کد خبر: ۱۶۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

رویکرد عدالت‌محور مالیاتی در دولت شهید رئیسی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مسیر تحقق نظام مالیاتی توسعه‌گرا و عدالت‌محور با تمرکز ویژه بر روی دانه‌درشت‌ها گفت: این روند، دستاورد شهید رئیسی بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سپهر مهرابی در رابطه با محوریت تغییرات نظام مالیاتی برای اخذ مالیات عادلانه از افراد پردرآمد و شرکت‌های بزرگ در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم با درک نقش حیاتی تقویت سیستم مالیاتی عادلانه‌تر، اخذ مالیات از افراد پردرآمد و شرکت‌های بزرگ را در اولویت قرار داد و این یکی از دستاوردهای بزرگ دولت شهید رئیسی بود.


وی ادامه داد: این رویکرد کاملاً عدالت‌محور با تکمیل پایگاه‌های داده‌ای مالی و تراکنشی مودیان بوده است که نسبت به رویه‌های گذشته که بدون اطلاعات متقارن و کامل بود؛ قدمی بزرگ به سمت افزایش برابری در نظام مالیاتی است، زیرا تا پیش از این در دولت‌های قبل اغلب بر اخذ مالیات از حقوق بگیران و کسب و کارهای کوچک‌تر تمرکز می‌شد و از پتانسیل مالیاتی قابل توجه در مشاغل خاص با درآمدهای کلان و صنایع بزرگ غفلت می‌شد.

رویکرد عدالت‌محور مالیاتی در دولت شهید رئیسی


تمرکز دولت بر مشاغل خاص پردرآمد و شرکت‌های بزرگ
وی افزود: تمرکز دولت بر مشاغل خاص پردرآمد و شرکت‌های بزرگ، منبعی مهم از کشش درآمد مالیاتی را که قبلاً استفاده نشده بود، آشکار می‌کند و از همین رو با توجه به وجود شکاف مالیاتی در بخش مشاغل و صنایع بزرگ که درآمدها و سودهای کلان ولی حجم مالیات پایینی روبرو بودند؛ سبب شده است که با تمرکز بر این بخش، رویکرد عدالت‌محوری در نظام مالیاتی ایجاد گردد و منابع جدید مالیاتی، علاوه بر مصارف عمومی دولت و تأمین مالی کسری بودجه، به صورت مشخص در توسعه اقتصادی کشور نیز دخیل باشد که این امر، به طور قابل توجهی بازتوزیع مناسب ثروت در نظام مالیاتی را افزایش می‌دهد.


این کارشناس اقتصاد توسعه در رابطه با اینکه در نظام مالیاتی جدید میزان سود و درآمدهای اکتسابی مودی حقیقی یا حقوقی رابطه مستقیمی با پرداخت مالیات آن مودی خواهد داشت؛ اظهار کرد: این تغییر تمرکز با اصول عدالت و برابری در توزیع مالیات نیز همسو است و تضمین می‌کند که افرادی که بالاترین ظرفیت درآمد اکتسابی را دارند به طور متناسب به رفاه مالی کشور نیز کمک کنند. دولت سیزدهم با بهره‌برداری از این پتانسیل استفاده نشده، می‌تواند گام‌های اساسی در جهت دستیابی به بودجه پایدار و تضمین منابع کافی برای وظایف اساسی دولت برداشته است.


رفع شکاف مالیاتی و تحقق برابری در نظام مالیاتی
مهرابی با اشاره به کاهش شکاف مالیاتی و تحقق برابری در نظام مالیاتی با تمرکز دولت بر جمع‌آوری مالیات از مودیان حقیقی و حقوقی بزرگ با درآمدهای کلان اظهار کرد: تمرکز دولت بر جمع آوری مالیات از مودیان حقیقی و حقوقی بزرگ با درآمدهای کلان پیام مهمی را ارسال می‌کند که بار مالیاتی به طور عادلانه تقسیم خواهد شد. این رویکرد فرهنگ انطباق مالیاتی و مسئولیت پذیری را در میان افراد پردرآمد و شرکت‌های بزرگ ترویج می‌کند و آنها را تشویق می‌کند تا سهم عادلانه خود را در توسعه اقتصادی کشور پرداخت کنند. از طرف دیگر، مردم نیز در این وضعیت با تحقق عدالت در نظام مالیاتی، به صورت داوطلبانه سهم خود را در پرداخت مالیات هزینه خواهند کرد. این احساس مسئولیت مشترک، مشارکت بیشتر در سیستم مالیاتی را تشویق می‌کند.


وی در پایان گفت: با تغییر تمرکز از مودیان خرد به سمت مودیان حقیقی و حقوقی با درآمدهای کلان که دسترسی به امتیازات و تسهیلات کلان‌تری نیز دارند؛ به صورت مؤثر دولت در زمینه حمایت بیشتری در جهت مشاغل کوچک و کارآفرینان نیز حرکت خواهد کرد. این در حالی است که در دولت‌های گذشته بار مالیاتی بر دوش مردم، حقوق‌بگیران و مشاغل خرد بوده است؛ ولی حالا با توجه به تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر روی دانه‌درشت‌ها، مسیر تحقق نظام مالیاتی توسعه‌گرا و عدالت‌محور فراهم شده است.


تغییر تمرکز از مودیان خرد به سمت مودیان حقیقی و حقوقی با درآمدهای کلان
 با تغییر تمرکز از مودیان خرد به سمت مودیان حقیقی و حقوقی با درآمدهای کلان که دسترسی به امتیازات و تسهیلات کلان‌تری نیز دارند؛ به صورت مؤثر دولت در زمینه حمایت بیشتری در جهت مشاغل کوچک و کارآفرینان نیز حرکت خواهد کرد. این در حالی است که در دولت‌های گذشته بار مالیاتی بر دوش مردم، حقوق‌بگیران و مشاغل خرد بوده است؛ ولی حالا با توجه به تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر روی دانه‌درشت‌ها، مسیر تحقق نظام مالیاتی توسعه‌گرا و عدالت‌محور فراهم شده است.

 

انتهای خبر/

منبع: دانا
برچسب ها: دولت رئیسی ، مالیات ، شهید
نظرات بینندگان