کد خبر: ۱۶۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خبر داد:

فارس صاحب سایت هسته‌ای می‌شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تأمین زمین از سوی دانشگاه شیراز در محل دانشگاه کشاورزی هم نیروگاه ۱۰ مگاواتی، هم نیروگاه قدرت صفر و هم مرکز تولید رادیو دارو، از سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه استان فارس در کنار سایر استان‌ها همچون اصفهان، کرمان، یزد، خوزستان در حال تبدیل‌شدن به قطب فولاد کشور است افزود: مزیت این اقدام در مقایسه با سایر استان‌های کشور، دارابودن قطب انرژی و معدنی استان فارس است درحالی‌که سایر استان‌ها از این دو مزیت برخوردار نیستند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح‌های فولادی افتتاح شده در استان فارس، اضافه کرد: در شهرستان کوار چهار فاز کارخانه فولاد کوار به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم کارخانه فولاد در شهرستان‌های نی‌ریز و فاز اول کارخانه فولاد خرامه در آستانه افتتاح است.

قادری تصریح کرد: علاوه بر این در شهرستان‌های اقلید، فسا، آباده طشک، جهرم و لامرد نیز احداث کارخانه فولاد در دست اجرا است که با این اقدام استان فارس به یکی از قطب‌های تولیدکننده فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.
قادری خاطرنشان کرد: فارس به علت هم‌جواری با استان‌های تولیدکننده نفت و گاز همچون
 استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در موضوع تولیدات انرژی بر و تربیت نیروی انسانی متخصص مرتبط با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی می‌تواند گام‌های مؤثری بر دارد.
وی تأکید کرد: باتوجه‌به کشف میادین گازی جدید در استان فارس، این استان می‌تواند قطب معدنی و حتی یکی از قطب‌های مهم تولیدکننده نفت گاز و کشور باشد.
در ادامه این نشست نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به تشریح موارد سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد تولید خودروهای برقی در استان فارس است.
قادری در پرسش به سؤال خبرنگاری در خصوص واگذاری زمین به تولیدکننده خودروی برقی، پاسخ داد: مجوز انجام این کار با انعقاد یک تفاهم‌نامه به مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد تومان با استانداری فارس صورت‌گرفته است تا بتوانیم تولید خودرو برقی را در استان فارس داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز این موضوع توسط شهرداری شیراز هم در حال پیگیری است.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به تولید محصول کاکتوس میوه‌ای در استان فارس اشاره کرد و گفت: تولید کاکتوس میوه‌ای موضوعی است که به جد در استان دنبال می‌شود و این محصول مصرف آب بسیار پایینی دارد و در برخی از کشورهای دنیا برای بیابان‌زدایی از آن استفاده می‌شود .
قادری افزود: برآورد ما این است که از برگ آن می‌توان ۱۰ درصد آرد موردنیاز کشور را از آن تأمین کرد. این در حالی است که این کاکتوس میوه لوکس هم دارد و قرارداد ملی آن در ۲۲ هکتار منعقد شده است.


وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در استان دنبال می‌شود ایجاد واحد عصاره‌گیری از برخی محصولات کشاورزی در شهرستان سروستان توسط یک سرمایه‌گذار است که تولیدات آن می‌تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود و باتوجه‌به بازار تعریف شده این حوزه می‌تواند ارزش‌افزوده بسیاری برای استان ایجاد کند.

راه‌اندازی واحد تولیدی سیلیکون متال در شهرستان مرودشت دیگر موضوع مورد اشاره نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بود و وی عنوان کرد: این واحد دومین واحد تولیدکننده در کشور است که در شهرستان مرودشت راه‌اندازی شده است که استفاده از سیلیکون متال می‌تواند جایگزین ظروف تفلون و در پنل‌های خورشیدی و همچنین جایگزین فایبرگلاس باشد.

قادری در ادامه سخنان خود از ایجاد سایت هسته‌ای در استان فارس خبر داد و گفت: از سال ۱۳۵۳ برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد سایت هسته‌ای در استان فارس در دستور کار قرار گرفت؛ اما به علت عدم تأمین زمین و سایر مشکلات این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: در خصوص احداث این سایت مقرر شد تا یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی و یک نیروگاه قدرت صفر در استان ایجاد شود؛ اما این اقدام محقق نشد. در نهایت با تأمین زمین از سوی دانشگاه شیراز در محل دانشگاه کشاورزی یک زمین به مساحت ۱۰۰ هکتار به‌منظور ایجاد سایت هسته‌ای استان تخصیص یافت.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در این زمین هم نیروگاه ۱۰ مگاواتی، هم نیروگاه قدرت صفر و هم مرکز تولید رادیو دارو ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: عملیات ایجاد سایت هسته‌ای در استان فارس از سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

قادری خاطرنشان کرد: در این مکان پژوهشکده فناوری کشاورزی هسته‌ای احداث می‌شود تا استان فارس به مرکز آموزش نیروی انسانی برای سایت های نیروگاه‌های جنوب کشور تبدیل شود.

تشریح وضعیت واحدهای پتروشیمی و واحدهای تولید نفت و فرآورده‌های نفتی و موضوع خط انتقال آب از خلیج‌فارس به استان از دیگر موضوعات مورد اشاره نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بود و وی تصریح کرد: واحدهای پتروشیمی در استان فارس موضوعیت بسیار جدی دارند؛ لذا بایستی پالایشگاه‌های استان یا پتروشیمی‌هایی که مجوز اجرای آنها صادر شده است به جد پیگیری شوند.

به گفته قادری وجود چهار خط انتقال فرآورده‌های نفتی از مهرآران هرمزگان به شیراز، خط انتقال نفت خام از گچساران به شیراز، خط اتیلن از عسلویه به پتروشیمی‌های اتیلن خط مرکز و خط روپیلن از عسلویه به مرودشت نیز می‌تواند آینده روشنی را برای فارس در این حوزه‌ها فراهم کند.
این نماینده مجلس تأکید کرد: این چهار خط می‌تواند یک حوزه بسیار وسیع و گسترده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان فارس ایجاد کند.

قادری همچنین در خصوص انتقال آب از خلیج‌فارس به استان توضیح داد: با اجرای خط انتقال آب خلیج‌فارس به استان فارس محدودیت ایجاد صنعت آب بر در این استان به طور کامل برداشته خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح انتقال آب چهار واژه سوآپ آب، تهاتر آب با پساب، پیش‌خرید آب و خرید تضمینی آب وارد قانون شد که با این چهار واژه، سرمایه‌گذاری آب در استان افزایش پیدا می‌کند و طرح‌های فاضلاب رونق می‌گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مهم‌ترین کارکردی که برای خط انتقال آب خلیج‌فارس تعریف شد این است که بازار آب را تنظیم می‌کند و تمام سطح استان را پوشش می‌دهد.

انتقال دامداری‌ها از شهرک صنعتی به هفت برم و توسعه خطوط ریلی رونق دهنده در فارس با درنظرگرفتن صرفه اقتصادی از دیگر موضوعات مورد اشاره نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بود.

انتهای پیام/




نظرات بینندگان