کد خبر: ۱۶۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
سفیر سلامت دندان بیان کرد:

بهداشت دندان تضمین‌کننده سلامت و روابط اجتماعی

سفیر سلامت دندان گفت: بهتر است برای سلامت و کاهش هزینه، بهداشت دندان را جدی گرفت چرا که بهداشت دندان تضمین‌کننده سلامت و روابط اجتماعی است.

حسین محمدیان قنات در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: دندان از سه بخش تاج آناتومیکی یا تشریحی (Anatomical crown)، مینا (Enamel)، عاج (Dentin) تشکیل شده است که مینا بیرونی‌ترین لایه دندان به رنگ سفید است و به عنوان سخت‌ترین بخش بدن شما، به محافظت از دندان در برابر باکتری‌ها کمک می‌کند. 

وی افزود: عاج لایه‌ای از بافت معدنی درست زیر مینای دندان به رنگ زرد است که این بخش، دندان را در برابر گرما و سرما محافظت می‌کند.

این دندانپزشک در توضیح بخش‌های درونی دندان خاطرنشان کرد: پالپ یا مغز دندان بخش درونی دندان است که این بخش از رگ‌های خونی ریز و بافت عصبی ساخته شده است و در صورت عدم رعایت بهداشت پلاک بر روی دندان ایجاد شده که بستر مناسب را برای فعالیت باکتری‌ها فراهم می‌کنند.

محمدیان قنات در ادامه توضیح داد: باکتری‌ها به مراتب به یک نقطه از مینای دندان آسیب می‌رسانند و مدت‌زمان زیادی این فرآیند زمان می‌برد و پس از آن پوسیدگی رشد کرده به عصب می‌رسد.

بهداشت دندان تضمین‌کننده سلامت و روابط اجتماعی

وی با اشاره به اینکه اگر پوسیدگی دندان در مراحل اولیه مشاهده و بررسی شود و بهداشت رعایت شود همان جا ادامه پوسیدگی متوقف می‌شود، یادآور شد: در غیر این صورت پوسیدگی تا عصب ادامه پیدا می‌کند؛بنابراین بهتر است برای سلامت و کاهش هزینه، بهداشت دندان را جدی گرفت چرا که بهداشت دندان تضمین‌کننده سلامت و روابط اجتماعی است و زیبایی دندان و لبخند تأثیر بسیاری در روابط دارد.

سفیر سلامت دندان تصریح کرد: با کشیدن هر دندان، دو دندان از سیستم جویدن و فک خود خارج می‌کنیم که مشکلات گوارشی را در پی دارد و اختلال در سیستم گوارش بر روی سیستم عصبی نیز تأثیر می‌گذارد و خلق‌ و خوی فرد نیز تغییر خواهد کرد.

محمدیان قنات با اشاره به تحقیقات انجام شده در رابطه با آسیب‌های احتمالی در نحوه جویدن غذا، به سایر اعضای بدن اضافه کرد: فرد به طور معمول روزانه ۳۰ دقیقه غذا می‌جود و طبق تحقیقات انجام شده افرادی که با یک طرف از فک خود غذا می‌جوند باعث آسیب به ستون فقرات آنها می‌شود.

وی در تشریح نحوه عصب‌کشی دندان بیان کرد: دندان‌های جلویی که نیاز به عصب‌کشی دارند با ماده سفید (کامپوزیت دندان) و دندان‌های آسیاب با ماده سیاه (آمالگام) ترمیم می‌شود که استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه در این زمینه کمک خواهد کرد، نخ دندان نازک و مسواک نرم نیز توصیه می‌شود؛ زیرا مسواک سخت در طول زمان به مینای دندان آسیب می‌زند.

سفیر سلامت دندان در مورد زمان استفاده از مسواک مطرح کرد: افرادی که روزانه یک‌بار مسواک می‌زنند بهتر است بعد از شام و قبل از خوابیدن انجام شود؛ چون در هنگامی که دندان بسته هست بهترین زمان فعالیت باکتری است.

محمدیان قنات افزود: روکش دندان عصب‌کشی شده عمر دندان را ۱۵ سال افزایش می‌دهد و دندان‌های ازدست‌رفته یا کشیده‌شده ایمپلنت حدود ۸۰ درصد کارایی دندان طبیعی را فراهم می‌کند یا بریج دندان که سه دندان کنار هم دیگر با روکش به هم متصل می‌شوند.

وی در توضیح دیگر روش‌های زیبایی دندان بیان کرد: پروتز متحرک یا دندان‌مصنوعی هم راه دیگری است که پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا فشار فک نیز احساس نمی‌شود، از جمله روش‌های زیبایی دندان می‌توان به کامپوزیت، لمینت، روکش اشاره کرد که در انجام آنها مهارت دندان‌پزشک بسیار ضروری است.

انتهای خبر/224224

 

نظرات بینندگان