کد خبر: ۱۶۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
پیشکسوت شیرازی ورزش زورخانه‌ای:

‌جوان‌ها در گود زورخانه ساخته و پرداخته می‌شوند

پیشکسوت شیرازی ورزش زورخانه‌ای گفت: نسبت به جمعیتی که الان وجود دارد، استقبال نسبت به ورزش زورخانه‌ای چندان زیاد نیست. باید برنامه‌ای تدوین شود تا ورزش زورخانه‌ای دوباره توسعه پیدا کند و جوانان از سنین پایین با این رشته آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمدعلی مروجی هاشمی متولد سال ۱۳۲۰ در شیراز است که از سن ۲۰ سالگی پا به عرصه ورزش زورخانه‌ای گذاشته است.


پیشکسوت شیرازی ورزش زورخانه‌ای در این خصوص گفت: با تشویق پدرم که از قدیمی‌های ورزش زورخانه‌ای بود، وارد گود شدم و تا سال ۱۳۸۰ هم این ورزش را ادامه دادم. تقریباً در تمام زورخانه‌هایی که در سطح شهر شیراز وجود داشت، ورزش کرده‌ام.


مروجی بیان کرد: پدرم «مشتی حاجی نجار» بود و یکی از پهلوانان به نام شیراز به شمار می‌رفت که رفته، رفته به «مشتی حاجی پهلوان» معروف شد. او به پاکدامنی معروف بود. به طور کلی ورزش باستانی توأم با ایمان بود و مردم، زورخانه‌ای‌ها را مستجاب‌الدعوه می‌دانستند و اعتقاد داشتند که چون این‌ها پاک هستند، دعاهایشان گیراست.


وی هر یک از وسایل و حرکات ورزش زورخانه‌ای را دارای فلسفه مخصوص خود عنوان کرد و گفت: بعضی حرکات برای قدرت گرفتن بازو جهت پرتاب نیزه و شمشیرزنی در جنگ انجام می‌شود. یا مثلاً وسیله سنگ، حالتی مثل سپر را تداعی می‌کند. تمامی وسایل به نوعی دارای معنی و به هدف خاصی طراحی شده است.


پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در خصوص میزان استقبال جوان‌ها از این رشته نیز گفت: نسبت به جمعیتی که الان وجود دارد، استقبال نسبت به ورزش زورخانه‌ای چندان زیاد نیست. باید برنامه‌ای تدوین شود تا ورزش زورخانه‌ای دوباره توسعه پیدا کند و بچه‌ها از سنین پایین با این رشته آشنا شوند.

‌جوان‌ها در گود زورخانه ساخته و پرداخته می‌شوند


وی در پایان با تأکید بر اینکه ورزش باستانی جزو سنت‌های اصیل ایرانیان است و نباید بگذاریم از بین برود، گفت: جوانان در این زورخانه‌ها ساخته و پرداخته می‌شوند. حتی اشعار مرشد، پند و اندرزهایش، ورزشکاران به راه راست فرا می‌خواند و اگر از سوی مسئولان اقدامی شود که جوان‌ها بیش از پیش تشویق شوند برای حضور در گود زورخانه، این مسئله به سلامتی روحی و جسمی جامعه هم کمک می‌کند.


به گزارش شیرازه، در ورزش زورخانه‌ای «میل» نماد گرز مبارزان، «کباده» نشانه کمان تیراندازی، «سنگ» نماد سپر و «تخته شنو» نشانه شمشیر است که ورزشکاران با آن حرکات ورزشی را انجام می‌دهند. مرشد، آوازی خوش دارد و هنگام ورزش با آهنگ‌های گوناگون، ضرب می‌گیرد و شعرهای رزمی که بیشتر از شاهنامه فردوسی برگزیده می‌شود را می‌خواند.


ورزش زورخانه‌ای در طول تاریخ در میان ایرانیان اهمیت بسیاری داشته است. از این رو در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ خورشیدی برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ میلادی، این ورزش در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت جهانی رسید. دانشنامه «بروک هاوس» آلمان با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش کلن، ورزش زورخانه‌ای را قدیمی‌ترین ورزش بدنسازی جهان معرفی کرده است.


انتهای خبر/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان