آمادهباش دائمی در عصر غیبت
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسین حدائق قائممقام بنیاد و مؤسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود عج در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعههای مهدوی و شرح بایستههای عصر انتظار و در ادامه تبیین وظایف منتظران نسبت به امام عصر(عج) گفت: از دیگر بایستههای عمومی عصر انتظار، ایجاد و حفظ دائمی آمادگی در تمام عرصهها و زمینهها برای یاری حضرت بقیه الله الاعظم عج است. منتظران واقعی - اعم از زن و مرد - باید همواره آمادگی و استعداد یاری امامزمان را در خود حفظ کنند.
شیعیان امام عصر (عج) خود را سربازانی در اردوگاه امام میدانند که هر لحظه آماده انجام فرامین ایشان هستند.
از وجود مقدس امام باقر(ع) در مورد آیه شریفه یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ سؤال شد.
امام توضیحی ذیل آن بیان فرمودند که در کتاب شریف غیبت نعمانی آمده است. حضرت فرمودند: خطاب خداوند با عبارت «اصبروا، صبر و شکیبایی پیشه کنید»
بدان معنا است که صبر بر ادای فرایض داشته باشید. پایداری و مداومت بر انجام فرایض کارآسانی نیست و نیازمند صبر است.
اگر کار سهل و آسانی بود همه موفق به انجام آن میشدند. نماز، حج، پرداخت خمس و... همه از واجبات است؛ اما بسیاری از مردم حوصلهٔ پرداختن به آن را ندارند.
امام صادق (ع) میفرمایند: «لَمَّا أَفَاضَ رَسُولُ اَللَّهِ ص تَلَقَّاهُ أَعْرَابِیٌّ فِی أَفْطَحَ فَقَالَ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنِّی خَرَجْتُ أُرِیدُ اَلْحَجَّ فَعَاقَنِی عَائِقٌ وَ أَنَا رَجُلٌ مَلِیٌّ کَثِیرُ اَلْمَالِ فَمُرْنِی مَا أَصْنَعُ فِی مَالِی مَا أَبْلُغُ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ قَالَ فَالْتَفَتَ رَسُولُ اَللَّهِ ص إِلَی أَبِی قُبَیْسٍ فَقَالَ لَوْ أَنَّ أَبَا قُبَیْسٍ لَکَ زِنَةَ ذَهَبَةٍ حَمْرَاءَ أَنْفَقْتَهُ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ مَا بَلَغْتَ مَا بَلَغَ اَلْحَاجُّ»
آن هنگام که پیامبر خدا (ص) به عرفات ره میپیمود، صحرانشینی در بیابان آن حضرت را ملاقات کرد و گفت: ای پیامبر خدا بهراستی، من آهنگ حج نمودم؛ ولی مشکلی پیش آمد و از حج باز ماندم. من مردی دارا هستم. بفرمایید که با داراییام کاری انجام دهم که به آنچه حجگزاران دست مییابند، برسم.
پیامبر(ص) به کوه ابوقبیس رو نموده و فرمودند: چنان چه همسنگ کوه ابوقبیس طلای سرخ داشته باشی و آن را در راه خدا انفاق کنی، به آنچه که حجگزاران دست یابند، نمیرسی.
ثواب حج در خود حج قرار دارد و اگر کسی طالب آن است باید محرم شود، تلبیه کند، در عرفات و مشعر و منا حاضر شود، رمی جمره نماید، طواف خانهٔ خدا و سایر مناسک و اعمال را در زمان خاص به جا آورد تا به ثواب حج برسد.
سپس امام در تبیین معنای «وصابروا» میفرمایند: منظور، صبر در برابر دشمنان است. قطعاً جامعه اسلامی دشمن دارد و آنها دست روی دست نمیگذارند. پیامبر گرامی اسلام (ص) مانند همهٔ انبیای گذشته، پیوسته دشمنانی سرسخت داشتند که علیه ایشان شیطنت میکردند. این شیطنتها و آزارها در زمان پیامبر (ص) به اوج خود رسید بهگونهای که هیچکس بهاندازه ایشان، مورد ایذا و اذیت قرار نگرفت. تا آنجا که پیامبر ص فرمودند: «مَا أوُذِیَ نَبِیٌّ مِثلَ مَا أُوذِیَتُ». هیچ پیامبری بهاندازه من مورد اذیت واقع نشده است.
بهطورکلی هر چه دین الهی به تکامل نزدیکتر میشد، شیطنت دشمنان هم جدیتر میشد. شیطانصفتان در میدان بندگی خدا مجال تحرک ندارند.
به همین دلیل با هر حرکتی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد مخالفت میکنند؛ تا آنجا که اهلبیت (ع) مخالفت دشمنان را علامت صحت عمل شیعیان دانستهاند؛ ازاینرو امام خمینی (ره) میفرمودند: ما زمانی باید نگران باشیم که دشمنان از ما تعریف کنند. اگر دشمنان دین و فضیلت از کسی تعریف کردند جای تأمل دارد که ما چه کردیم که شیطانصفتان از ما به نیکی یاد میکنند؟ قطعاً کسی که در مسیر خدا قدم برمیدارد با آنها که باخدا و دین زاویه دارند مخالفت میکند و در مقابل دشمنان، همه عداوت و دشمنی خود را علیه او به کار میبندند.
امام (ع) در تبیین معنای «رابطوا» میفرمایند: «وَ رابِطُوا إِمامَکُمُ المُنتَظَرَ» با امام منتظر ارتباط پیدا کنید. این ارتباط اولاً به معنی شناخت امام است. اینکه ما بدانیم رضایت امام در چیست و چه وظیفهای در برابر ایشان داریم؟ نکته دیگر نهفته در روایت، دستور آمادهباش دائمی در تمام طول زندگی است.
نمونهای از آمادگی در عصر غیبت
آیتاللهالعظمی سیستانی (مدظلهالعالی) فرمودند: اگر تربیت جدمان نبود در عراق دوام نمیآوردیم.
پدربزرگ ایشان مرحوم آیتالله آقای حاج سید علی سیستانی از بزرگان و نخبگان ساکن مشهد بودند. در حالات ایشان نقل میکنند که چهل شب جمعه بهقصد تشرّف به محضر امامزمان (عج) مداومت بر دعا و توسل داشتند. در شب جمعه چهلم متوجه میشوند که از خانه مجاور، نوری به آسمان میرود.
به ذهن ایشان خطور میکند که شاید حضرت ولیعصر (عج) در آن خانه تشریف دارند؛ بنابراین با سرعت به سمت آن خانه میروند.
وارد خانه که میشوند جنازهای را میبینند که پارچهای روی آن انداخته شده بود و حضرت ولیعصر عج نیز بالای سر آن جسد بودند.
وقتی آیتالله سیستانی وارد اتاق شد، حضرت فرمودند: این جسد را میشناسی؟ پس از اظهار بیاطلاعی ایشان، حضرت فرمودند: این جسد یکی از بانوان پاکدامنی است که در جریان کشف حجاب رضاخانی از ترس آنکه حجاب از سر او برندارند شش سال از خانه بیرون نیامد. الان که از دنیا رفته، من بر خود لازم میدانم که در کنار پیکر او حاضر شوم و برایش قرآن بخوانم و دعا کنم.
این حاصل ارتباط شیعیان با امامزمان (عج) است. بهیقین اگر کسی قدمی در جلب رضایت حضرت بردارد، ایشان هم در مقاطع مختلف به یاری و دیدار او میآیند. معنای «رابطوا» هم همین است؛ اینکه پیوند با امام بهگونهای محکم باشد که حضرت، از ما راضی باشند هرچند توفیق تشرّف و زیارت حاصل نشود.
یکی دیگر از بایستههای عمومی عصر غیبت، بزرگداشت نام و یاد حضرت است. ما باید امامزمان (عج) را تکریم کرده و یاد حضرت را احیا کنیم.
تکریم امامزمان (عج) در سیره علما
دو تن از شاگردان آیتاللهالعظمی بروجردی [یعنی محقق دوانی و آیتالله آقای حاج شیخ مجدالدین محلاتی] نقل کردند که ایشان در روز پایانی درس خارج در حضور مجتهدین و علمایی که پای درس بودند فرمود: الان که برای تابستان به شهرهای خود میروید هر کجا هستید از امامزمان عج سخن بگویید و نام حضرت را بلندآوازه کنید. مسجد، حسینیه، درمانگاه یا مرکز خیریهای که تأسیس میکنید، به نام امامزمان (عج) باشد.
سپس آیتالله بروجردی فرمودند: امروز غریبترین فرد، وجود مقدس امام عصر (عج) است پس ما باید نام حضرت را تکریم کنیم.
مراسم اربعین که با چنین شکوهی برگزار میشود اظهار ادب و احترام مردم نسبت به امام حسین ع است و بسیار شایسته است که این اظهار ادب بسیار پررونقتر، متوجه امام حی بشود.
این تکریم هم باید از نظر روحی و عاطفی در قالب دعای عهد، زیارت آل یاسین و غیره باشد که از ناحیه بزرگان توصیه شده و هم در ارتباطهای معنوی و اجتماعی این پیوند تحقق پیدا کند.
انتهای خبر/