کد خبر: ۱۶۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۷ دی ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

پای معتادان متجاهر به صحن علنی شورا کشیده شد

هرچند سالیان قبل و شوراهای ادوار گذشته نیز مبالغ هنگفتی را جهت ساماندهی معتادان متجاهر در نظر گرفته‌اند و مدت‌هاست از خزانه شهرداری و شهر شیراز هزینه‌های قابل‌توجهی صرف رفع این معضل شده است؛ اما باید دید عزم شورای کنونی در ساماندهی معتادان متجاهر بومی و بازگردان افراد غیربومی به شهر و دیار خود تا چه اندازه جزم است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، معضل معتادان متجاهر سال‌هاست که همانند غده بدخیم سرطانی گریبان‌گیر کلان‌شهر شیراز شده است و اکنون پا را از بافت فرسوده مخروبه‌های شهر فراتر گذاشته و چند صباحی است که با جولان در خیابان‌های اصلی شهر و درست در مرئی و منظر عمومی چهره سومین حرم اهل‌بیت را مخدوش کرده و شهری را که روزگاری نه‌چندان دور به شهر فرهنگ و ادب و هنر شهرت داشت در تلاطم آسیب بزرگی همچون اعتیاد قرار داده است.

اگرچه بارهاوبارها رسانه‌های مختلف این کلان‌شهر از جمله پایگاه تحلیل خبری شیرازه بر موضوع معتادان متجاهر و ساماندهی آنها قلم‌زده‌اند اما انگار این گره قدیمی قرار نیست باز شود و حالا تبدیل به کلاف سردرگمی شده که مسئولان هم از گشودنش عاجز هستند.

چند سالی است که در جلسات مختلف حرف از بازگشت معتادان غیربومی به شهرها و استان‌های خود به میان آمده و قرار شده افرادی را که غیربومی هستند به شهر و دیار استان خود بازگردانند و سازوکاری بیندیشند که دیگر خیابان‌های شیراز شاهد چنین تصاویر نازیبایی نباشد؛ اما از طرفی نیز به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه علوم اجتماعی و افرادی که با معتادان متجاهر سروکار دارند چنین معضلاتی باید ریشه‌ای حل شود و اگر قرار باشد معتادی برای مدت‌زمان اندکی در اردوگاه‌های ترک اعتیاد مورد درمان قرار گیرد و مجدد بااراده محکم‌تر در مصرف مواد به خیابان‌ها بازگردد تنها چرخه باطلی را طی کرده‌اند که جز هدردادن بیت‌المال نتیجه دیگری در بر ندارد.

این معضل حالا آن‌قدر بزرگ و بزرگ‌تر شده که پا به صحن علنی شورای شهر شیراز گذاشته و متولیان این حوزه را بر آن داشته تا به فکر چاره‌ای اساسی برای آن باشند.

در همین راستا مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر شیراز با تأکید بر ساماندهی معتادان متجاهر و زدودن چهره کلان‌شهر شیراز از آسیبی چنین مخرب عنوان کرد: سروسامان دادن به معتادان متجاهر و جمع‌آوری آنها اقدام مهمی است که در راستای ایجاد سلامت شهر و شهروندی بسیار مؤثر است می‌بایست با عزم و اراده جدی به این موضوع نگاه کرد
زارعی بر این باور است که سروسامان دادن به معتادان متجاهر و تفکیک افراد بومی و غیربومی یکی از اقدامات مهمی است که نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌هاست و تنها شهرداری شورای شهر و یا بهزیستی به‌تنهایی نمی‌توانند این معضل بزرگ را ساماندهی کنند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با اشاره به دستور شماره ۱۷ صحن علنی شورا که در یکشنبه ۲۴ دی‌ماه برگزار شد اظهار کرد تخصیص بودجه معینی برای ساماندهی و در اختیار قراردادن این مبلغ در ید اختیار بهزیستی می‌تواند در حل این معضل بزرگ مؤثر باشد.

وی که در صد و چهل و سومین صحن علنی شورا بر ساماندهی معتادان متجاهر غیربومی تأکید کرد از بهزیستی خواست تا عزم خود را جذب کند و در کنار دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و شورای شهر در حل این معضل کوشا باشد.

زارعی با بیان اینکه قطعاً مردم، دوست ندارند که مالیات و یا مبالغی که به انواع مختلف پرداخت می‌کنند صَرف خوراک و پوشاک معتادان شود افزود: قرار نیست این مبلغ صرفاً جهت تأمین نیازهای اولیه این افراد هزینه گردد؛ بلکه باید گامی در راستای درمان و یا ساماندهی اساسی این افراد باشد.

