فضای مجازی؛
آموزش استفاده هدفمند از اینترنت به دانشآموزان
میتوان استفاده از رسانهها برای یادگیری دانشآموزان را بهعنوان یکرویه اجرا کرد و زمانهایی را که صرف بودن پای نمایشگرها میشود، میتوان به یادگیری ادبیات، علوم و ریاضی اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، راجع به میزان استفادهٔ کودکان کمسنوسال از رسانهها نگرانیهایی بهحق وجود دارد. اما میتوان استفاده از رسانهها برای یادگیری دانشآموزان را بهعنوان یکرویه اجرا کرد و زمانهایی را که صرف بودن پای نمایشگرها میشود، میتوان به یادگیری ادبیات، علوم و ریاضی اختصاص داد.
کودکان کمسنوسال در بسیاری از شرایط و بافتهای مختلف یادگیری را تجربه میکنند، در منزل، مدرسه، مغازه و پارک نزدیکِ خانه. رسانههای دیجیتالی در این میان باخاصیت درگیرکننده و سرگرمکنندهای که دارند، محیطی دیگر فراهم میکنند که میتواند در خدمت یادگیری باشد.
کودکان در سنین پایین معمولاً روزانه دو ساعت صرف رسانههای دیجیتالی میکنند و این رقم بعد از محدودیتهایی که بهخاطر ویروس کرونا اعمال شده، افزایشیافته است. معلمها و والدین بهجای اینکه بخواهند راجع به چنین وضعیتی شکایت و گلایه کنند، میتوانند مطمئن شوند که از این ساعات بهخوبی استفاده میشود. این مسیر ابتدا شامل برنامههای آموزشی باکیفیت است که بهمنظور استفاده از رسانه طراحی شدهاند. در برخی زمینههای مختلف مانند خواندن و نوشتن، علوم و ریاضی برنامههای خوبِ زیادی وجود دارد.
تحقیقهای بسیاری راههای مختلفی را نشان دادهاند که بزرگسالان میتوانند از طریق رسانههای دیجیتال به بهبود یادگیری کودکان کمک کنند. رسانههای مجازی منابع خوبی برای یادگیری از راه دورند، زیرا که بهاشتراکگذاری ویدئوی تدریسها و همچنین نرمافزارهای بازیِ دونفره میتوانند تعاملی سرگرمکننده و درعینحال آموزشی فراهم کنند.
ما در اینجا برخی از روشهای عملی و کاربردی را معرفی میکنیم که معلمها و والدین را در زمینهٔ استفاده از رسانههای دیجیتال تشویق میکند. همچنین مطالبی هم راجع به مهارتهای اساسیِ خواندن و نوشتن برای پیشدبستانیها، مانند لغت، بازشناسی حروف و همچنین مهارتهای مباحثهای مانند نوبتگیری در گفتوگو، خواهیم خواند.
استفاده از رسانههای دیجیتال برای شکلدهی تجارب یادگیری سالهای اولیه
ابتدا برخی چیزها را آماده کنید: حجم وسیعی از رسانههای دیجیتال وجود دارد، اما همگیشان باکیفیت نیستند. برای استفاده از رسانهها برای یادگیری باید بتوانید منابعی را پیدا کنید که حاوی مهارتها و مطالبی موردنظرتان هستند و همچنین یادگیری سرگرمکننده و جالبی را نیز فراهم میکنند.
بهصورت جمعی از رسانه استفاده کنید: درحالیکه کودکان میتوانند از طریق تماشای فیلمها با بازیهای مختلف چیزهای بسیاری بیاموزند، هدایتکردن توجهشان باعث میشود تأثیر این تعاملات افزایش پیدا کند. شما میتوانید به سمت لغات و مفاهیم جدید بروید، عبارتها را تغییر دهید یا اینکه از سؤالهای باز استفاده کنید تا یادگیری کودک را افزایش داده و یا اینکه بین چیزهایی که آنها از پیش آموختهاند، ارتباط برقرار کنید. برای نمونه، به کمک وبگاه «Droplets» میتوانید معنای واژههای جدید را در زبانهای مختلف پیدا کنید. این باعث میشود که انبارِ روبهرشد لغات فعالِ کودک وسیعتر شود و از طرفی دیگر دانشپایهایشان که برای فعالیتهای آیندهشان ضروری است، توسعه پیدا کند.
موقعیتهای مرتبط با خواندن و نوشتن را در فعالیتهای روزمره پیدا کنید: کلمات و حروف همهجا هستند. ادبیات و نوشتهها تنها به کتابها محدود نیستند. شما میتوانید در مسیرتان به پارک کلمات جدید را به کودک نشان دهید یا اینکه در هنگام مواجهه با اشیای مشابه در رسانههای دیجیتال، از کلمات متفاوت استفاده کنید. برای نمونه اگر کودک شما عاشق حیوانات است، میتوانید از بازیهای ماجراجویی مرتبط با این زمینه استفاده کرده و به او کمک کنید تا دفترچهٔ خودش را با قالب حیوانات درست کرده و سپس در بازیِ مربوطه تمام حرکتهای شخصیتِ اصلیِ داستان را ثبت کند.
والدین را تشویق کنید که آنها در مشارکت داشته باشند و مهارتهایشان را بشناسند: والدین معلم اولِ کودکان هستند و بهتر از هر کسی میدانند که کودکانشان چه چیزهایی میدانند و در چه زمینههایی مشکل دارند. برخی از فعالیتها و تکالیف را به منزل بفرستید تا والدین انجام دهند. برای نمونه میتوانید برنامهای مانند «Map Adventure» را پیشنهاد دهید در آن دو شرکتکننده میتوانند از نقشهها کمک بگیرند و به سراغ دیدن مکانهای مختلف بروند. در این حالت والدین میتوانند در فعالیتهای آنلاین کودکانشان نقشی داشته باشند و خودشان را در بازیهای موبایلی الگوی فرزندشان قرار دهند. اگر در حال صحبتکردن راجع به آبوهوا و مشاهدهٔ وضعیت ابرها و خورشید با کودکان هستید، بچهها و پدر و مادرها را ترغیب کنید تا ژورنال «Shadows» را کنار دستشان داشته باشند و چیزهایی را که میبینند، یادداشت کنند. پیشنهاد دیگری که میتوان داد نرمافزارِ «Plants Journal» که در آن کودکان باید از دوربین گوشی یا تبلتشان استفاده کنند تا مراحل رشد گیاهان را ثبت کنند.
والدین را ترغیب کنید تا از زبان مادریشان استفاده کنند. بسیاری از مراحل اولیهٔ زبان و مهارتهای خواندن و نوشتن میان زبانها مشترک است. افزون بر این، ارتباطگیری با دانشهای پیشینِ کودکان باعث میشود مفاهیم و کلمههای جدید بیشتر در حافظه بمانند. ترانهها روشی بسیار خوب برای کمککردن به کودکان در جهت یادگرفتن لغات هستند. از خانوادهها راجع به اسم آهنگهای موردعلاقهشان در زبان مادریشان سؤال کنید و در منابع آنلاین جستوجو کنید.
سؤالهای باز بپرسید و مطمئن شوید که کودکان نوبت خود را استفاده میکنند: کودکان فرایند نوبتگیری و مهارتهای ارتباطی را از طریق سرمشقگیری فرامیگیرند. معلمها و والدین میتوانند از تماشای فیلمهای مشترک یا بازیها استفاده کنند تا در این مواقع نوبتگیریهای سنتی را با کودک تمرین کنند. بعد از دیدن یک صحنهٔ جالب، راجع به آن سؤال کنید و منتظر پاسخ باشید. سپس در قسمتهای جالبِ بعدی در فیلم یا بازی، کودک را تشویق کنید که از شما سؤال کند و منتظر پاسخ بماند. همیشه بعد از اینکه فعالیت را متوقف کردید، زمان کافی را به کودکان بدهید تا بتوانند به اندازهٔ موردنیاز به پاسخهایشان فکر کنند. شما حتی میتوانید با اندازهگرفتن زمان توقفها این فرایند را به بازی تبدیل کنید تا ببینید که کدام یک میتوانند شریکِ گفتوگویِ بهتری به نسبت طرفِ مقابل باشند.
به سراغِ علائق کودک بروید: کودکان زمانی که رسانه را با علائق و گرایشهای آنها همراه میکنید، بهتر یاد میگیرند. بهمنظور استفاده از رسانهها برای یادگیری از آنها بخواهید که به دنبال رسانههای دیجیتالی بروند که به موضوعات موردعلاقهٔ آنها اختصاص دارند و بدینوسیله مهارتهای اطلاعاتیشان را افزایش دهید. اگر فرزندتان بگوید که میخواهد مطالبی راجع به مارمولکها بخواند، میتوانید در پلتفرمهایی مانند گوگل یا یوتیوب و یا همچنین فهرستهای آنلاین کتابخانهٔ محلهتان، عکسها، تصاویر، فیلمها و داستانهای مختلفی راجع به این حیوان پیدا کنید.
والدین و آموزشگران اغلب در مورد میزان استفادهٔ کودکان از رسانهها و فضای مجازی نگرانند. مانند تمامی رژیمها، در این مورد نیز میانهروی و انتخاب بهترین مواد تشکیلدهنده نقطهٔ مهم ماجراست. نکاتی که ما در اینجا معرفی کردیم به آموزشگران و پدر و مادرها کمک میکند که مطمئن شوند زمانی که کودکان در پای نمایشگرها میگذرانند، مولد و مؤثر بوده و یادگیریشان را به حداکثر میرساند.
منبع: مجموعه مقالات مدرسه رسا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان