کد خبر: ۱۶۴۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
مردی شبیه افسانه‌ها؛

شهید عباس دوران انتخاب شده بود

خواهر شهید بیان کرد: شهید نابغه و انتخاب شده بود و خداوند این چنین افراد را انتخاب کرده است.

خدیجه دوران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ضمن گرامی داشت سالروز شهادت عباس دوران گفت: شهید در ۲۰ مهرماه سال ۱۳۲۹ به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران ابتدایی و راهنمایی وارد دبیرستان شد و در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد. 


وی ادامه داد: از ابتدا به خلبانی علاقه‌ای ویژه داشت و در همان سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی درآمد. 


خواهر شهید افزود: شهید باهوش و ذکاوتی که داشتند در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا اعزام شدند.


وی زمانی که از خصوصیات اخلاقی شهید یاد کرد اشک در چشمانش حلقه زد و گفت: عاشق امام، کشور و ملت بود.
دوران با اشاره به ویژگی‌های برجسته شهید به‌ عنوان یک شخصیت برجسته نیروی هوایی اظهار کرد: ایشان فوق‌العاده مهربان و صادق، متعهد به کار بودند. 


خواهر شهید در پاسخ به این سئوال که آیا ایشان طبق آنچه که دیگران در مورد شهید مطرح می‌کنند که فراتر از دوره خودش بوده بیان کرد: اینها نابغه و انتخاب شده هستند و خداوند این چنین افراد را انتخاب کرده است؛ از این نظر که تیزهوش و درکش از مسائل بالاتر بود در آن شکی نیست.


وی ضمن یادآوری از رشادت‌های شهید خاطرنشان کرد: در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات مروارید، حماسه‌ای بزرگ آفرید و به کمک‌خلبان شهید حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را در حوالی اسکله الامیه و البکر منهدم ساخت و بقایای آن را به قعر خلیج‌فارس فرستاد.


خواهر شهید تأکید کرد: شهید بزرگوار چه در زمان حیات و چه با شهادت خود همیشه ثابت کردند که پیرو خط امام و انقلاب هستند، همان‌طور که با شهادت خود از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در بغداد جلوگیری کرد. 


وی در ادامه با اشاره به اینکه شهید خودشان را برای عملیات سخت آماده می‌کرد تصریح کرد: تصمیم‌گیری در یک‌ لحظه برای همه سخت است و انسان به تذلل می افتد و نمی توان مسیر صحیح  را انتخاب کرد ولی اینکه بتواند در لحظه نهایی، آخرین انتخاب خود را انجام دهد،بسیار مهم است.


خواهر شهید در ادامه به دوری شهید اشاره کرد و گفت: شهادت ایشان به دلیل وابستگی شدید خیلی برای ما سخت بود، بنده با اینکه سنی نداشتم؛ اما علاقه وافری به ایشان داشتم.


وی خاطرنشان کرد: هرگاه مشکلی یا گرفتاری رخ می‌دهد به خواب من می‌آید، حضورش را درک می‌کنم و شهید زنده است و از همه مسائل ما آگاه است. 


وی اظهار داشت: در صبح روز ۳۰ تیرماه سال ۱۳۶۱ که سرپرست دسته پرواز بود هنگام حمله به پالایشگاه الدوره و شکست آنها هنگام بازگشت، هواپیمای آنها مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید عباس دوران انتخاب شده بود


بغض در صدای خواهر شهید پیچید و ادامه داد: تا سال‌ها حتی تکه‌ای از پیکر مطهر آن بزرگوار تفحص نشده بود. 


وی تصریح کرد: بالاخره در تیرماه ۱۳۸۱ پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به ایران منتقل شد و در پنجم مرداد ۱۳۸۱ طی مراسمی رسمی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی شیراز به خاک سپرده شد. 


وی در پایان گفت: نهایت زندگی مرگ است؛ ولی چه‌بهتر که با شهادت باشد، باوجوداینکه جنگ تمام شده اما هنوز این راه ادامه دارد.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان