کد خبر: ۱۶۳۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر انجمن سواد رسانه شهرستان ممسنی در گفتگو با شیرازه:

سواد رسانه‌ای با آموزش شکوفا شود

دبیر انجمن سواد رسانه شهرستان ممسنی گفت: سواد رسانه‌ای یک قابلیت است که باید به‌مرورزمان آن را در افراد شکوفا کنیم. پس سواد رسانه‌ احتمالاً با بحث آموزش هم ارتباط پیدا می‌کند و مانند سواد عادی که فرد طی مراحلی باسواد می‌شود، در سواد رسانه‌ای هم این توانایی باید از طریق آموزش شکوفا شود.

 رضا شجاعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: سواد رسانه‌ای یکی از مفاهیم مهم در حوزه رسانه‌هاست. این مفهوم ممکن است در سینما، کتاب، تئاتر و سایر حوزه‌های فرهنگی هم مطرح شود؛ اما در این جلسه تمرکز ما بیشتر بر سواد رسانه‌ای در حوزه مطبوعات است.


دبیر انجمن سواد رسانه شهرستان ممسنی افزود: اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از سواد رسانه داشته باشیم؛ سواد رسانه‌ای، مجموعه رویکردها و چشم‌اندازهایی است که ما به طور فعالانه از آن استفاده می‌کنیم تا با رسانه‌ها ارتباط داشته باشیم و پیام‌های ارسالی آن‌ها را معنی کنیم. در این تعریف چند مقوله مهم وجود دارد. یکی از آن­ها بحث فعالانه بودن این ارتباط است. یعنی مخاطب دارای سواد رسانه‌ای، منفعل نیست. بلکه باید فعالانه در ارتباط شرکت کند.


شجاعی با اشاره به اینکه تعریف مهم دیگر از سواد رسانه‌ای را «آقای پاتر» ارائه داده است،هاطر نشان کرد:به اعتقاد وی مخاطب در مقابل رسانه‌ها است. یعنی این‌که علاوه بر پیام، رسانه‌ها هم برای آقای پاتر مهم است. هویت رسانه‌هایی مثل شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، شرکت‌های فیلمسازی، خبرگزاری‌ها و حتی سواد رسانه‌ای در حوزه هنر و غیره برای وی دارای اهمیت هستند.


وی ادامه داد:اما تعریف دیگری از سواد رسانه‌ای وجود دارد که بحث امروز را با ارائه این تعریف شروع می‌کنیم. طبق این تعریف؛ سواد رسانه‌ای، بررسی و نقد پیام‌هایی است که دریافت می‌کنیم. در این تعریف هم چند مقوله مهم وجود دارد که یکی از آن‌ها «دریافت‌کردن» است. در برخی از تعاریف آمده بود: «پیام‌هایی که به ما منتقل می‌شود».

دبیر انجمن سواد رسانه شهرستان ممسنی تصریح کرد:اگر قرار باشد که پیام به ما منتقل شود و مخاطب هیچ‌گونه قدرت انتخابی برای
دریافت پیام نداشته باشد، خیلی نمی‌توان از آن تحت عنوان سواد رسانه‌ای نام برد. یعنی دریافت پیام، آگاهانه نیست؛ بنابراین؛ عبارت دریافت‌کردن یعنی؛ پیام‌هایی که ما آن‌ها را بررسی و نقد کرده و در نهایت دریافت می‌کنیم. یعنی این‌که ما باید از بین پیام‌های مختلف، قدرت انتخاب داشته باشیم.


شجاعی با بیان اینکه یکی دیگراز ویژگی‌های تعریف، «بررسی و نقد پیام‌ها» است. پس باید زمینه نقد و نقادی هم در سواد رسانه‌ای مطرح شود،خاطر مشان کرد: یعنی اگر ما مخاطب را مخاطبی در نظر بگیریم که نتواند نقد کند به نظر می‌رسد صحبت از سواد رسانه‌ای باز هم با محدودیت مواجه می‌شود. پس بحث نقد هم در این تعریف اهمیت زیادی دارد.


وی در پایان افزود: سواد رسانه‌ای یک قابلیت است که باید به‌مرورزمان آن را در افراد شکوفا کنیم. پس سواد رسانه‌ای احتمالاً با بحث آموزش هم ارتباط پیدا می‌کند و مانند سواد عادی که فرد طی مراحلی باسواد می‌شود، در سواد رسانه‌ای هم این توانایی باید از طریق آموزش شکوفا شود.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان