بهرهگیری هوشمندانه از رسانه عوامل پیروزی انتخابات
سید محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با بیان اینکه فضای مجازی به صورت گسترده در همه جنبههای زندگی تاثیرگذار است گفت: در چند سال اخیر استفاده از رسانههای اجتماعی و سایر فناوریهای دیجیتال در فرآیند انتخابات به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این فناوریها بر جنبههای مختلفی از انتخابات تأثیر گذاشته است.
تحلیل گر مسائل سیاسی رویکرد فناوریهای دیجیتال را در بحث انتخابات جهت سهولت تبلیغات و ارتباطات اینگونه بیان کرد: کاندیدا و احزاب از رسانههای اجتماعی برای ارتباط با رأی دهندگان، انتشار پیامهای سیاسی و بسیج حامیان خود استفاده میکنند همچنین جذب و مشارکت رایدهندگان که در شبکههای اجتماعی به رایدهندگان این امکان را میدهند تا در گفتگوها و بحثهای سیاسی مشارکت کنند و اطلاعات انتخاباتی را به اشتراک بگذارند و در نتیجه جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها که این امکان را برای ستادهای انتخاباتی در راستای استفاده بهینه از دادههای آنلاین برای هدف گذاری رأی دهندگان و بهینهسازی استراتژیهای خود استفاده کنند و مهمتر از همه پوشش رسانهای آنلاین به گزارشگری سریعتر و تحلیلهای عمیقتر از رویدادهای انتخاباتی میپردازد.
وی تاکید کرد: در عین حال نگرانیهایی در مورد مسائلی مانند اطلاعات نادرست، دخالت خارجی و امنیت رأیگیری الکترونیکی وجود دارد که نیاز به توجه و مدیریت دقیق دارد اما در مجموع نقش فضای مجازی در انتخابات به طور دائم در حال تحول است و ضرورت دارد که سیاستگذاران و مردم برای بهرهبرداری حداکثری از مزایا و مهار چالشهای آن تلاش کنند.
هاشمی افزایش مشارکت شهروندان در انتخابات را از طریق رسانههای اجتماعی پُر اهمیت خواند و گفت: در بستر فضای مجازی جهت انتخابات تولید و انتشار محتوای آموزشی و ارائه اطلاعات درباره فرآیند ثبتنام رأی دهندگان، زمانبندی انتخابات و نحوه رأی دادن و نیز توضیح درباره نقش و اهمیت مشارکت شهروندان در فرآیند دموکراتیک همچنین ارتباط دو سویه با شهروندان و ایجاد فرصتهایی برای شهروندان تا سوالات و نگرانیهای خود را مطرح کنند و پاسخگویی شفاف به سوالات و پیشنهادات شهروندان بسیار تاثیر گذار است.
وی بهرهگیری هوشمندانه از رسانههای اجتماعی را یکی از عوامل مهم جهت پیروزی در انتخابات عنوان کرد و ادامه داد: برای افزایش مشارکت رأی دهندگان محتوای آموزشی آنلاین باید با استفاده از روشهای جذاب و نوآورانه، رایدهندگان را برای مشارکت در فرآیند رایگیری ترغیب و تشویق کند همچنین ارائه محتوای آموزشی از طریق فرمتهای مختلف مانند ویدئو، صوت، اینفوگرافیک و متن میتواند به جذب گروههای مختلف کمک کند.
هاشمی دردسترس و راحت بودن و کم هزینه بودن فضای مجازی را از دیگر قابلیتهای آن برشمرد و اظهار کرد: آموزش باید از طریق کانالهای آنلاین متنوع و به صورت مردم پسند در دسترس باشد تا رأی دهندگان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند و همچنین محتوای آموزشی باید متناسب با ویژگیهای فرهنگی و زبانی گروههای هدف طراحی شود تا برای همه رایدهندگان قابل درک و جذاب باشد
وی در پایان خاطر نشان کرد: امنیت و حریم خصوصی در فضای مجازی بایستی ویژه در نظر گرفته شود و حفظ حریم خصوصی کاندیدا و رأی دهندگان و حفاظت از دادههای شخصی آنها باید اولویت باشد همچنین مقابله با اطلاعات نادرست (دیزینفورمیشن) و تبلیغات کاذب و انتشار اخبار جعلی و محتوای گمراه کننده باید در دستورالعمل دستگاههای اجرایی باشد و با افزایش آگاهی عمومی در مورد شناسایی اطلاعات نادرست عرصه بر این افراد تنگ کرد.
این موارد برخی از چارچوب های کلی برای بررسی نقش فضای مجازی در انتخابات است که نیازمند توجه عمیق و راهکارهای هوشمندانه است.
انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