کد خبر: ۱۶۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه اقلید در گفتگو با شیرازه:

امام راحل اسلام سیاسی را متحول کرد

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه اقلید گفت: جمهوریت و اسلامیت نظام، دو مؤلفه اصلی نگاه تحول خواهانه امام (ره) محسوب می‌شود و شکی در این مسئله وجود ندارد که تحول در مفهوم اسلام سیاسی، اولین مولفه‌ای است که در دیدگاه تحول خواهانه امام باید به آن توجه کرد.

علیرضا خدایاری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، گفت: بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) فرصت مناسبی برای اندیشمندان و تحلیل‌گران به وجود آورده تا به بررسی اندیشه‌های روشنگر و نهضت جهادگونه ایشان بپردازند.


خدایاری در ادامه افزود: حضرت امام راحل پس از قرن‌ها سکوت، اسلام را به حضور فعال در صحنه سیاست جهانی بازگرداند و از سوی دیگر اندیشه روشن امام با توجه به ابعاد خود و تکیه بر تجربه‌های سیاسی اسلام، توانست حیات امت اسلامی را در پایان قرن بیستم به سرآغاز هزاره سوم پیوند دهد.


فرمانده سپاه شهرستان اقلید با اشاره به برپایی حکومتی اسلامی در ایران اظهار داشت: امام خمینی (ره) جریان تمدن اسلامی را با جنبه‌های سیاسی، اجتماعی و علنی همراه کرد و نشان داد که بحث‌ و بررسی ابعاد مختلف آن توسط پژوهشگران، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که این نمونه یک تجربه عملی با ویژگی‌ها و مشخصات خاص بود و رهبر آن امام خمینی (ره) که به‌خاطر دارا بودن خصوصیات ویژه با دیگر رهبران تفاوت داشت.


وی در ادامه گفت: جمهوریت و اسلامیت نظام، دو مؤلفه اصلی نگاه تحول خواهانه امام (ره) محسوب می‌شود و شکی در این مسئله وجود ندارد که تحول در مفهوم اسلام سیاسی، اولین مولفه‌ای است که در دیدگاه تحول خواهانه امام باید به آن توجه کرد.


علیرضا خدایاری با بیان ویژگی مطالبه‌گری در اسلام سیاسی بیان کرد: با گسترش نگاه معناگرایانه امام خمینی (ره) به مفهوم اسلام، ما شاهد مطالبه‌گری کشورهای منطقه علیه ظلم، استبداد و استعمار بودیم و این موضوع بازتاب گسترده‌ای را در جهان ایجاد کرد.


فرمانده سپاه شهرستان اقلید ضمن اشاره به حلقه‌های تحول خواهی در تاریخ مبارزات امام خمینی گفت: تحول آفرینی، ایجاد نوآوری در ساختارها، رکن جمهوریت یا همان مشارکت حداکثری مردم در نظام اسلامی؛ از همان ابتدای قیام حضرت امام دیده می‌شد و معتقد بود اگر جامعه، آزادی و استقلال داشته باشد و از استعمار خارجی رهایی یابد؛ خلاقیت و نوآوری از دل جامعه موج خواهد زد.


وی در پایان اظهار داشت: یکی از نکات مهم درباره انقلاب اسلامی و جایگاه امام خمینی (ره)، توانایی بالای گفتمان اسلام گرایی در خلق یک ذهنیت جدید بود که بهترین مفسر آن حضرت آیت‌الله خامنه ای (مدظله‌العالی) هستند که از مبانی این تفکر در سطح انقلاب اسلامی حفاظت می‌کنند.

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان