کد خبر: ۱۶۴۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۸ تير ۱۴۰۳
 رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز: 

 گفتگو با قانع‌ کردن به انتها می‌رسد

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز در مورد تداوم گفتگو گفت: گفتگو تداوم دارد؛ اما بحث بعد از یک بازه‌ی زمانی تمام خواهد شد، گفتگو با قانع‌ کردن به انتها می‌رسد و اغلب بحث‌ها به سکوت بدون نتیجه منجر می‌شود.  

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، سعید حسام‌پور در نشست تخصصی گفتگوی مؤثر با کودکان و نوجوانان گفت: نوع کلماتی که ما به‌عنوان والد به کار می‌بریم مشخص می‌کند که به دنبال طرح سؤال و ایجاد گفتگو هستیم و یا باید با ارائه‌ی پاسخ و ایجاد بحث گفتگو را پیگیری کنیم.
 

وی در خصوص شیوه‌‌ و مسیر گفتگو بیان کرد: در گفتگو ما به دنبال صحبت کردن با یکدیگر هستیم نه ایجاد مسیر برنده شدن و یا بازنده شدن کودک و نوجوان، شیوه‌ گفتگو کردن از اساس تمام ارتباط‌ها را می‌تواند نابود کند. اگر از ابتدا به دنبال اثبات بزرگ‌تری و اینکه کودک باید حرف بزرگ‌تر را قبول کند مسیر گفتگو شکل نخواهد گرفت.
 
 رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز در مورد تداوم گفتگو خاطرنشان کرد: گفتگو تداوم دارد؛ اما بحث بعد از یک بازه‌ی زمانی تمام خواهد شد. گفتگو با قانع‌ کردن به انتها می‌رسد و اغلب بحث‌ها به سکوت بدون نتیجه منجر می‌شود.

 وی در توضیح تفاوت گفتگو و بحث مطرح کرد: در گفتگو به دنبال مسئله‌ی برد - برد هستیم؛ اما در بحث با مسئله‌ی برد - باخت مواجه خواهیم شد. در گفتگو ما در کنار هم و یا مقابل هم گفتگو می‌کنیم و از بالاتر این مسیر پیش نمی‌رود مسئله‌ی تفهیم من داناتر، من کامل و توی کودک ناقصی از نتایج مخرب بحث است.
 

حسام‌پور افزود: در مقابل احترام و توجهی که در گفتگو مطرح است قدرت بحث خودش را نشان می‌دهد درحالی‌که با گفتگو این احترام منجر به ایجاد مسیر در پیشبرد حل مسئله خواهد شد.
 

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز تأکید کرد: در بحث والدین می‌خواهند نظر و عقیده‌ی خود را بدون شنیدن صحبت کودک و نوجوان تنها برای اثبات مسئله به جریان بگذارد؛ اما در گفتگو امکان کشف امکان‌های جدید وجود دارد؛ اما در بحث دفاع از یک موقعیت خاص خودش را نشان می‌دهد.
 

وی مطرح کرد: در گفتگو ما بیشتر گوش خواهیم بود تا دهان، یعنی ما به حرف‌های کودکان و نوجوانان گوش می‌سپاریم و حرف‌هایشان را می‌شنویم. این باعث اعتمادسازی و صداقت بین والدین و بچه‌ها خواهد شد.

 حسام‌پور در تشریح ویژگی‌های گفتگو گفت: می‌توان به برقراری ارتباط با دیگران، نگاهی نو و کنجکاوانه به مخاطب، خوب گوش‌دادن، صداقت داشتن در گفتگو به تعلیق درآوردن فرضیات قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها شناخت تفاوت‌ها و پذیرفتن آنها و احترام گذاشتن به این تفاوت‌ها اشاره کرد.

 رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز با بیان اینکه در گفتگوی مؤثر با کودک و نوجوان لزوماً نسخه‌های پیچیده شده نمی‌تواند راهگشا باشد یادآور شد: باید بیشتر گفتگو کنیم تا بتوانیم مسیر درست را تشخیص بدهیم. کلیدواژه‌های موفقیت در گفتگوی بهتر می‌توان به تأکید بر نقاط قوت بیش از هر گفتگو اشاره کرد.
 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان