کد خبر: ۱۶۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس خبر داد:

تعطیلی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس از تعطیلی ۱۰ روزه مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز به دلیل تعمیرات خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید عباس موسوی با اعلام این مطلب گفت: مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز به مدت ۱۰ روز یعنی تا ۲۷ خردادماه تعطیل است.

وی دلیل این تعطیلی را تعمیر و برطرف کردن مشکلات ناشی از برق مسجد و همچنین ارتقای سیستم‌های ایمنی و امنیتی، تعویض و نصب دوربین‌های مدار بسته عنوان کرد.


مدیرکل اوقاف فارس یادآور شد: در این مدت کلیه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز تا بازگشایی مجدد تعطیل خواهد بود.

۱۴ دلیل اصلی و مهم خشک شدن درخت بونسای


تاریخچه مسجد نصیرالملک شیراز، چه کسی این مسجد را ساخت؟
وجه تسمیه این مسجد به نام نصیرالملک شیراز یعنی کسی که دستور ساخت این مسجد را داده است. نصیرالملک در سال ۱۲۵۵ حاکم شیراز بوده که در واقع یکی از نوادگان خاندان قوام شیرازی محسوب می‌شد. نصیرالملک، پسر قوام‌الملک از اشراف شیراز، یکی از حکام عادل در شیراز بود که مردم احترام زیادی به او می‌گذاشتند. این فرد، حتی بخش زیادی از املاک خود را به مردم می‌بخشید.

تعطیلی مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز


پس از آنکه نصیرالملک دستور ساخت مسجد را داد، استاد حاج محمدحسن معمار و میرزا رضا کاشی‌گر در طول ۱۱ سال کار ساخت و معماری این مسجد را انجام دادند. شیشه‌های رنگی این مسجد بعدها توسط استاد حاج میرزا طراحی و اجرا شد. حالا این مسجد به یکی از زیباترین مساجد در جهان تبدیل شده است.


کاشی کاری مسجد نصیرالملک شیراز با کاشی‌های صورتی انجام شده و به همین دلیل مسجد صورتی نامیده می‌شود. این کاشی‌ها در کنار شیشه‌های رنگی در زمان تابش نور طیفی از رقص نور را به نمایش می‌گذارد؛ اما رنگ صورتی بیشترین رنگی است که شما می‌توانید در این مسجد مشاهده کنید.


معماری مسجد نصیرالملک شیراز
آنچه باعث شده تا این مسجد در کنار جاذبه‌هایی مثل حافظیه شیراز به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها تبدیل شود، معماری آن است. شاید برای شما باورپذیر نباشد که بدانید ساخت ۱۱ ساله این مسجد با دقت و خلاقیت بالایی ساخته شده به طوری که مشابه آن را نمی‌توانید در جای دیگری مشاهده کنید. در ساخت این مسجد از چوب، کاشی‌های هفت رنگ، آجر و دیگر موارد استفاده شده است.

انتهای خبر/

 

منبع: اول فارس

 

نظرات بینندگان