به همین منظور و بر اساس مصوبه شماره ۹۷۱ صحن علنی شورا، به شهرداری شیراز اجازه داده شد نسبت به مساعدت مبلغ ۱۸۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال از ردیف اعتباری ۱۲۰۲۱۳ بودجه سال ۱۴۰۲ به‌منظور جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شهر شیراز در سال جاری به سازمان بهزیستی فارس اقدام نماید. 

بر اساس تبصره ۱ این مصوبه، سازمان بهزیستی فارس می‌بایست مبلغ مذکور را صرفاً جهت معتادان بومی شهر شیراز هزینه نماید. 

بر اساس تبصره شماره ۲ سازمان بهزیستی استان مکلف است در خصوص عملکرد و نحوه هزینه‌کرد مبلغ مذکور به شورای اسلامی شهر صورت‌وضعیت نماید و شهرداری شیراز هم طبق تبصره ۳ این مصوبه، مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه با رعایت قوانین و مقررات فرادستی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه، طرح جامع ساماندهی معتادان را تهیه و به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

در تبصره شماره ۵ مصوبه ذکر شده آمده است که مبلغ فوق‌الاشاره باید با اولویت صرف توسعه زیرساخت‌ها مصرف شود.

قریب به ۴۰۰ نفر از معتادان شهر شیراز غیربومی هستند

البته ناگفته نماند که قبل از این مصوبه نیز خبرنگار شیرازه طی گفتگوی اختصاصی با فرماندار شیراز خواهان ساماندهی معتادان متجاهر شده بود که وی گام اول را بازگرداند افراد غیربومی به شهر و استان خود دانسته و عنوان کرده بود که طبق آخرین آماری که به دست ما رسیده قریب به ۴۰۰ نفر از معتادان شهر شیرازی، غیز بومی هستند که طبق هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از این افراد به شهرها و استان‌های خود منتقل شده اند و مابقی نیز در حال پیگیری است.

لطف‌اله شیبانی بر این باور است که  اکنون ظرفیتی که سازمان بهزیستی به ما اعلام کرده جوابگوی معتادین فعلی رها در خیابان‌های شهر شیراز نیست و طبق آخرین جلسات مقرر گردید نیروی انتظامی روزانه ۵۰۰ نفر از افراد متجاهر را جمع آوری و کمپ‌ها تحویل دهد.

تنها جمع‌آوری معتادان کافی و راه حل مشکل نیست

بخش جالب ماجرا اینجاست که در نشست خبری فرمانده انتظامی فارس که چندی پیش برگزار شد، تعدادی از معتادان متجاهر توسط ماموران انتظامی دستگیر و جهت تحویل به بهزیستی جمع‌آوری شده بودند که به گفته برخی از این افراد(معتادان) آنها فقط چند روز در کمپ‌ها هستند و دوباره به خیابان‌های شهر باز می‌گردند چون مکان و هزینه کافی برای نگهداری آنان وجود ندارد.

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس در این خصوص عنوان کرد که تنها جمع‌آوری معتادان کافی و راه حل مشکل نیست بلکه تمام دستگاه‌های متولی باید با هماهنگی و هم‌اندیشی چاره‌ای اساسی برای این مشکل بیاندیشند.

ازعملکرد مدیران مربوطه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر ناراضی‌ام

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس نیز آذرماه سال گذشته در یک نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص پیشرفت قلمرو معتادین متجاهر از مناطق بافت قدیمی به خیابانهای اصلی شهر، اظهار کرد: بنده نیز از این موضوع بسیار ناراحت بوده و از عملکردهای مدیران مربوطه ناراضی‌ام چون توقعم بیشتر بود.

کلام آخر:

هرچند سالیان قبل و شوراهای ادوار گذشته نیز مبالغ هنگفتی را جهت ساماندهی معتادان متجاهر در نظر گرفته‌اند و مدت‌هاست از خزانه شهرداری و شهر شیراز هزینه‌های قابل‌توجهی صرف رفع این معضل شده است؛ اما باید دید عزم شورای کنونی در ساماندهی معتادان متجاهر بومی و بازگردان افراد غیربومی به شهر و دیار خود تا چه اندازه جزم است.

حال باید منتظر نشست و دید مبلغی چنین چشمگیر و سنگین می‌تواند شهر شیراز را از چنگال سیطره آسیب خانمان سوزی همچون اعتیاد و وجود معتادان متجاهر که در جای‌جای کوچه و خیابان‌های شهر رخنه کرده‌اند نجات دهد و این کلان‌شهر را دوباره به روزهای خوش گذشته و نام پرآوازه‌اش در فرهنگ و هنر و تمدن غنی بازگرداند؟

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان