کد خبر: ۱۶۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
جمعه های مهدوی با شیرازه؛

عصر ظهور در کلام امام باقر (ع)

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام‌زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، امام باقر (ع) در گفتاری امیدآفرین و نشاط‌بخش به منتظران حقیقی آن حضرت مژده می‌دهد که یَأْتِی عَلَی النّاسِ زَمانٌ یَغِیبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ فَیاطُوبی لِلثّابِتِینَ عَلی اَمْرِنا فِی ذلِکَ الزَّمانِ اِنَّ اَدْنی ما یَکُونُ لَهُمْ مِنَ الثّوابِ اَنْ یُنادِیَهُمُ الْبارِی ءُ عَزَّ وَجَلَّ عِبادِی آمَنْتُمْ بِسِرّی وَصَدَّقْتُمْ بِغَیْبی فَأَبْشِرُوا بِحُسْنِ الثَّوابِ مِنّی بر مردم زمانی می‌آید که امامشان از منظر آنان غایب می‌شود. خوشا به حال آنان که در آن زمان در امر ولایت ما اهل‌بیت ثابت‌قدم و استوار بمانند! کمترین پاداشی که به آنان می‌رسد، این است که خدای متعال خطابشان می‌کند و می‌فرماید: بندگان من! شما به حجت پنهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید. پس بر شما مژده باد که بهترین پاداش من در انتظارتان است.


آن گاه امام باقر (ع) ادامه داد: خداوند متعال به‌خاطر ارج‌ گذاری از چنین منتظران راستینی به آنان می‌فرماید: شما مردان و زنان، بندگان حقیقی من هستیدهمچنین رفتار نیک و شایسته‌تان را می‌پذیرم و از کردار ناپسندتان عفو می‌کنم و به‌خاطر شما سایر گنهکاران را می‌آمرزم و بندگانم را به‌خاطر شما با باران رحمت خود سیراب و از آنان بلا را دفع می‌کنم ای عزیزترین بندگان من اگر شما نبودید، عذاب دردناک خود را به مردم نافرمان نازل می‌کردم.


یاران وفادار

پیشوای پنجم (ع) در توصیف یاران حضرت مهدی (ع) که در زمان غیبت، خود را برای شرکت در قیام جهانی آن حضرت آماده می‌کنند، به ابو خالد کابلی فرمود: من به گروهی می‌نگرم که در آستانه ظهور از طرف مشرق‌زمین به پا می‌خیزند. آنان به دنبال طلب حق و ایجاد حکومت الهی تلاش می‌کنند. بارها از متولیان حکومت اجراء حق را خواستار می‌شوند، امّا با بی‌اعتنایی مسئولین مواجه می‌شوند.

وقتی که وضع را چنین ببینند، شمشیرهای خود را به دوش می‌نهند و بااقتدار و قاطعیت تمام در انجام خواسته‌شان اصرار می‌ورزند تا اینکه سردمداران حکومت نمی‌پذیرند و آن حق‌طلبان ثابت‌قدم، ناگزیر به قیام و انقلاب می‌گردند و کسی نمی‌تواند جلوگیرشان شود. این حق‌جویان وقتی که حکومت را به دست گرفتند، آن را به‌غیراز صاحب‌الامر (ع) به کس دیگری نمی‌سپارند. کشته‌های اینها همه از شهیدان راه حق محسوب می‌شوند.

امام محمباقر(ع) در مورد استقامت و استواری یاران حضرت مهدی (ع) به آیه ای از قرآن استناد کرد و در تفسیر آیه فَاِذا جاءَ وَعْدُ اُوْلهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمَ عِبادا لَنا اُولی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَکانَ وَعْدا مَفْعُولاً به معنی اینکه هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکارجویِ خود را بر ضد شما برمی انگیزیم تا شما را سخت درهم کوبند و برای به دست آوردن مجرمان خانه ها را جستجو می کنند و این وعده ای است قطعی فرمود: این بندگان پیکارجو و مقاوم که به طرفداری از حق به پا می خیزند، همان حضرت قائم و یاران وفادار او هستند.

چشم به راه ظهور

از منظر امام باقر(ع) در عصرغیبت، چشم به راه ظهور حضرت مهدی (ع) بودن و انتظار حکومت آل محمد صلی الله علیه و آله را کشیدن از عبادات شایسته و برتر محسوب می شود.

آن گرامی به نقل از وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ انْتِظارُ الْفَرَجِ؛ انتظارپیروزی و فرج آل محمد صلی الله علیه و آله از برترین عبادات محسوب می شود.

جهان در آستانه ظهور

در آستانه ظهور حضرت مهدی (ع) اوضاع جهان به بدترین وضع خود می‌رسد و ظلم و ناعدالتی، تبعیض، تضییع حقوق دیگران به بدترین وضع خود تبدیل شده و مردم از هر کس و حکومتی ناامید گردیده، به دنبال روزنه امید و ندای عدالتی می‌گردند که آنان را از آن منجلاب ستم و از چنگال زورمداران و مستکبران نجات بخشد. مردم چنان از دست دروغگویان فتنه‌انگیز و فرصت‌طلب به تنگ می‌آیند که شب و روز آرزوی قیام منادی عدالت را در سر می‌پرورانند.

امام محمباقر(ع) فرمودند: حضرت قائم (ع) قیام نمی کند، مگر در حال ترس شدید مردم و زلزله ها و فتنه و بلایی که بر مردم فرا رسد و قبل از آن، گرفتار طاعون می شوندآن گاه شمشیر برنده میان اعراب حاکم می شود و اختلاف میان مردم و تفرقه در دین و دگرگونی احوالشان به اوج می رسد؛ به گونه ای که هر کس بر اثر مشاهده درنده خویی و گزندگی ای که در میان برخی از مردم نسبت به بعضی دیگر به وجود می آید، صبح و شام آرزوی مرگ می کند. امام آن گاه افزود: وقتی که یأس و ناامیدی تمام مردم را فرا گرفت و دیگر از هر جهت خود را در بن بست احساس کردند، امام غائب (ع) قیام می کند.


اقتدار حضرت مهدی (ع)

برای اجراء عدالت و گسترش مساوات در جامعه اسلامی لازم است که موانع عدالت را از میان برداشت و راه آن را هموار کرد؛ زیرا اصحاب زر و زور و تزویر و کسانی که از درهم ریختگی جامعه در راه ترویج فساد و انحراف بهره می برند، هرگز از عدالت و برنامه های عادلانه راضی نخواهند بود و با توسل به هر شیوه ای در مسیر احقاق حقوق مردم سنگ اندازی خواهند کرد. بنابراین، یکی از مهم ترین ویژگیهای زمامداران عادل قاطعیت و صلابت در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی است. امام زمان (ع) نیز با اقتدار کامل مخالفین اسلام و دشمنان عدالت را سرکوب خواهد کرد.

انتهای خبر/


منبع:خبرگزاری حوزه

نظرات بینندگان