کد خبر: ۱۶۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه ناحیه زرین دشت درگفتگو با شیرازه:

شاه‌چراغ (ع) شخصیتی جلیل‌القدر است

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه ناحیه زرین دشت گفت:شاه‌چراغ (ع) دارای شخصیتی جلیل‌القدر و بسیار مورداحترام و تکریم در بین فرزندان امام کاظم (ع) بودند،همچنین محبت امام کاظم (ع) به ایشان در بین خاندان ولایت مشهود بود؛ چنان‌که به نقل تاریخ امام علیه‌السلام ملکی را به نشانه محبت به ایشان بخشیدند.

جلال زحمت‌کشان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) فرزند امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام و برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است. مادر ایشان به نام ام‌احمد مشهور است.

وی با بیان اینکه شاه‌چراغ (ع) دارای شخصیتی جلیل‌القدر و بسیار مورداحترام و تکریم در بین فرزندان امام کاظم (ع) بودند، ادامه داد: محبت امام کاظم (ع) به ایشان در بین خاندان ولایت مشهود بود؛ چنان‌که به نقل تاریخ امام علیه‌السلام ملکی را به نشانه محبت به ایشان بخشیدند.

زحمت‌کشان اضافه کرد: حضرت احمد بن موسی (ع) در زمان خود به ورع و تقوا و بخشندگی و کرامت شهره بودهمچنین ایشان بسیار اهل بخشش و دستگیری از نیازمندان و اهل زهد در دنیا بود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه ناحیه زرین دشت ادامه داد: از دیگر خصوصیات برجسته این امامزاده واجب‌التعظیم ولایت‌مداری ایشان است، به‌نحوی‌که مطابق نقل تاریخ پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) مردم به ایشان مراجعه کردند و با وی به‌عنوان امام بعدی بیعت کردند، اما ایشان در خطبه‌ای به مردم فرمود: "همچنان که شما با من بیعت می‌کنید بدانید که من خود در بیعت برادرم علی بن موسی‌الرضا (ع) هستم و او امام بعدی است و اطاعتش بر من و شما واجب است." بدین ترتیب مردم را به امام رضا (ع) ارجاع دادند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه که چه شد که حضرت احمد بن موسی (ع) به ایران و فارس آمدند، تصریح کرد: پس از اینکه امام رضا ع) به دستور مأمون به خراسان فراخوانده شدند، و در اثر فشارهای حکومت عباسی بر خاندان اهل‌بیت (ع)، به‌مرور بسیاری از فرزندان امام کاظم (ع) به سمت ایران و خراسان هجرت کردند.

شاه‌چراغ (ع) دارای شخصیتی جلیل‌القدر

زحمت‌کشان ادامه داد: چراکه با دورشدن از مرکز حضور عباسیان و جوامعی که مخالفان اهل‌بیت بودند و حضور در بلادی که بیشتر محبان اهل‌بیت (ع) حضور داشتند، هم از فشارها رهایی می‌افتند و هم در نشر معارف اهل‌بیت و مذهب حقه تشیع می‌کوشیدند همچنین به همین سبب جناب احمد بن موسی علیه‌السلام به همراه جمعی از برادران و نزدیکان به سمت خراسان گسیل شدند. بنا به نقل برخی از تواریخ در میان راه و در نزدیکی شیراز پس از درگیری با مأموران حکومتی و مخالفان، به همراه برخی از برادران و همراهان به شهادت رسیدند و در مکان فعلی بارگاه منور ایشان دفن شدند.

زحمت‌کشان در پاسخ به سؤال علت اینکه ایشان را شاه‌چراغ می‌نامند چیست، گفت: لقب شاه‌چراغ لقبی نیست که در زمان حیات به ایشان داده شده باشد، بلکه مربوط به ماجرایی است که در برخی منابع متأخر نقل شده است که قبر مطهر ایشان ابتدا مخفی بوده است و پس از سالیانی برخی با مشاهده نوری که از محل دفن ایشان در شب‌های جمعه مشاهده می‌کردند که به آسمان تابیده می‌شود به وجود قبر مطهر ایشان پی می‌برند و بر آن بارگاه و گنبد می‌سازند، ازاین‌رو ایشان در بین اهالی به شاه‌چراغ مشهور می‌شود. 

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: شیراز ، شاهچراغ ، ولایت
نظرات بینندگان