کد خبر: ۱۶۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل سازمان ثبت‌ احوال فارس در گفتگو با شیرازه:

با جمعیتی میان‌سال رو به رو هستیم

مدیرکل سازمان ثبت‌ احوال استان فارس گفت: جامعه ایران در سال ۱۳۶۵ جامعه‌ای جوان محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر با جمعیتی میان‌سال رو به رو هستیم و اگر با همین روند ادامه دهیم تا سال ۱۴۳۰ طبق آمار به جمعیتی کاملاً سالخورده تبدیل می‌شویم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری‌ «شیرازه»، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

آيت‌الله خامنه‌ای با توجه به اهمیت مقوله جمعیّت تاکید کردند: در اقتدار ملّی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌شود.

با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور لازم است برنامه‌ ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد و همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های  ذی‌ربط در این زمینه اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

سید عباس هاشمی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری همین رشد جمعیت است و اگر با روند فعلی ادامه دهیم خارج از منویات ایشان است و قطعا با خطر جدی رو‌ به‌ رو می‌شویم

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان فارس گفت: جامعه‌ ایران در سال ۱۳۶۵ جامعه‌ای جوان محسوب می‌شد؛ اما در‌ حال‌ حاضر با جمعیتی میانسال رو به‌ رو هستیم و اگر با همین روند ادامه دهیم تا سال ۱۴۳۰ طبق آمار به جمعیتی کاملا سالخورده تبدیل می‌شویم و با جمعیتی رو به‌ رو می‌شویم که جمعیت مولد خود را از دست داده است.

هاشمی بیان کرد: گام بلند اجرایی شدن سیاست های رشد جمعیتی با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برداشته شد که سلسله مشوق‌هایی را برای فرزندآوری خانواده‌ها در نظر گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: «سهم من در جوانی ایران»؛ شعار هفته ملی جمعیت است که از سوی مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام شده است.


مدیرکل سازمان ثبت احوال استان فارس افزود: آمار ولادت در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۶ هزار و ۱۳۱ نفر بوده است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۳ نفر پسر و ۲۷ هزار و ۱۲۸ نفر دختر بوده‌اند همچنین تعداد فوت در سال گذشته ۲۰ هزار و ۷۳۹ نفر بوده است که از این تعداد ۸ هزار و ۸۰۰ نفر مرد و تعداد ۱۱ هزار و ۹۳۹ نفر زن بوده است.


وی تصریح کرد: تعداد یک هزار و ۲۵۶ نفر دوقلو و تعداد ۳۵ نفر سه‌ قلو در سال ۱۴۰۲ متولد شده است که خوشبختانه در استان فارس با کاهشی ۲ درصدی طلاق در سال ۱۴۰۲ مواجهه بوده‌ایم.


وی روزشمار هفته ملی جمعیت را به این شرح اعلام کرد: یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ایران جوان، گروه‌های مردمی، همدلی و مودت، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت نوآوری، جهاد علمی و جوانی جمعیت، سه‌شنبه یکم خرداد ایران جوان، سازمان‌های پاسخگو و امیدآفرین، چهارشنبه دوم خرداد جمعیت، سلامت و سبک زندگی اسلامی ایرانی ، پنجشنبه سوم خرداد: ایران جوان، رسانه دوستدار خانواده و جمعه چهارم خرداد روستا، جوانی جمعیت و پیشرفت ایران اسلامی است.

به گزارش این پایگاه تحلیلی خبری محورهای موضوعی هفته جمعیت را به این شرح ذیل است: 
۱. تقویت هویت مادری/ اجرای منشور کرامت مادری
۲. تحکیم خانواده و تقویت نشاط درون خانواده
۳. بی‌ فرزندی/ تک فرزندی/ دیر فرزندی/ کم فرزندی و عوارض آن
۴. مقابله با مسئله سقط عمدی جنین
۵. نا باروری، دلایل و راهکارها
۶. ترویج ازدواج به هنگام، آسان و پایدار (مقابله با بی ازدواجی/ دیر ازدواج/ طلاق...)
۷. ترویج زایمان طبیعی، ایمن و فیزیولوژیک
۸. جوانی جمعیت، دستاوردها و پیامدها


انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: شیراز ، جمعیت ، فارس
نظرات بینندگان