کد خبر: ۱۶۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
نماینده مردم اقلید در مجلس:

درآمدهای مالیاتی صرف آبادانی در کشور می‌شود

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم تصور می‌کنند حقوق کارکنان دولت و هزینه‌های جاری از جیب مردم پرداخت می‌شود در صورتی که به این شمول نیست و درآمدهای مالیاتی صرف آبادانی در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مسلم صالحی درباره تأثیر اصلاحات در نظام مالیات‌ستانی بر بالا رفتن درآمدهای مالیاتی و نحوه هزینه‌کرد این مالیات‌ها گفت: فلسفه وجودی اخذ مالیات در تمام کشورها مشارکت مستقیم و غیرمستقیم مردم در تأمین زیرساخت‌ها است. 


وی اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی عمدتاً در حوزه زیرساخت‌های عمرانی، شهری، روستایی، بهداشت، آموزش و... هزینه می‌شود. در واقع درآمدهای مالیاتی در عمران و آبادانی کشور هزینه می‌شود. 


صالحی بیان کرد: در کشور ما هنوز فرهنگ اخذ مالیات نهادینه نشده است و نوعی بدبینی در بین مردم نسبت به سازمان امور مالیاتی وجود دارد و مردم تصور می‌کنند مالیاتی که اخذ می‌شود صرف امور جاری کشور می‌شود. 


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: مردم تصور می‌کنند حقوق کارکنان دولت و هزینه‌های جاری از جیب مردم پرداخت می‌شود در صورتی که به این شمول نیست. 


وی گفت: محل مصرف مالیات‌ها در قانون مشخص است و تعیین شده که هر ریال مالیات اخذ شده باید در چه محلی هزینه شود. 
این نماینده مجلس دوازدهم افزود: همان‌طور که در کل دنیا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های عمرانی و توسعه‌ای دولت‌ها را مالیات تأمین می‌کند در کشور ما هم می‌تواند این شرایط وجود داشته باشد. 


صالحی اظهار کرد: میزان درآمد مالیاتی به شرایط اقتصادی کشورها بستگی دارد. در دنیا هر زمان که شرایط اقتصادی مردم خوب باشد معمولاً اخذ مالیات‌ها بیشتر صورت می‌گیرد و پایه‌های مالیاتی و درصد مالیات‌ها را افزایش می‌دهند، اما در شرایط فعلی که در رکود هستیم و تورم بالا است، اخذ مالیات بیش از حد باعث فشار بر مردم خواهد شد. 


نماینده مردم اقلید در مجلس بیان کرد: در دستگاه مالیاتی به‌جای اینکه به بخش شفاف اقتصاد مثل کارمندان فشار وارد شود، باید فراریان از پرداخت مالیات شناسایی شوند که این امر به عدالت مالیاتی نزدیک‌تر است.

 

انتهای خبر/

نظرات بینندگان