کد خبر: ۱۶۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس خبر داد:

جلوگیری از سقط ۴۰۵ جنین سالم در فارس

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس از ثمربخشی تلاش‌های مرکز مردمی «نفس» برای پیشگیری از سقط ۴۰۵ جنین سالم، از خرداد ۱۴۰۱ تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حسین صمصام با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اهمیت این موضوع، گفت: مرکز مردمی نفس (نجات فرزندان سقط) از خرداد ۱۴۰۱، به صورت رسمی در استان فارس راه‌اندازی شد.


وی هدف از تأسیس مرکز مردمی نفس را جلوگیری از سقط‌جنین‌های سالم، با کمک فرهنگ‌سازی، شناسایی و حمایت از خانواده‌هایی عنوان کرد که تصمیم به سقط‌جنین سالم خود را به صورت ارادی دارند.


مسئول مرکز نفس استان فارس ادامه داد: مرحله اول فعالیت‌های مرکز نفس مرحله فرهنگ سازی است که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف جامعه از جمله علما، اساتید، سخنرانان، مداحان، معلمان و گروه‌های جهادی، موضوعاتی از قبیل مسائل فقهی، شرعی و عوارض جسمی این اقدام در سطح جامعه آموزش داده می‌شود که این اقدام، خود باعث کمک به رفع چالش‌های کاهش جمعیت مانند تک فرزندی، فاصله ازدواج تا تولد نخستین فرزند است.

جلوگیری از سقط ۴۰۵ جنین سالم در فارس


رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس افزود: مرحله دوم، شبکه‌سازی و شناسایی واسطه‌هایی شامل پزشکان، بهورزان، ماماها، مراقبین سلامت و عطاری‌ها است که افراد برای سقط به آنها مراجعه می‌کنند و این واسطه‌ها این افراد را به مرکز مردمی نفس معرفی می‌کنند و مشاوران مرکز نیز خدمات مشاوره فقهی، قانونی و تخصصی به آنها ارائه می‌دهند.


صمصام اضافه کرد: اقدام سوم در راستای این هدف، حمایت از افرادی است که از سقط‌جنین‌های خود منصرف می‌شوند که شامل حمایت‌های تخصصی بهداشتی درمانی رایگان از جمله ویزیت متخصص، سونوگرافی، آزمایش‌ها و مشاوره است و حمایت‌های غیرتخصصی نیز در مرکز نفس به نیابت از ارگان‌ها و نهادهای استان ارائه می‌شود.


رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس با اشاره به اهمیت کمک به مادرانی که به دلیل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، باورهای اشتباه و آگاه نبودن به مسائل شرعی نسبت به سقط‌جنین خود اقدام می‌کنند، این امر را گامی در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت، به عنوان یک اولویت مهم ملی برشمرد.


وی با بیان اینکه مرکز مردمی نفس از خرداد ۱۴۰۱ تاکنون، در ۲۹ شهرستان استان فارس راه‌اندازی شده است، افزود: این مراکز از ابتدای تأسیس تا کنون توانسته است، ۴۰۵ مادر باردار که قصد سقط‌جنین خود را داشته‌اند، شناسایی و از تصمیم خود، منصرف کند.


صمصام با اشاره به حمایت‌های این مرکز در زمینه‌های مالی، روحی روانی و معنوی از مادران باردار شناسایی شده گفت: با تلاش‌های انجام شده در مرکز مردمی نفس، تاکنون ۱۵۷ نوزاد، متولد شده‌اند.


رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس با اشاره به حمایت ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهادگران سلامت فارس از مراکز نفس استان، ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهادها مانند آموزش و پرورش، استانداری، وزارت بهداشت، شهرداری، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، بهزیستی و بانک‌ها، بتوان گام‌های مؤثرتری در اجرای هر چه بهینه‌تر این طرح مردمی برداشت.

 

انتهای خبر/

 

منبع: خبرگزاری سلامت

برچسب ها: سلامت ، سقط جنین ، شیرازه
نظرات بینندگان