کد خبر: ۱۶۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
برگزار شد؛

اختتامیه نخستین جشنواره «ابو ماهر شیرازی»

نخستین دوره از برگزاری جشنواره «ابو ماهر شیرازی» برگزار شد و اختراعات برگزیده معرفی و مخترعان فعال و برگزیده در مسابقات یا جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حوزه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگارگروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، رئیس دانشگاه با اشاره به نام‌گذاری این رویداد علمی، ابو ماهر شیرازی را از پزشکان قرن سوم و چهارم هجری قمری معرفی کرد که از افتخارات شیراز محسوب می‌شود و افزود: ابو ماهر در ابداع برخی وسایل و تجهیزات پزشکی، نقش بسزایی داشته است.

مسئول ارشد حوزه سلامت فارس با اشاره به اینکه مخترعان بسیاری در حوزه سلامت فعالیت دارند که اختراعات و محصولات و تولیدات آنان در حوزه پزشکی و تأمین سلامت مردم بسیار تأثیرگذار است، اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰ هزار قلم دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورداستفاده قرار می‌گیرد که ظرفیت بسیار مناسبی برای مخترعان و تولیدکنندگان محصولات سلامت‌محور است.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان چالش‌ها در این زمینه و اهمیت سرعت‌بخشیدن به روند تولید انبوه اختراعات حوزه سلامت، راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت شیراز و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه برشمرد.

به گفته وی جشنواره «ابوماهر شیرازی»؛ زمینه تقویت جایگاه فناوری و نوآوری در دانشگاه و بستری برای ارج‌نهادن و قدردانی از مخترعان دانشگاه است.

اختتامیه نخستین جشنواره «ابو ماهر شیرازی»

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دیگر سخنران این آئین بود که با بیان اینکه این جشنواره، زمینه تقویت جایگاه فناوری و نوآوری در دانشگاه و بستری برای ارج‌نهادن و قدردانی از مخترعان دانشگاه را فراهم آورد، افزود: تشکیل مجموعه‌داده‌ها از مخترعان دانشگاه، اختراع‌های به ثبت رسیده از سوی آنان و رتبه‌های به‌دست‌آمده دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز در زمینه مالکیت فکری در رویدادهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی، از دیگر اهداف این جشنواره بود.

«محمد هاشم هاشم‌پور» با اشاره به اینکه جشنواره اختراعات، به‌افتخار «ابوماهر شیرازی» از مشاهیر مکتب پزشکی شیراز که در فنون جراحی و ساخت ابزارهای آن مهارت داشته است، به نام وی نام‌گذاری شد، توضیح داد: اعضای هیات‌علمی، دانشجویان، کارکنان و همچنین شرکت‌های فناور مستقر در زیست‌بوم فناوری دانشگاه، از امکان حضور و رقابت در این جشنواره برخوردار بودند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، در آئین پایانی جشنواره «ابوماهر شیرازی»، افزون بر سه برگزیده اصلی، از مخترعانی که دارای بیشترین تعداد اختراع ثبت شده بودند و عوامل کارگروه‌های علمی و اجرایی برنامه نیز، قدردانی شد.

این عضو هیات رئیسه دانشگاه، همچنین مراحل اجرایی برگزاری، معیارهای مهم ارزشیابی و امتیازدهی به اختراعات ثبت شده در فراخوان جشنواره، جوایز مالی که به برگزیدگان اختصاص می‌یابد و همچنین افق‌های تداوم این رویداد در آینده، از جمله برگزاری آن در سال ۱۴۰۴ در سطح ملی با دعوت از صنایع و ذی‌نفعان برای حمایت و تجاری‌سازی اختراعات را تشریح کرد.

به گزارش شیرازه، در این آئین ضمن قدردانی از تلاش فعالان حوزه فناوری سلامت و برگزارکنندگان این آئین، بر اهمیت این حوزه در رفع چالش‌ها، کاهش دغدغه‌ها و افزایش خدمات‌رسانی سلامت‌محور به مردم تأکید شد همچنین نخستین جشنواره ابوماهر شیرازی باهدف شناسایی مخترعان، حمایت، توسعه و تجاری‌سازی اختراعات و فناوری‌های جدید حوزه سلامت، به همت مدیریت توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد همنین آئین اختتامیه این رویداد صبح امروز سه‌شنبه، بیست و دوم خرداد ۱۴۰۳ در سالن یاس برج پژوهشی حضرت محمد رسول‌الله (ص) دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فارس ، علوم پرشکی ، شیراز
نظرات بینندگان