کد خبر: ۱۶۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
آهنگ‌ساز و خواننده پاپ:

جوانان موسیقی را جدی‌تر بگیرند

آهنگ‌ساز و خواننده پاپ احیای جشنواره گروه‌های کر ایران را اتفاق بسیار خوبی دانست و گفت: استمرار و تداوم این جشنواره می‌تواند نشاط و جذابیت بیشتری ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حامد فقیهی گفت: گروه‌های کُر در سراسر دنیا برای عموم مردم شناخته شده هستند و حتی شکل‌گیری و اجرای این گروه‌ها تاکنون موجب رقم‌خوردن اتفاقات جمعی بسیار خوبی شده است.


این نوازنده و خواننده پاپ ادامه داد: مردم در کشورهای مختلف موسیقی‌های بومی خود را به صورت آکاپلا اجرا می‌کنند، آکاپلا شکلی از موسیقی آوازی یک یا چندنفره است که برای اجرا بدون همراهی ساز ساخته می‌شود؛ اما وقتی گروه از ساز بهره بگیرد یا یک ساز گروه را همراهی کند، آن اجرا از حالت آکاپلا درمی‌آید و به موسیقی کرال تبدیل می‌شود.


وی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گروه‌های کر ایران در شیراز گفت: جشنواره موسیقی گروه‌های کر ایران هم با سبک همان آکاپلا برگزار شده البته برخی گروه‌ها نیز در اجرای خود از همراهی ساز بهره می‌گیرند؛ اما اکثر قطعات اجرا شده در این رویداد بدون استفاده از ساز به روی صحنه رفت.


از شکل‌گیری گروه‌های کُر ایران تا اجرا در فستیوال‌های مختلف
فقیهی اضافه کرد: سال ۱۳۸۲ یا ۱۳۸۳ بود که شکل‌گیری گروه‌های کر در ایران بیش‌ازپیش رواج یافت و گروه‌های بسیاری در سراسر ایران به این سبک روی آوردند، من هم در سال ۱۳۸۶ در گروه پاسارگاد به رهبری امیرعباس حسینی در جشنواره فجر کشوری شرکت کردم و این گروه توانست در آن زمان مقام دوم جشنواره را به خود اختصاص دهد، البته در آن سال هنوز آواز جمعی جزو شاخه‌های جشنواره فجر نشده بود.


این آهنگ‌ساز یادآور شد: در واقع از سال ۱۳۸۷ بخش آواز جمعی به جشنواره فجر اضافه و این اتفاق موجب شد گروه‌های فعال در این بخش برای شرکت در این رویداد نام‌نویسی کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند، ما هم در سال ۱۳۸۹ توانستیم در قالب گروه پاسارگاد برای بار دیگر در جشنواره فجر حضور یابیم و مقام نخست این جشنواره را از آن خود کنیم، پس از آن هم در فستیوال‌ها و برنامه‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور شرکت کردیم.

فقیهی احیای جشنواره گروه‌های کر را اتفاق بسیار خوبی دانست و گفت: این جشنواره اتفاق بسیار خوب و حائز اهمیتی است؛ چراکه در چند سال اخیر جشنواره موسیقی معتبری در ایران برگزار نشده و همین مسئله موجب شده فعالیت حرفه‌ای و رقابت گروه‌های موسیقی مانند گذشته نباشد.


وی ادامه داد: از آنجا که جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر مورد استقبال گروه‌های کر و حتی تماشاگران قرار گرفته روند ادامه یافتن آن می‌تواند جذابیت بیشتری ایجاد کند.


فقیهی اضافه کرد: با اینکه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام نشد؛ اما شاهد استقبال خوب مردم از این رویداد بودیم که این استقبال می‌تواند با اطلاع‌رسانی بیشتر باشکوه‌تر هم برگزار شود.

جوانان موسیقی را جدی‌تر بگیرند


ضرورت کسب علم موسیقی توسط جوانان
این مدرس آواز و موسیقی دررابطه‌با وضعیت هنرجویان در این عرصه گفت: جوانان امروزه می‌خواهند از فعالیت خود در عرصه هنر خیلی زود نتیجه بگیرند، این در حالی است که ما برای موفقیت در این عرصه تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتیم و ماه‌ها، روزها و ساعت‌ها تمرین می‌کردیم؛ اما در حال حاضر هنرجویانی هستند که پس از سه ماه تمرین با نتیجه‌نگرفتن بی‌انگیزه می‌شوند و از تلاش خود دست می‌کشند.


وی افزود: این روزها همه برای موزیسین شدن به بلاگری روی آورده‌اند، درصورتی‌که در وهله نخست باید علم موسیقی را کسب کنند، وقت بگذارند و تمرینات خود را به صورت منظم و مستمر انجام دهند.


این نوازنده و خواننده پاپ به جوانان فعال در عرصه موسیقی پیشنهاد کرد: جوانان باید موسیقی را جدی‌تر بگیرند؛ چراکه هر قدر تلاش کنند در آینده لذت این تلاش را خواهند برد.


بومی‌سازی موسیقی کُرال ایران
وی در خصوص بومی‌سازی‌کردن اجرای گروه‌های کر ایران گفت: زادگاه موسیقی کرال از کلیساها بوده و حتی بسیاری از قطعات آن درگذشته برای به خاک سپردن مردگان ساخته و اجرا می‌شده، اگرچه تم و درون‌مایه موسیقی کُر حال و هوای کلیسایی دارد؛ اما فعالان در این عرصه می‌توانند با تنظیم و نوع آهنگ‌سازی فضای این موسیقی را به موسیقی بومی کشور نزدیک کنند.


فقیهی ادامه داد: من هم تلاش کردم با اجرای قطعات شیرازی در این سبک به بومی‌سازی این نوع موسیقی کمک کنم، همان‌گونه که گفتم محقق‌شدن این امر تا حدود زیادی بستگی به تنظیم و نوع آهنگ‌سازی دارد.


وی که معتقد است بسیاری از مردم هنوز قطعات عام‌پسند را به قطعات جدی، سخت و پیچیده ترجیح می‌دهند، گفت: این جشنواره شرایط مطلوبی را برای شنیدن قطعات مختلف بامحتوا، تنظیم‌ها و ریتم‌های مختلف فراهم کرده و امیدوارم مردم و فعالان هنری بتوانند از فرصت برگزاری این جشنواره به نحو احسن بهره ببرند.


سومین دوره جشنواره گروه‌های کر ایران به میزبانی شیراز در ادامه برگزاری نخستین دوره آن در مرداد ماه ۱۳۹۷، شیراز و دومین دوره در آذر ماه ۱۳۹۸، شیراز و برگزاری یک دوره مجازی جشنواره گروه‌های کر در سال ۱۳۹۹ به منظور تداوم این مسیر در حال برگزاری است.


تالار حافظ بصورت آزاد و رایگان در تاریخ ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری میزبان گروه‌های کرال (آوازی) از اقصی‌نقاط ایران با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان عرصه موسیقی است.


آئین پایانی نیز ساعت ۲۰ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود.

 

انتهای خبر/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان