کد خبر: ۱۶۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
 دبیر سوگواره ملی آئین‌ها و نواهای عاشورایی خبر داد: 

سوگواره ملی آئین‌ها و نواهای عاشورایی

سعید کریمی بیان کرد: امسال سومین سوگواره ملی آئین‌ها، نواهای عاشورایی است که با حضور و اجرای اقوام گوناگون سراسر کشور انجام می‌شود.

سعید کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، دررابطه‌ با برگزاری سوگواره ملی آئین‌ها و نواهای عاشورایی گفت: امسال «سومین سوگواره ملی آئین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی» است و با حضور و اجرای اقوام گوناگون سراسر کشور انجام می‌شود که امسال مفتخریم در خدمت عزیزانی از استان‌های خوزستان و بوشهر، آذربایجان شرقی و کردستان، خراسان جنوبی و یزد، مازندران و استان فارس (شیراز) باشیم و همچنین کشور افغانستان هم به‌عنوان یک کشور شیعه برای اولین‌ بار در این سوگواره حضور دارند.

 وی افزود: ان‌شاءالله تلاشمان بر این است که در این سوگواره به‌ صورت بین‌المللی در خدمت کشورهایی باشیم که آئین‌ها و شورهای عاشورایی دارند همانند کشور آذربایجان، بحرین، عراق و حتی کشورهای دیگر که ممکن است عزاداری انجام بدهند، شیراز به‌عنوان پایتخت فرهنگی و هنری کشور و به نمایندگی از هنر جهان تشیع میزبان این رویداد است.

 دبیر سوگواره ملی آئین‌ها، نواهای عاشورایی در تشریح اجراکنندگان برنامه ادامه داد: امسال هم مانند سال‌های قبل میزبان تعدادی از اساتید از بعضی از استان‌های کشور هستیم از جمله آقای مالک سراج که از هنرمندان و بازیگران به نام خوزستان هستند و همچنین یکی از مداحان بنام از کشور افغانستان به نام سید مسافر و محمدرضا اسحاقی که از خواننده‌های مشهور و معروف موسیقی نواحی مازندران هستند که از نمونه کارهایشان می‌توان به آوازهای سریال پایتخت اشاره کرد و همچنین مفتخریم در خدمت ابراهیم خشیج که از قدیم‌الایام دشتی خوانی سنتی شیراز را کار می‌کردند باشیم.

 برگزاری سومین سوگواره ملی آیین‌ها، نواهای عاشورایی


 کریمی یادآور شد: البته که تمامی بزرگواران حاضر در این رویداد همگی از اساتید و مداحان به نام شهر و استان خود هستند.

 وی خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که امسال اولین‌ بار قرار است در این سوگواره رقم بخورد اجرای ارکسترسمفونیک است که این گروه قطعات عاشورایی را آهنگ‌سازی کرده و اجرا می‌کنند.

 دبیر سوگواره ملی آئین‌ها، نواهای عاشورایی در توضیح زمان و مکان اجرای برنامه بیان کرد: با لطف و برکت آقا اباعبدالله الحسین (ع) این برنامه همانند سال‌های قبل در تالار حافظ واقع در چهارراه حافظیه و در تاریخ ۴ و ۵ مردادماه از ساعت ۲۰ برگزارمی شود.

 کریمی با اشاره به مردمی‌بودن برگزاری این برنامه افزود: مجموعه این اقدامات توسط مکتب احیای هنرهای آئینی و عاشورایی برگزار می‌شود که ما به‌عنوان یک مکتب کاملاً مردمی و غیردولتی هستیم؛ اما بسیاری از ارگان‌ها از جمله حوزه هنری استان فارس، سازمان فرهنگی اجتماعی شیراز، قرارگاه شهید آوینی، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس، هیات لثارات الحسین شیراز، کانون فرهنگی رهپویان وصال و کافه شهدا در مکتب احیای هنرهای آئینی و عاشورایی به برگزاری این رویداد فرهنگی کمک می‌کنند.

 وی همچنین بیان کرد:  تقریباً فضای مدیریت این رویداد و فضای برگزاری به‌ صورت مردمی است و تمامی هزینه‌ها به‌صورت داوطلبانه و نذورات مردم تأمین می‌شود.
 
 دبیر سوگواره ملی آئین‌ها، نواهای عاشورایی در پایان گفت: مخاطبان و علاقه‌مندان برای برقراری ارتباط با مکتب احیای هنرهای آئینی و عاشورایی و همچنین مشاهده آثار دوره‌های قبل می‌توانند به پیج رسمی مکتب در اینستاگرام که به نام Maktab.art است مراجعه کنند.
 
 انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان