کد خبر: ۱۶۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۱۵ تير ۱۴۰۳
 نماینده ولی‌فقیه در استان فارس:

امانت را با انتخاب اصلح به اهلش بسپارید

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح گفت: امروز هم با انتخاب اصلح امانت را به اهلش بسپارید، امام فرمود مواظب باشید انقلاب را به نااهل ندهید. من نمی‌گویم به چه کسی اما ملت ما بصیرت دارند و تشخیص می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز پانزدهم تیرماه در خطبه‌های نمازجمعه شیراز با اشاره به اهمیت انتخابات یادآور شد: امروز، روز مهمی است، روز حضور ارزشمند و سرنوشت‌ساز مردم و انتخاب اصلح است.
وی باتوجه‌به ضرورت حفظ امانت بیان کرد: خدا صریحاً دستور می‌دهد که امانت را به اهلش دهید و حفظ امانت یک قانون است. در این آیه دو قانون مهم است یکی حفظ امانت و دیگری رعایت عدالت است. همان خدایی که موعظه می‌کند به حفظ امانت و حکم عدالتش این دو قانون را بیان کرده؛ چون خدا هم سمیع است و هم بصیر و به قول امام راحل همه ما در محضر عدل الهی هستیم؛ چون خداوند سامع بصیر است.


  آیت‌الله دژکام افزود: شان و نزول این آیه این است که در زمان پیامبر زمانی که فتح مکه شد کلید کعبه دست رئیس یکی از رؤسای قبایل بود داد البته چند تفسیر دیگر هم هست که نشان می‌دهد ممکن است شأن نزول دیگری داشته باشد؛ اما شأن نزول با قانون کلی در قرآن معنایش این نیست که برای همان زمان باشد؛ مثلاً یک روز عده‌ای شراب خورده بودند حکم حرام بودن شراب اعلام شد؛ ولی این قانون برای همه است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین به‌درستی حکم خداوند در ضرورت حفظ امانت اشاره کرد و یادآور شد: حکم خدا درست است که شان نزولش خاص است؛ اما قانونش عام است. این قانون برای همیشه است، قانون قرآن چون پیامبر ختم رسولان است قانونی است تا آخرالزمان پسشان نزول ممکن است مقطعی باشد؛ اما قانون عام است. شأن نزول گفته باید امانت را به اهلش برسانیم؛ اما این حکم برای همه‌وهمه زمان‌ها است یا قضاوت می‌خواهیم انجام دهیم قانون کلی است که به عدالت حکم کنیم.

 


 وی به چیستی امانت اشاره کرد و افزود: امانت عام است شامل سرمایه مادی و معنوی می‌شود، اموال می‌شود، ثروت می‌شود، پست و مقام هم امانت است. مسئولیت‌ها، سرمایه‌های انسانی و... امانت است؛ لذا طبق آیات قرآن وظیفه هر مسلمان بدون استثنا این است که به امانت خیانت نکند و در ادامه هم می‌فرماید خدا هم سمیع است و هم بصیر است؛ یعنی مراقب اعمال ما است.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود گفت: حفظ امانت و حکم عدالت حتی در جامعه‌های غیراسلامی هم زیربنای یک جامعه سالم و انسانی است و هیچ جامعه‌ای خواه مادی و خواه الهی بدون این دو اصل سامان نمی‌گیرد. نظامی سامان می‌گیرد که این دو اصل رعایت شود.

 
نماینده ولی‌فقیه با تأکید بر اینکه خود انسان‌ها امانت هستند افزود: یک ملت امانت است و ما به دست کسی می‌دهیم، بچه‌های شما امانت هستند. اگر در امانت کوتاهی کنیم خیانت در امانت است، در حقیقت ادای امانت حفظ حقوق همه مردم است و اگر عدالت نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
وی با تأکید به حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های تأکید کرد: اگر کسی نیامد پای صندوق برداشت نکنند که غذا برای دشمن درست کنند، ۶۰ درصد انقلاب را قبول ندارند این خیلی عوام‌فریبی است و این تحلیل‌ها ظلم است. ممکن است عده‌ای عذر داشته باشد؛ ولی انقلاب را قبول دارد البته ۴۰ درصد کم است برای ما مخصوصاً در ریاست‌جمهوری ولی این ۶۰ درصد ضد نظام نیستند این برداشت‌های غلط یعنی بدبین کردن مردم به نظام که مسئولیت سنگینی دارد و ما باید روز قیامت جواب این حرف‌ها را بدهیم.

 

 آیت‌الله دژکام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در راستای انتخاب فرد اصلح افزود: یک‌وقت آدم نمی‌داند چه کسی خوب است یا بد باید نگاه کند چه کسانی اطرافش هستند در روایت هم داریم و مثل معروف هم هست که برای شناخت افراد ببینیم با چه کسانی سنخیت دارد و رفت‌وآمد دارد.
وی با اشاره به سنخیت کاندیدا با اطرافیانش بیان کرد: بنده با افراد فاسد و مفسد رفیقم ممکن است سنخیت داشته باشم؛ اما اگر افراد پاک و دلسوز و مدیر و مدبر همراه باشم خود نیز این‌گونه خواهم بود. اینها معیارهای ظاهری است که مردم آگاه هستند.

 

وی با اشاره به ارتباط خوب کشور جهان افزود: ما با دنیا خوب رابطه داریم، با همان آمریکا هم اگر آدم شود رابطه خوبی برقرار می‌کنیم. ما نباید به امید خوشایند دشمنان قسم خورده اسلام عزتمان و شرفمان استقلال و قدرتمان را نادیده بگیریم این ملت امروز قدرتمند است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به ویژگی‌های مهم فرد اصلح اشاره کرد و گفت: کسی را انتخاب کنید که اهل دین اهل شریعت اهل انقلاب اهل اعتقاد کامل به نظام جمهوری اسلامی باشد؛ چون این نظام امانت است به فردی بسپارید که حفظ کند این امانت را باید عبرت بگیریم از دیگر نهضت‌ها، دو نهضت بود؛ یکی مشروطه بود که شکست خورد؛ چون مردن با اختلاف داخلی از دشمن خارجی غافل شده و انگلیسی‌ها نقشه کشیدند و رضاشاه آمد، حکومت رضاشاه محصول غفلت ما و دخالت خارجی است.

 

آیت‌الله دژکام با اشاره به اهمیت حفظ حجاب و شخصیت زنان بیان کرد: مسئله حجاب یک واجب شرعی است و در نظام دینی و اخلاقی حفظ حرمت و شخصیت زنان و دختران واجب است و باید نگذاریم در اثر بی‌مبالاتی به ورطه فساد یا فحشایی که در غرب هست کشیده شوند.

 

 وی افزود: ما نمی‌خواهیم کشورمان مثل اروپا و آمریکا باشد، اسلام برای تطهیر و تزکیه و انسان‌سازی آمده است. مکتب شهوت را اسلام کنترل کرده است و اگر همه شهوت باشد یک کشور را به لجن می‌کشد

 
نماینده ولی‌فقیه در تأیید فساد ستیزی سیدالشهدای خدمت گفت: شهید رئیسی چه زمان قوه قضائیه و چه زمانی که رئیس‌جمهور شد محکم ضدفساد بود، یک رئیس‌جمهور باید به شعارش عمل کند. فساد در هر جامعه‌ای بد است؛ ولی در جمهوری اسلامی ایران و یک نظام اسلامی هیچ اختلاس و دزدی را تحمل نمی‌کند البته اختلاس و دزدی هست و باید برخورد شود. در چای دبش همه عوامل را گرفتند و پول را به بیت‌المال برگرداندند ولو اصلش برای قبل از مرحوم شهید رئیسی بود.

وی در پایان و با اشاره به اهمیت انتخاب اصلح افزود: امروز هم با انتخاب اصلح امانت را به اهلش بسپارید، امام فرمود مواظب باشید انقلاب را به نااهل ندهید. من نمی‌گویم به چه کسی اما ملت ما بصیرت دارند و تشخیص می‌دهند.


انتهای خبر/224224

 

 

نظرات بینندگان