوبوس با چند حرکت اضافه تو جاده جولان میدهد و من برای کوتاهشدن مسیر، یک مقاله هنری را جهت مطالعه انتخاب کردهام.
جاده شیراز به داراب، این روزها عبور از سردی، به سمت اعتدال و همان خنکای رنگارنگ است. وسط جاده، زن جوانی سوار اتوبوس میشود و چون صندلی کنار من خالی است، اینجا مینشیند.
دقایقی میگذرد، مقاله هنری به نیمه رسیده و بانوی همسرم نیز با شال پاییزیاش، رد یک سؤال بیپاسخ را در فضای اطراف دنبال میکند!
ناگهان به حرف میآید و از هوا و جاده و... صحبت میکند. بعد میگوید: حالم خوب نیست، تو ماشین که میبینم بدتر میشم، آخه باردار هستم.
میگویم: بهسلامتی، بچه اولتون هست؟
- نه، یک پسر دارم. این دومی هست.
اما نمیخوامش، میخوام سقط کنم!
یهو با لحن بیقید و تکاندهندهای ادامه میدهد: قبل از این، یکی دیگه هم سقط کردم. حالا اینم افتاد که بهتر، نیفتاد هم یک فکری میکنم!
دهانم از حیرت آنچه میشنوم بازمانده. چشمان خیره و پرسشگر مرا که میبیند، کمی معذب میشود.
میگویم: چقدر راحت از سقطجنین حرف میزنید. مگه نمیدونید این کار مثل قتل نفس هست و چقدر تو دینمون نکوهش شده؟
- میدونم گناه داره اما چارهای ندارم. شوهرم اخلاق و رفتار مناسبی نداره و همین یک بچه رو هم برای اینکه نگن اجاقش کوره، به دنیا آوردم.
چقدر این جمله آشنا است. چند بار دیگر هم شنیدهام. نه صرفاً از کسانی که قصد سقطجنین داشتند؛ اما در کل از جانب کسانی بوده که با فرزندآوری و تولد بچه دوم یا بیشتر مخالف بودهاند.
خنکای پاییز به سردی رسیده و من روی خطوط چهره همسفرم، اضطراب و نگرانی از آینده را میبینم. سعی میکنم او را به هر طریقی منصرف کنم. از دلایل فردی و اجتماعی تا شرعی...
در پایان مسیر، لحظاتی که مشخص است قدری در تصمیمش مردد شده، مرکز نفس را به او معرفی میکنم تا شاید به این وسیله از سقطجنین کاملاً منصرف شود.
سقطجنین، معجون تلخ غفلت و قساوت
سقطجنین، نوعی جاهلیت در عصر مدرن است. حرکت خام و ناآگاهانهای که معجون تلخی از یکلحظه غفلت و قدری قساوت قلب است. در نهایت نادیدهگرفتن حکم خدا و تبعات جسمی و روحی برای مادر و جنین است.
سقطجنین از لحاظ شرعی بسیار نکوهش شده در آیاتی از قرآن همچنین روایات اهلبیت از آن بهعنوان گناهی نابخشودنی یاد شده است. در سورههای اسراء، انعام و ممتحنه با صراحت به این موضوع اشاره شده و برای کسانی که عامدانه اقدام به سقطجنین میکنند، مجازات اخروی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ازبینبردن عامدانه جنین پس از ۴ ماهگی، حکم قتل نفس را دارد.
ازآنجاکه سقطجنین بدون دلیل متقن پزشکی، معمولاً در مراکز غیرمجاز و خلاف انجام میشود، تبعات جسمی متعددی برای زنانی دارد که مبادرت به سقط میکنند و به فرجام آن توجهی ندارند.
محلی برای نجات فرزندان سقط
مرکز مردمی نفس، (مخفف نجات فرزندان سقط) با حمایت و نظارت بسیج جامعه پزشکی فارس، اوایل آذر سال گذشته در شیراز گشایش یافت و پس از چند ماه فعالیت خود را در تعدادی از شهرهای فارس نیز آغاز کرد. فعالیتی در راستای حفظ و نجات نوزادان در راه و کمک به برنامههای صیانت از جمعیت.
یکی از شهرهایی که مرکز نفس در آن فعال شده، داراب است
مسئول واحد سلامت و خانواده شبکه بهداشت داراب، این مرکز در راستای پیشگیری و ممانعت از سقط عامدانه جنین، سه رویکرد محوری در دست اقدام دارد.
ملیحه حسینپور ادامه میدهد: یکی از محورها، پرداختن به عوارض و خطراتی است که سقطجنین برای مادر دارد که حتی اگر جنین سقط نشود، خطرات مشابهی برای مادر و جنین باقی خواهد ماند.
انصراف مادران از سقطجنین
وی محور بعدی را شناسایی مراکز عرضه داروهای سقطجنین و معرفی آنها به دستگاه قضایی عنوان کرده و میافزاید: همچنین سومین و مهمترین اقدام مرکز نفس، شناسایی زنانی است که به هر دلیلی قصد سقط عمدی جنین را دارند که تلاش این مرکز برای ممانعت از این کار و انصراف مادران از سقطجنین است.
حسینپور به دلایل افراد برای سقطجنین پرداخته و اضافه میکند: برخی از این زنان، دلایل اقتصادی و بضاعت مالی را مطرح میکنند و نگران این هستند که با وجود شرایط نامساعد مالی، عضو دیگری را به خانواده اضافه کنند.
مسئول واحد سلامت و خانواده شبکه بهداشت داراب ادامه میدهد: همچنین تعداد دیگری مشکلات فرهنگی مسائل دیگری داشتند که بهوسیله مشاوره از سقطجنین منصرف شدند.
مرکز نفس در شهرستان داراب از ابتدای سال جاری افتتاح شد؛ اما فعالیت رسمی خود را از روز ملی جمعیت یعنی ۳۰ اردیبهشتماه آغاز کرد.
۲۳ مورد شناسایی شدند
حسینپور با اشاره به تعداد افراد شناسایی شده توسط این مرکز میگوید: از ابتدای کار مرکز تاکنون، یعنی ۶ ماه اخیر، ۲۳ مورد شناسایی شده که از این تعداد ۱۱ مورد به علت مشکلات اقتصادی، تصمیم به سقطجنین داشتند.
وی اضافه میکند: خانوادههایی که مشکل اقتصادی داشتند، تحت حمایت مالی قرار میگیرند، بستههای معیشتی به آنها ارائه میشود و هزینه چکاپ و ویزیت پزشک در بخش خصوصی برایشان تأمین میشود؛
از این مادران سه نفر تاکنون زایمان کرده که سیسمونی آنها را نیز تأمین کردهایم.
مسئول واحد سلامت و خانواده شبکه بهداشت داراب خاطرنشان میکند: وضعیت بقیه خانوادهها نیز بهصورت هفتگی یا ۲ هفته یکبار پیگیری شده و مسائل آنها مورد بررسی قرار میگیرد.
از محلههای شهری تا دورافتادهترین روستاها
شیوههای شناسایی زنانی که قصد سقطجنین دارند موضوع دیگری است که حسینپور به آن پرداخته و میگوید: برای این کار، بروشورهایی طراحی کرده و به ادارات دادهایم که در راهروها و محل تردد مراجعان خود قرار دهند، همچنین از نقاط شهری تا دورافتادهترین نقاط روستایی، پایگاه سلامت، پزشک خانواده و خانه بهداشت وجود دارد که در صورت مشاهده زنانی که قصد سقطجنین دارند، این افراد را به ما معرفی میکنند.
وی ادامه میدهد: در این شرایط مادر با تصور اینکه مرکز نفس جایی است که به او کمک میکند فرزند خود را سقط کند، با ما تماس میگیرد که پس از آن مشاورههای مرکز برای انصراف از سقط آغاز میشود. یا اینکه مشاوران مرکز به طور مستقیم ورود میکنند و فرد موردنظر را از اقدام به سقط منصرف مینمایند.
این مسئول بیان میکند: در مرکز نفس، کارشناس روانشناسی، مذهبی و مامایی داریم که مشاورههای لازم را به مراجعان ارائه داده و در هر سه وجه در وقت لزوم، بهموازات یکدیگر همکاری میکنند تا اجازه ندهند که سقط اتفاق بیفتد.
قبحانگاری سقطجنین
ریشهکنکردن سقطجنین و ازبینبردن این تفکر غلط، نیاز به فرهنگسازی و آموزش دارد. آموزشی که در مراکز تحت پوشش شبکه بهداشت توسط ماماها برگزار شده و به گفته حسینپور، جلسات آموزشی به طور مستمر در این راستا تشکیل میشود تا جامعه هدف، بیشازپیش توجیه شود.
حسینپور به مقاومت افراد در برابر انصراف از سقطجنین پرداخته و ادامه میدهد: برخی از مادران، بهراحتی متقاعد و از سقط منصرف میشوند؛ اما افراد دیگری هستند که اصلاً متقاعد نمیشوند که وجود چنین مواردی در جمعیت شهری، کار را سخت میکند.
وی اضافه میکند: در جمعیت روستایی، شناسایی افراد و یافتنشان راحتتر است؛ اما در محدوده شهری این گونه نیست.
حسینپور بیان میکند: افرادی بودهاند که با یکی دو مشاوره ساده یا پس از اینکه متوجه شدند سقط حرام است و گناه تلقی میشود، از سقطجنین منصرف شدند؛ اما کسانی هم هستند که با هیچ تحلیل و توضیحی، قانع نمیشوند.
به گزارش شیرازه، حفظ جامعه پویا و جوان با برنامههای فرزندآوری و پیشگیری از سقطجنین میسر میشود.
برنامههایی که طی چند سال اخیر در دستور کار دستگاههای مرتبط قرار گرفته تا هر کدام برای تداوم نسلی شاداب و پرتحرک، قدمی بردارند.
و در این مسیر، اقداماتی در راستای حفظ نوزادان در راه و ممانعت از سقطجنین، اتفاقی است که نوید آیندهای بهتر را در حیطه صیانت از جمعیت میدهد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
نظرات بینندگان