کد خبر: ۱۶۳۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

ایجاد بازارچه برای افزایش کارکردهای اقتصادی

با توجه به وضعیت اقتصادی مدیریت شهری باید در هر محله با توجه به میزان همکاری بزرگان آن محله بازارچه‌هایی را برای ساماندهی کسب و کار و حمایت از مشاغل ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، طبق نام‌گذاری سال به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی که سال «جهش تولید با مشارکت مردم» شد، طی جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ایشان را به این نتیجه رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است.

 
در واقع انتظار امام‌ خامنه‌ای این است که در موضوع تولید یک جهش روی دهد، رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست، فرمودند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. 


ایشان به امید با طراحی مناسب برنامه‌ریزان کشور و همکاری صاحب‌ نظران و مشارکت عملی فعالان اقتصادی، زمینه تحقق این شعار به بهترین وجه را خواستار شد. 


در همین راستا بنیاد برکت در بحث اشتغال‌زایی و جهش تولید با مشارکت مردم که اساس کار این نهاد است به شبکه تسهیلگری طرح اشتغال‌زایی خود که همگی دانش آموخته در زمینه مهارت‌های اقتصادی - اجتماعی هستند در استان‌های مختلف کشور از جمله فارس برنامه مدون داد.


علیرضا عبدی در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به هدف ایجاد بازارچه محلی در محله سعدی شیراز گفت: بازارچه محلی باغ نارنج با هدف تولید و عرضه مستقیم صنایع تولیدی عمومی با مشارکت شهرداری شیراز دایر شد.


سرپرست معاونت اشتغال بنیاد برکت ادامه داد: در زمانی که بیشتر خانواده‌ها با توجه به وضعیت اقتصادی و پایین بودن سرمایه و از سویی مشکلات و موانعی که برای ایجاد یک کسب‌ و کار و مشاغل خانگی و خُرد وجود دارد، مدیریت شهری باید در هر محله بسته به میزان همکاری بزرگان آن محله بازارچه‌هایی را برای ساماندهی کسب‌ و کار و حمایت از مشاغل ایجاد کنند.

عبدی بیان کرد: این ابتکار می‌تواند محلات تاریخی و کم برخوردار را توانمند کند و از طرفی در ارتقا اقتصاد مردم محلی به‌ ویژه زنان خودسرپرست تأثیر مثبتی به همراه داشته باشد و کمک به اقتصاد خُرد و در صورت تعدد آن‌ها در کل شهر، کنترل قیمت‌ها و مبارزه با تورم را به همراه دارد.

وی افزود: در بازارچه‌ها حداقل قیمت تمام‌شده برای هر کالا را تعیین می‌شود و فروشنده سود منطقی خواهد برد و طی این چرخه «واسطه» از چرخهٔ کالا حذف می‌شود و تورم نیز تا حدودی مهار خواهد شد.


این قبیل بازارچه‌ها در جهت حمایت از تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایجاد می‌شود که از ظرفیت‌های موجود شهری به‌ منظور راه‌ اندازی کسب‌ و کار تولید کنندگان کوچک و متوسط منطقه لازم و ضروری است.


بر همین اساس سید علی میرحسینی به خبرنگار شیرازه گفت: در حال حاضر مشاغل هدف در این بازارچه تولید کنندگانی است که از وام‌های اشتغالی زایی بنیاد برکت بهره‌مند شده‌اند و به دلیل نداشتن امکان برای تولید و عرضه کالای تولیدی خود، مجبورهستند آن را با قیمت پایین به‌ واسطه بفروشند و واسطه هم با قیمت بسیار بالا، کالا را در بازار عرضه کند.

 
مدیر منطقه چهار بنیاد برکت تصریح کرد: در حقیقت حلقه آخر زنجیرهٔ تولیدات، فروش است که ما در این بازارچه سعی کردیم آن را تأمین کنیم و در این مسیر دست همه دلسوزان استانی را به گرمی می‌فشاریم. 


وی خاطر نشان کرد: شهرسازی اسلامی بر مبنای محله محوری و ایجاد مراکزی جهت احیا مشاغل تولیدی نیاز به حمایت دارد که یکی از کارکردهای بازارچه‌های محله مسئله خودکفایی در محله است. 


نکته قابل ذکر در مجموعه غرفه‌های باغ نارنج، تعامل دوسویه و همکاری از جانب غرفه داران با یکدیگر است که این تولید کنندگان خدمات خوبی را به شهر شیراز و استان فارس و حتی به کشور ارائه می‌دهند؛ لذا به‌ صورت مستمر در راستای تعالی یکدیگر می‌کوشند و تولیدات یکدیگر را همپوشانی و حمایت می‌کنند.

 

هاجر اردکانی با اشاره به تاریخچه تأسیس این غرفه‌ها در باغ نارنج گفت: جرقه برپایی این غرفه‌ها از بلای طبیعی سیل ۹۸ شیراز بود که بنیاد برکت پا به عرصه خدمت نهاد و مجری و تسهیلگران وقت را در جهت توانمندسازی و اشتعال‌زایی به این منطقه کم برخوردار اعزام کرد.

 
مجری بنیاد برکت در شیراز ادامه داد: یکی از مأموریت‌های بنیاد برکت در مناطق شناخت ظرفیت‌های بالقوه در این منطقه و اقدام در جهت استفاده از ظرفیت موجود است سعید خدایاری و علی رضایی مسئول مربوطه در آن زمان طی بازدیدهای مکرر و حضور در منطقه ۱۲ غرفه خالی که ۱۵ سال جایگاه معتادین متجاهر شده بود را شناسایی کردند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در جلسه کار گروه اشتغال فرمانداری پیگیری‌ها به نتیجه نشست و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها از جمله شورای شهر و شهرداری منطقه سه شیراز این غرفه‌ها برپا شدند و در اختیار کارآفرینان حمایت شده از سوی بنیاد برکت قرار گرفت.


اردکانی تأکید کرد: فعالیت‌های تولیدی این بازارچه علاوه بر توانمندسازی اقتصادی و اشتغال در ارتقا فرهنگ و امنیت محله سعدی نقش بسزایی داشته است. 


مجری بنیاد برکت شیراز افزود: با توجه به مبلغ پایین اجاره‌بها در این غرفه‌ها تعداد کارآفرینان زیادی در نوبت استفاده از این بازارچه هستند و اولویت با زنان سرپرست خانوار در حمایت مضاعف از این قشر آسیب‌دیده است.


وی گفت: بازارچه کارآفرینانِ باغ نارنج در حال حاضر فعال و در حال تولید پوشاک، سفال، صنایع‌دستی، محصولات خشک گیاهی، ارگانیک، مصنوعات چوبی، دکوری، طراحی و تولید قطعات صنعتی، تولید لوازم دکوری آینه‌ کاری، دکوراسیون و تزیینات آینه است. 


هاجر اردکانی در پایان افزود: برای ارتقای کیفیت زندگی و توسعه شاخص‌ها به زیستن اجتماعی به معنای عام رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال‌زایی سهم بسزایی دارد و انتظار می‌رود مسئولان امر در جهت تحقق شعار سال از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نکنند.

کلام آخر:

 با توجه به منویات مقام معظم رهبری فرهنگ‌ سازی یعنی همین کاری که شما می‌توانید انجام دهید، یک جا لازم است فضای کشور فضای استقامت در مقابل دشمن باشد، یک جا لازم است فضای هجوم به دشمن باشد، یک جا لازم است فضای پیروی از دانش و علم باشد، یک روز لازم است فضای تعقّل و تدبّر باشد؛ فضاسازی باید بشود. 


با توجه به شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است باید این فضا در همین راستا تبیین شود.
امید که با مساعدت و همکاری مسئولان استانی شاهد احداث این‌گونه فضاها در جهت حمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان باشیم.

 

انتهای خبر224224

نظرات بینندگان