کد خبر: ۱۶۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر؛

هلال‌احمر پویاترین نهاد عمومی کشور است

هر ساله ۱۹ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گرامی داشته می‌شود و جمعیت هلال‌احمر مجموعه‌ای که با تکیه بر امکانات سازمانی و ظرفیت‌های بالقوه همکاری‌های داوطلبانه مردمی، به یکی از پویاترین نهادهای عمومی کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،  روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه به‌واسطه قدردانی از تلاشگران عرصه امداد رسانی تحت عنوان «امداد و نجات؛ نماد فرهنگ ایثار، فداکاری و مشارکت مردمی» است که این روز به نام جوانان هلال‌احمر، پیش‌گامان پیشرفت، عدالت، صلح و امید نام‌گذاری شد.


جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین نهاد امدادی کشور با میزبانی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار داوطلب رسمی و فعال، بزرگ‌ترین نهاد داوطلبانه ایران محسوب می‌شود. مجموعه‌ای که با تکیه بر امکانات سازمانی و ظرفیت‌های بالقوه همکاری‌های داوطلبانه مردمی، به یکی از پویاترین نهادهای عمومی کشور تبدیل شده است. 

رشد خدمات داوطلبانه

کمک به سلامت افراد و دسترسی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی از طریق جذب داوطلبان و بهره گیری از مشارکت‌های خَیران و داوطلبان، یکی از رسالت‌های هلال‌احمر است که هم‌زمان به ارتقای سطح سلامت کشور نیز کمک می‌کند.
هلال‌احمر به عنوان یک مجموعه امدادی و درمانی، در زمینه‌های مختلف از جمله تولید و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، فعالیت و سعی در ارتقای شاخص‌های سلامت و رسیدن به خودکفایی ملی در این زمینه دارد.
 این هفته با نام هلال‌احمر است که با هدف معرفی بیشتر وظایف و اهداف بشر دوستانه این نهاد، نام‌گذاری شده است که شعار امسال هفته هلال‌احمر«با مشارکت شما، سربُلندیم است.»

هلال احمر،ارائه خدمات در زمان بحران

محمدرضا کاظمی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» ضمن تبریک هفته هلال‌احمر به همهٔ امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر گفت: جمعیت هلال‌احمر شهرستان بوانات ابتدا از سال ۱۳۸۵ به صورت دفتر نمایندگی و زیر نظر جمعیت هلال‌احمر شهرستان خرمبید تأسیس شد و از سال ۱۴۰۱ دفتر نمایندگی جمعیت هلال‌احمر شهرستان بوانات مصوب و به صورت مستقل مشغول ارائه خدمات و فعالیت‌های بشر دوستانه است.


وی با بیان اینکه در طول سال علاوه بر ارائه خدمات در زمان بحران فعالیت‌های عام‌المنفعه و آموزشی نیز دارند، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی امداد و کمک‌های اولیه، دوره‌های مخاطرات، دوره پایه داوطلبی و دوره آموزشی شرایط اضطراری از جمله برنامه‌های ثابت ما در طول سال است که در دوره‌های آموزشی طی یک سال گذشته بیش از ۲۰۰ نفر از اقشار مختلف این دوره‌های آموزشی را گذراندند و دو تیم عملیاتی مجزا شامل امدادگران پسر و تیم امدادگران خواهر (توانا) جذب، درجه بندی و سازماندهی شده‌اند.


مسئول نمایندگی هلال‌احمر بوانات در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های ما در طول سال برگزاری مانور و طرح‌های مختلف از جمله برگزاری طرح دادرس در چهار مدرسه شهرستان و رقابت و آموزش بین پایه‌های کلاس هشتم با همکاری آموزش و پرورش شهرستان و برگزاری طرح ماهر (دانش آموز ابتدایی) است.

وی تأکید کرد: فعالیت جمعیت هلال‌احمر کلاً در چند مرحله است که مرحله اول، امدادگران با ورود به جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را در حوزه جوانان شروع می‌کنند و پس از گذراندن دوره‌های تخصصی به واحد امداد و نجات و کنترل عملیات کشیک شعبه رفته، مشغول فعالیت می‌شوند؛ و پس از کسب مهارت‌ها و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم می‌توانند در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای یا پایگاه‌های امداد و نجات کوهستان  مشغول فعالیت شوند.


کاظمی در پاسخ به شاخص‌ترین عملیات‌های اجرایی هلال‌احمر بوانات، گفت: با توجه به کوهستانی بودن شهرستان تاکنون ۴ مورد عملیات جستجو و نجات در کوهستان داشتیم، همچنین بیشترین و پررنگ‌ترین فعالیت جمعیت هلال‌احمر بوانات در زمینه امداد و نجات حوادث ترافیکی (جاده‌ای) است.


این مقام مسئول گفت: در طول سال نیز با همکاری ادارات و نهادهای مرتبط برنامه‌هایی نظیر کاروان سلامت در روستاها و انتقال خون را در دستور کار خود داریم همچنین تهیه و توزیع کمک‌های معیشتی بین نیازمندان، تهیه سیسمونی نوزاد و دیگر موارد نیز با کمک خَیران به صورت مداوم از دیگر برنامه‌های ما در طول سال است.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تجهیزات لازم برای وقوع بحران، در اختیار دارید یا خیر؟ گفت: تاکنون تجهیزات اولیه و لازم در اختیار ما قرار داده شده و به مرور و طبق نیاز سنجی پیگیر دریافت تجهیزات بیشتر نیز هستیم و از خیران نیز درخواست می‌کنیم در این زمینه ما را نیز یاری کنند.

مسئول هلال‌احمر شهرستان بوانات در پایان با اشاره به اینکه سال‌هاست جمعیت هلال‌احمر این شهرستان بدون ساختمان مستقل مشغول ارائه خدمات است، این نوید را داد که: با پیگیری‌های انجام شده و کمک و همکاری مسئولان شهرستان و استان زمین برای احداث ساختمان اداری امدادی این جمعیت تامین شده که پس از ارائه طرح توجیهی به سازمان امداد و نجات و اخذ مجوزهای لازم که به لطف خدا در مراحل پایانی است، ان‌شاءالله تا دو ماه آینده از محل اعتبارات دولتی و عمرانی جمعیت هلال‌احمر عملیات ساخت ساختمان جمعیت هلال‌احمر شهرستان بوانات آغاز خواهد شد.


به گزارش شیرازه، روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر نا خودآگاه چهره‌های نگران، مسئولیت‌پذیر و توانای افرادی از نظر می‌گذرد که امدادگری را عشق به انسانیت و خالق خود توصیف کرده و با جدیت مسیر هدفمند و سازمان‌یافته‌ای را پیگیر می‌شوند. 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: شیراز ، هلال احمر ، فارس
نظرات بینندگان