کد خبر: ۱۶۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
فرماندار شهرستان قیروکارزین در گفتگو با «شیرازه»:

رسالت انقلاب اسلامی احیای اسلام در دوران معاصر است

فرماندار شهرستان قیروکارزین گفت: انقلاب اسلامی یک رسالت بزرگی را از ابتدا دنبال می‌کرد و آن احیای اسلام در دوران معاصر است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۷ به وقوع پیوست موجب دگرگونی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شد که دنیا به‌عنوان جرقه انقلاب اسلامی نیز شناخته می‌شود.


بر همین اساس مسلم رحیمی فرماندار شهرستان قیروکارزین در گفتگو تفصیلی با «شیرازه»، در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه دهه فجر یادمان چه وقایعی است؟ گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی، گرامیداشت روزهای سرنوشت‌ساز ملت ایران که همه اقشار مردم در سراسر کشور با تمام قوا و تمام وجود در آن مشارکت داشتند به‌طوری که یکی از ممیزات انقلاب اسلامی ایران شرکت وسیع توده‌های مردم بود. از طرفی این ایام پاسداشت وقایعی همچون بازگشت امام خمینی (ره) به ایران اسلامی پس از ۱۵ سال تبعید است که در قلب انقلاب و مردم انقلابی ایران، رهبری قرار داشت که از پایگاه یک مرجع تقلید مردمی و اسلامی سخن می‌گفت و با جمهور مردم رابطه دینی و سیاسی داشت.


شیرازه: اهمیت گرامی داشت دهه مبارک فجر چیست؟
فرماندار قیروکارزین: اهمیت‌دادن و گرامیداشت دهه فجر؛ خصوصاً راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، در حقیقت تبلور تجدید بیعت با آرمان‌های امام و انقلاب و عاملی برای عقب راندن دشمن، زنده نگه‌داشتن سنن الهی است. توجه به دهه فجر نوعی تجدید قوا برای نیروهای اصیل انقلاب بوده و پاسداشت این دهه مبارک، در واقع شکرِ نعمتِ بزرگ‌ترین معجزه الهی است. حفظ و ارتقای امنیت عمومی حاکم بر کشور و بیان دستاوردها و خدمات نظام اسلامی در میان اقشار مختلف مردم از دیگر اهداف برنامه‌های ایام دهه فجر و سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی است.


شیرازه: انقلاب اسلامی انفجار نور بود این کلام امام رو بیشتر توضیح دهید 
 فرماندار قیروکارزین: در زمانی که اندیشه ظلمانی مادی‌گری از یک‌سو و استعمار و استبداد از سوی دیگر بر فضای سیاسی‌اجتماعی یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری یعنی کشور ایران، سایه افکنده بود. ندایی آسمانی از یک رهبر الهی، طنین‌افکن شد و نخبگان ایثارگر همراه او و خیل گسترده‌امت اسلامی بر این ناراستی‌ها شوریدند. نهضت فراگیر اسلامی مردم ما در بهمن ۱۳۵۷، یک واکنش قوی و شدید مردمی، علیه تمام ظلمت‌ها و تاریکی‌های رژیم ستم‌شاهی پهلوی بود که منجر به فروپاشی آن حکومت سیاه گردید و با ازبین‌بردن اختناق و ظلم و زورگویی و حرکت‌های ضد خدایی پهلوی، توانستند نور خدا و قرآن و اهلیت و آزادی و استقلال را در کشور ایران به طور گسترده حاکم کند.


شیرازه: پس از انقلاب اسلامی در چه زمینه‌هایی پیشرفت کردیم؟
فرماندار قیروکارزین: این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته، دستاوردهایی در حوزه‌های مختلف اعم از «نظامی و دفاعی»، «سلامت و بهداشت»، «استقلال ملی و اقتدار بین‌المللی»، «اقتصاد»، «امنیت»، «آموزش عالی، تحقیقات و فناوری»، «رفاه و ارتقای سطح زندگی»، «زیرساخت‌های عمرانی»، «صنعت»، «قانون‌گذاری»، «قرآن»، «کشاورزی و منابع طبیعی»، «ورزش»، «سلامت و بهداشت» که نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود.


شیرازه: انقلاب اسلامی نماد چیست؟
فرماندار قیروکارزین: انقلاب اسلامی نماد عزّت و افتخار است، نماد توحید، معنویت و دین‌داری است، همان‌گونه که اسلام، یک مکتب و طرحی برای زندگی و اساساً یک انقلاب است، بالطبع انقلابی که متکی به آن باشد، خاصیتش نیز خاصیت اسلام است. فلسفه این انقلاب اسلامی نیز همان حرکت نبوت‌ها در طول تاریخ برای حمایت از مستضعفان و کوبیدن گردن کشان و سلطه‌گران و طاغوت‌ها به سنگ است.


شیرازه: مهم‌ترین رسالت انقلاب اسلامی از نظر شما چیست؟
فرماندار قیروکارزین: انقلاب اسلامی یک رسالت بزرگی را از ابتدا دنبال می‌کرد و آن احیای اسلام در دوران معاصر است، انقلاب اسلامی دستاوردهای خرد و کلانی را داشته است و مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، تأسیس نظام جمهوری اسلامی است و مهم‌ترین رسالت جمهوری اسلامی نیز بازتولید اهداف انقلاب است. با آنکه تمام دسیسه‌های دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر توقف انقلاب بوده؛ اما رسالت انقلاب اسلامی پیاده‌سازی اسلام ناب محمدی در دنیا است.


شیرازه: انتظار مردم از نظامی اسلامی در چیست؟
 فرماندار قیروکارزین: انتظارات از مسئولان، کارگزاران نظام و قوای سه‌گانه گسترده است، چه از کار و تلاش بی‌وقفه، صداقت و عمل به وعده‌ها، امانت‌داری و پاک‌دستی و برخورد با متخلفان و خائنان و مفسدان، چه از رسیدگی به مسئله اشتغال و تقویت تولید داخلی، حمایت از کشاورزی و صنعت، همه‌وهمه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هشدار داده‌اند مهم و در میان همه مطالبات و انتظارات برخورد با تخلفات و مبارزه با مفسدان به طور ویژه پرداخته و آن را از مهم‌ترین انتظارات جامعه از مسئولان برشمردند.


شیرازه: آیا انقلاب اسلامی توانسته است آزادی اجتماعی را داشته باشد؟
 فرماندار قیروکارزین: یکی از پیام‌ها و مفاهیم کلیدی گفتمان انقلاب اسلامی، مقوله «آزادی» است. آزادی آن قدر جذابیت دارد که حتی در نظام استبدادی شاهنشاهی هم مدعی آن بودند، اما در آنجا یک «دال تُهی» از معنا بود و معنایی نداشت. محمدرضا شاه می‌گفت جامعهٔ ما آزاد و به دروازهٔ تمدن رسیده است، اما او متوجه نبود که اصلاً شاهنشاهی با آزادی همخوانی ندارد، زیرا مفهوم شاهنشاهی و استبداد و دیکتاتوری مطلق، نفی «آزادی شهروندان» است.


شیرازه: نگاه تفکر انقلابی نسبت به حل مشکلات چگونه است؟
فرماندار قیروکارزین: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند روحیه و تفکر انقلابی به معنای توکل به خدا، اعتماد به درون، شجاعت اقدام و عمل، بصیرت، عمل به توصیه‌های امام، ابتکار ورزی، امیدواری به آینده، نترسیدن از دشمن و تسلیم‌نشدن در برابر او است.
پیوسته نیاز است که ابتکار، نوآوری و تحول در بین مدیران، و خودباوری در بین متخصصان و مهندسین ما نهادینه شود.


شیرازه: اگر بخواهید انقلاب اسلامی را تعریف کنید چه می‌گویید؟ 
فرماندار قیروکارزین: به طور مختصر می‌توان گفت هر انقلاب تحوّل سریع، شدید و بنیادین ناشی از وقوع طغیان عموم مردم در اوضاع‌واحوال سیاسی جامعه و در نتیجه، جایگزینی یک نظام سیاسی، حقوقی و اقتصادی به‌جای نظام دیگر است. انقلاب اسلامی حرکت امّت مسلمان در جهت تغییر نظام غیراسلامی موجود و جایگزین‌نمودن یک نظام جامع و کامل اسلامی به‌جای آن؛ همچنین تلاش برای اجرای مقررات، قوانین و برنامه‎های اسلامی است.


شیرازه: دستاوردهای انقلاب اسلامی چه بود؟
فرماندار قیروکارزین: عدم وابستگی انقلاب اسلامی به قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و استکبار شرق و غرب و همچنین براندازی نظام شاهنشاهی، تشکیل حکومت دینی، استقرار نهادهای مدنی با انتخاب رأی مردم، تأسیس سازمان‌ها و ارگان‌های انقلابی و مردمی، مقابله اصولی با توطئه‌های عناصر خودفروخته و تجزیه‌طلب داخلی، حفظ و انسجام تمامیت اراضی کشور در هر شرایطی، تلاش در جهت وحدت همه اقوام و پیروان مذاهب موجود در کشور، تصویب قانون اسلامی جمهوری اسلامی مبتنی بر قرآن و سنت و سیره نبی گرامی اسلام از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی بود که با رهبری امام خمینی و حضور بابصیرت مردم ایران اسلامی رقم خورد.


شیرازه: اشاره‌ای به پیشرفت‌های علمی و آموزش ایران پس از انقلاب اسلامی کنید.
فرماندار قیروکارزین: بر اساس آمار متولیان امر مذکور پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه‌ها داشتیم حتماً که یک مورد آن از نظر تعداد کل دانشجویان ایران در پیش از وقوع انقلاب اسلامی به ۲۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسید درحالی‌که امروز بیش از ۴ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور در حال تحصیل هستند و در زمینه آموزشی در مقاطع مختلف شاهد پیشرفت در این زمینه بودیم که خوشبختانه همه ساله آموزش و پرورش کشور با جذب نیرو در حال گسترش سیستم آموزشی است.


شیرازه: صحبت پایانی خود را انجام دهید؟
فرماندار قیروکارزین: یکی از خصوصیات انقلاب ۱۳۵۷ این بود که همه اقشار به رهبری امام خمینی «ره» در آن سهیم بودند و همین امر باعث شده است با وجود اقدامات خرابکارانه استکبار جهانی پیوند مردم با ولایت روزبه‌روز مستحکم‌تر شود.
استکبارستیزی و حمایت از مظلومان یکی از مولفه‌های تفکر انقلابی است که باید بزرگان اجتماعی و سیاسی برای جوانان تبیین کنند و دهه مبارک فجر بهترین فرصت برای رشد بصیرتی اقشار به‌خصوص جوانان است.
تفکر انقلابی امروز مورد استقبال ملت‌های مظلوم جهان قرار گرفته است که به‌واسطه همین اقدامات انقلاب اسلامی در حال صادرشدن به نقطه‌های مختلف دنیا است و در جبهه‌های مختلف جهانی با بهره‌گیری از تفکر ناب انقلاب اسلامی در مقابله با دشمنان به پیروزی‌های بزرگی دست‌یافته است.
جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی با الگوپذیری از تفکر انقلابی می‌تواند زمینه موفقیت خود را در حوزه‌های مختلف عملی رقم بزنند؛ چراکه هر زمان با تفکر انقلابی وارد عرصه‌ها شدیم موفق عمل کردیم .

 

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان