کد خبر: ۱۶۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲
پیرامون ورود فاضلاب اقلید به مزارع آباده؛

شرکت آب و فاضلاب فارس توضیح می‌دهد

شرکت آب و فاضلاب فارس در خصوص خبری مبنی بر رهاسازی فاضلاب اقلید در مزارع کشاورزان آباده به تشریح چگونگی وضعیت رهاسازی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اقلید و خلاصه عملکرد فنی این تصفیه‌خانه پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در این گزارش آمده است: پروژه طراحی و اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اقلید با ظرفیت اسمی ۶ هزار و ۱۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با فرایند لاگون هوادهی - اختلاط کامل در سال ۱۳۸۳ بهره‌برداری شده است.

این در حالی است که تصفیه‌خانه‌هایی با فرایندهای هوازی (لاگون هوادهی اختلاط کامل/ ناقص) برای حذف و کنترل پارامترهای آلاینده با ضرایب بالا مناسب نبوده و پساب حاصله از این تصفیه‌خانه‌ها جهت مصارف کشاورزی مطلوب هستند.

بنابراین گزارش؛ باتوجه‌به الزامات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و با عنایت به تعهد ذاتی شرکت‌های آب و فاضلاب مبنی بر کنترل و حذف بیشترین میزان بار آلودگی حاصله از تصفیه‌خانه فاضلاب منتج به سالم‌سازی هر چه‌بهتر محیط‌زیست، این شرکت اقدام به تأمین اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال جهت به‌روزرسانی، تعویض و ارتقای ۱۲ دستگاه الکتروموتور هواده (به‌منظور اکسیژن‌رسانی و اعمال اختلاط کامل در راکتورها) مطابق با استانداردهای نهایی فاز تصفیه بیولوژیکی کرده و جهت ثبات عملکرد تجهیزات الکترومکانیکال، تمامی کابل‌های هادی برق از پست‌زمینی مرتبط با تابلو برق‌ها و الکتروموتورها، استانداردسازی و تعویض و به‌روزرسانی و بازسازی و اعمال تعمیرات اساسی در فاز ابنیه لاگون زلال‌ساز ثانویه و لجن‌برداری از لاگون زلال‌ساز ابتدایی در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

در ادامه گزارش شرکت آبفا فارس آمده؛ پایش و کنترل پارامتریک پساب تصفیه‌خانه و انطباق یا عدم انطباق آن با استانداردهای ابلاغی سازمان محترم محیط‌زیست توسط آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

همچنین معیار قضاوت سلامت فنی پساب‌های حاصله از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، نمونه‌برداری از محل خروجی تأسیسات مذکور است و آلودگی‌های احتمالی پیش‌آمده در مناطق پایین‌دست تصفیه‌خانه‌ها حاصل از تجمع روان آب‌ها، زه کش‌ها، پساب‌ها یا روان آب‌های سطحی به‌طورقطع دلایل مشهود دیگری را در بردارد.

به‌عنوان نمونه ایجاد مانع در مسیل‌ها توسط کشاورزان مقیم به‌منظور توان برداشت دبی موردنظر جهت مصارف کشاورزی به‌مرورزمان باعث فسادپذیری (سپتاژ) پساب‌ها یا هرگونه آب‌های تجمیعی دیگر می‌شوند.

استفاده از کودهای حیوانی در زمین‌های کشاورزی و وقوع اتفاقات پیش‌بینی نشده طبیعی همگی از جمله مواردی هستند که ممکن است باعث ایجاد مخاطرات زیست‌محیطی در این زمینه شوند.


شرکت آبفا استان فارس با وجود محدودیت‌های مالی بسیار در جذب منابع عمرانی مستتر در طرح‌های فاضلاب جهت تطبیق شرایط زیست‌محیطی منطقه و پیشبرد رسالت خود نسبت به جمع‌آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب‌های خانگی برای شهروندان شهر اقلید افزون بر اعتبارات عمرانی اقدام به اخذ وام از محل ماده ۵۶ از بانک صادرات به‌منظور اجرای بخشی از شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب خانگی کرده و اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان اقلید با روش فرایندی لجن فعال به‌منظور مدیریت یکپارچه منابع آب و جذب منابع مالی غیردولتی به روش بیع متقابل طی فرایند مقتضی، هم‌اکنون آگهی مزایده شناسایی و جذب سرمایه‌گذار را برگزار و فرایند انتخاب سرمایه‌گذار جهت اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه و بهره‌برداری و استفاده از پساب در دست اقدام است.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/



نظرات بینندگان