کد خبر: ۱۶۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

قطعی‌های مکرر آب در گرمای بی‌سابقه شیراز

 قطعی‌های پی‌درپی آب در برخی مناطق شیراز از جمله میانرود موجب کلافگی شهروندان در اوج گرمای بی‌سابقه هوا شده که به دنبال طرح انتقاداتی از سوی مردم در خصوص تداوم قطعی و افت فشار آب در این مناطق، مدیرعامل شرکت آبفا توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، قطعی‌های مکرر آب در شهرک میانرود شیراز، ساکنین این منطقه را به ستوه آورده، مردم این شهرک هر سال در فصل تابستان با این معضل روبرو هستند، معضلی که هرچند بارها و بارها آن را فریاد زده‌اند؛ اما تاکنون حل نشده است.


 گلایه‌های مردم از افت فشار و قطعی‌های آب
 گلایه‌های مردم شیراز از افت فشار و قطعی‌های مستمر آب در حالی است که در سال‌های اخیر پروژه‌های آبرسانی قابل‌توجهی به ویژه پروژه آبرسانی از سد درودزن به شهر شیراز به بهره‌برداری رسیده است.


 با این حال مردم این کلان‌شهر هنوز هم در برخی مناطق مانند شهرک میانرود شاهد قطعی‌های روزانه و یا چندساعته هستند.


 ساکنین این شهرک می‌گویند با وجود مخزن ذخیره و توزیع آب در این شهرک، مشکل کم‌آبی یا قطعی آب شهروندان در این منطقه حل نشده و روزی نیست که آب در میانرود قطع نشود.


 آنها معتقدند قطعی مکرر آب زندگی مردم را مختل کرده و همه را به دردسرهای مضاعف انداخته به گونه‌ای که بسیاری از ساکنین در این منطقه مجبور هستند چند دبه ۲۰ لیتری پر از آب در منزل داشته باشند تا در زمان قطعی از آن استفاده کنند.


 به گفته برخی از مردم در این شهرک حدود ۱۰ روز است که آنها با مشکل قطعی آب روبه‌رو هستند و از این ۱۰ روز تنها ۲ روز آب با فشار کمی وصل شده است.
 
شهروندان ساکن در شهرک میانرود خواستار پاسخ قانع‌کننده‌ای از مسئولان برای تکرار هر ساله مشکل کم‌آبی در این منطقه شدند و از مسئولان استان خواستند فکری به حال وضعیت تأمین آب شیراز کنند تا این کلان‌شهر در فصل گرم که نیاز به آب شرب افزایش می‌یابد با قطعی‌های مکرر مواجه نشود.


 البته این مشکل تنها محدود به شهرک میانرود که در محدوده جنوبی شهر شیراز قرار دارد نمی‌شود و مردم ساکن در شهرک سعدی واقع در شرق شیراز، بلوار امیرکبیر و برخی روستاهای پیرامون شیراز نیز در حال حاضر با مشکل افت فشار با قطعی آب روبه‌رو هستند.


 مشکل قطعی آب در شهرک میانرود چیست؟
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در این باره گفت: در روزهای گذشته برخی از مناطق شهر شیراز از جمله خیابان زنبق واقع در شهرک میانرود با مشکل قطعی آب روبرو شدند که یکی از دلایل این قطعی‌ها افزایش بی‌سابقه دمای هواست؛ این روزها گرمای هوا به حدی زیاد است که هر چه آب وارد شبکه می‌شود باز هم کم می‌آید.


 بهمن بهروزی در رابطه با این موضوع بیان کرد: زمانی که تراز آب مخازن افت پیدا می‌کند برخی از مناطق برای ساعاتی بی‌آب و یا با افت فشار آب مواجه می‌شوند و برخی از شهروندان به دلیل نداشتن مخزن در ساختمان محل زندگی‌شان این مشکل را بیشتر احساس می‌کنند.


 وی اضافه کرد: برای مواقعی که با قطعی یا افت فشار آب مواجه هستیم ضرورت دارد که ساختمان‌های مسکونی از مخزن ذخیره یک مترمکعبی به ازای هر واحد بهره ببرند؛ در حال حاضر پیگیری‌ها با نظام مهندسی برای به‌کارگیری مخزن آب در تأسیسات ساختمان انجام شده چراکه ساکنین در بسیاری از ساختمان‌ها که از مخزن آب برخوردار هستند اصلاً متوجه مشکلات و قطعی آب نمی‌شوند.

 مشکل قطعی آب در میانرود
 مدیرعامل آبفا مشکل قطعی آب در میانرود را افزایش بی‌سابقه دما و پایین آمدن سطح مخزن آب در این شهرک دانست و گفت: در روزهای گذشته چاه آب کیان‌آباد که به مخزن میانرود متصل است کم‌آب شد و پمپ این چاه سوخت و همین مسئله موجبات کم‌آبی و افت فشار در این منطقه را فراهم کرد؛ پمپ چاه روز گذشته تعویض شده و با این اقدام قطعاً مشکل کم‌آبی بخشی از میانرود حل خواهد شد.

 بهروزی افزود: اخیراً اهالی روستای گردخون نیز با مشکل کم‌آبی مواجه شدند؛ در بازدیدی که از این منطقه صورت گرفت به بررسی مسائل و مشکلات اهالی این روستا در حوزه آب به ویژه مشکلات کمی و کیفی آب آشامیدنی آنها پرداختیم.

وی ادامه داد: در این بازدید متوجه انشعاب غیرمجاز آب در این منطقه شدیم؛ انشعابی که تا حدود زیادی موجبات افت فشار و قطعی آب در این منطقه را فراهم کرده بود؛ می‌توان گفت استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب نیز به مشکل کم‌آبی در شهر شیراز دامن زده‌اند، بدون شک با تمهیداتی که اندیشیده شده قطعاً این مشکلات به حداقل خواهد رسید.

 توصیه به شهروندان
این مقام مسئول معتقد است اگر افزایش دمای این روزهای شیراز را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد با افزایش بی‌سابقه دما مواجه هستیم و این افزایش دما موجب افزایش مصارف کولرهای آبی شده؛ کولرهایی که مصارف آنها حدود ۳۰ درصد از مصارف آب شیراز در فصول گرم را به خود اختصاص می‌دهند.


 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز به شهروندان توصیه کرد: این روزها که گرمای هوا و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مشکل‌ساز شده مؤثرترین راه برای مدیریت شرایط صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب است؛ بهتر است مردم در چنین شرایطی مصارف و شست‌وشوهای غیرضروری خود را به زمان دیگری موکول و در حد امکان از شست‌وشوهای غیرضروری پرهیز کنند تا بتوانیم از این روزهای گرم بدون دغدغه گذر کنیم.


 با این حال مردم کلان‌شهر شیراز انتظار دارند که راهبردهای اثرگذارتری برای حل معضلات آب شرب این کلان‌شهر اتخاذ شود تا شاهد برطرف‌شدن مشکل قطعی‌های مکرر و افت فشار آب در این کلان‌شهر آن هم در گرم‌ترین روزهای سال باشند.

 

انتهای خبر/

منبع: ایرنا
برچسب ها: قطعی ، آب ، گلایه مردم ، فارس
نظرات بینندگان