کد خبر: ۱۶۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
تحلیل‌گر مسائل اجتماعی:

دولت سیزدهم چراغ راه مسئولان آینده است

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی گفت: رهبر معظم انقلاب دولت شهید رئیسی را چراغ راه سیاستمداران و مسئولان و آیندگان دانستند و فرمودند که این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب، آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند.

 به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با امضای حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری توسط رهبر معظم انقلاب انتظار می‌رود، رئیس‌جمهور در جهت پیشبرد اهداف کشور برای پیشرفت و آبادانی، با انتخاب وزرا و اعضای کابینه لایق و کارآمد قدمی رو به جلو به سمت این اهداف بردارد.
 
 به همین منظور شیرازه به گفتگو تفصیلی با میلاد رخ بخش بنده تحلیلگر مسائل اجتماعی پرداخته است.
 
 شیرازه: توصیه شما به رئیس‌جمهور منتخب در انتخاب اعضای کابینه دولت جدید چیست؟

 میلاد رخ بخش بنده: 
 

بسیار مهم هست که تمامی انتخاب‌ها و انتصابات پیش روی دولت، ضمن برقراری وفاق ملی، بنا به توصیه‌های مقام معظم رهبری باشد که ایشان ۱۲ معیار بسیار مهم و هوشمندانه را برای انتخاب کابینه متدین، انقلابی و کارآمد را پیشنهاد دادند.
 
 این ملاحظات نیز اگر در انتخاب وزرا که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد، رعایت شود قطعاً همکاری مجلس و دولت یک همکاری نزدیک و روان خواهد شد و کابینه جناب آقای دکتر پزشکیان نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌تواند مشغول شده و امورات دولت جدید را پیش گرفته و ان‌شاءالله با در نظر گرفتن سابقه کار اجرایی وزرای پیشنهادی در همان حوزه می‌توان انتخابات و پیشنهادات شایسته‌ای را در نظر داشته باشد.
 
 شیرازه: مستحضرید که در دولت شهید رئیسی اقتصاد به نحو مطلوبی رشد داشت، نوع نگاه دولت شهید رئیسی با دولت روحانی در اقتصاد در چه چیزی بود؟
 

میلاد رخ بخش بنده: 

 خب همان‌طور که مستحضرید دولت سیزدهم که اقتصادی درگیر با انواع ناترازی‌ها را تحویل گرفته بود، امروز شاهد این هستیم که اقتصاد کشور را در شرایطی مناسب و آماده جهش به دولت جدید تحویل می‌دهد.
 

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کابینه شهید رئیسی، دولت سیزدهم را دولت «کار وامید و حرکت» برشمردند، شهید رئیسی و کابینه او با تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی توانستند یک اقتصاد بحران‌زده که در حال حرکت به سمت دره بود را با وجود انواع ناترازی‌های بودجه‌ای و انرژی و... به سمت تعادل و عدالت تغییر جهت بدهند.
 

دولت سیزدهم در تابستان سال ۱۴۰۰ در شرایطی مستقر شد که باید برای تورم به جامانده از دهه نود، بدهی سنگین دولت دوازدهم، کاهش سرمایه‌گذاری و رکود و شرطی‌شدن اقتصاد، با قید فوریت، کاری می‌کرد.

 شهید رئیسی در این وضعیت و بدون اینکه بحران‌های موجود را به کف جامعه منتقل کند، کار را مدیریت کرد و نهایتاً در طول هزار روز خدمتی صادقانه، بسیاری از مؤلفه‌های اقتصادی از جمله تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده، نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، آبرسانی و تولید برق، رشد صنعت، احیای کارخانه‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، ترانزیت، یارانه نقدی، طرح‌های معیشتی و بیمه سلامت متحول شد.
 
 
 شیرازه: مقام معظم رهبری به دولت جدید پیشنهاد دادند که راه دولت شهید رئیسی را ادامه دهد، این اعتقاد نشان از چیست؟

 میلاد رخ بخش بنده: 

 ادامه راه شهید رئیسی که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتقاد قلبی و عمیق به توانایی‌های داخلی را از ویژگی‌های شاخص و برجسته شهید رئیسی می‌دانستند از نشانه‌های این موضوع است که یک دولت وقتی موفق‌تر خواهد بود که مردمی و امیدوار و بحق، به آینده خوش‌بین و تصمیم قاطع نسبت به رفع موانع و مشکلات مردم داشته باشد.
 

همچنین اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ را می‌بایست داشته باشد، این‌ها صفات بارزی بود که در دولت شهید رئیسی به وضوح دیدیم و شهید رئیسی آنچه را با صراحت می‌گفتند، در عمل نیز پایبند بودند به اجرای آن در کمترین زمان ممکن که امیدواریم در دولت جدید نیز این راه ادامه یابد.
 
 
 شیرازه: دلیل موفقیت دولت شهید رئیسی در اوج تحریم‌ها و وجود دستاوردهایی مانند عضو شانگهای و... چه بود؟

 میلاد رخ بخش بنده: 

 یکی از دلایل موفقیت دولت شهید رئیسی در اوج تحریم‌های ظالمانه خارجی، بهبود وضعیت بودجه و عملکرد مالی دولت بود، همچنین بهبود درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی نیز از دیگر علل موفقیت این دولت نیز به شمار می‌رود.

 البته از نرخ بیکاری ۹ درصدی در سال ۲۰۲۳ و همچنین کاهش ۷. ۴ درصدی نرخ فقر در دولت سیزدهم نیز نباید به سادگی گذشت چرا که بیکاری شاخص دیگر بررسی شده در گزارش‌های چشم‌انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول است که بر اساس آن، نرخ بیکاری در ایران برای سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ و ۱۶. ۷ درصد پیش‌بینی شده بود؛ اما عددی که محقق شد برابر با ۹. ۲ درصد بوده است.

 همچنین در بحث سیاست‌های مالی، به ویژه سیستم حمایت اجتماعی با انتقال نقدی شبه‌همگانی، تا حدی تأثیر شوک‌های خارجی را بر آسیب‌پذیرترین خانوارها مهار و به رشد مبتنی بر مصرف کمک کرده است.

 طی قریب به سه سال منتهی به ۲۰۲۳، فقر کاهش یافت؛ در این مدت، نرخ فقر (مبتنی بر خط فقر ۶. ۸۵ دلار) با ۷. ۴ واحد درصد کاهش، به ۲۱. ۹ درصد رسید؛ این بدان معنا است که ۶. ۵ میلیون نفر از جمعیت زیرخط فقر کاسته شده است. (مبتنی بر خط فقر ۳. ۶۵ دلار، نرخ فقر با ۲. ۲ درصد کاهش به ۳. ۸ درصد رسید)

 در همین مدت خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند که این امر موجب کاهش نابرابری شد به طوری که ضریب جینی از ۳۵. ۸ به ۳۴. ۸ رسید.

ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد، افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی، و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

 پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی فقر در سه سال آینده نیز (اگرچه با سرعت کمتر) ادامه یافته و (مبتنی بر خط فقر ۶. ۸۵ دلار) ۳ واحد درصد کاهش یابد.
 

خب این علل آماری نیز نشان می‌دهد که تحریم‌ها می‌تواند تأثیرش را با راهبردهای این‌چنین با تکیه به ظرفیت‌های داخلی نیز کم کرد که می‌تواند الگویی مناسب برای دولت جدید پیش رو، نیز باشد.
 
 
 شیرازه: نگاه دولت شهید رئیسی به مذاکره با امریکا چه بود و آیا پیشرفت کشور را در مذاکره می‌دانست؟

 میلاد رخ بخش بنده: 

 مهم‌ترین اتفاقی که در سیاست خارجی شهید رئیسی افتاد متنوع‌کردن سبد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود و یک گستره متنوعی در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم رقم خورد.

 صرف حضور در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد و مذاکره با غرب یا یکی دو کشور از کشورهای خاص منطقه مدنظر نبود و سیاست خارجی بسیار متنوع‌تر شد.

 این اقدام با یک اولویت‌بندی منطقی و معقولی نیز همراه بود، اولویت‌گذاری روی کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، کشورهای جهان اسلام و مقاومت تا جنوب جهانی اولویت وزارت خارجه دولت شهید رئیسی بود.

 این اولویت‌بندی توانست شرایط را برای ایران تثبیت و تقویت کند و همراهی خوبی که در حوزه سیاسی و امنیتی در غرب آسیا شکل گرفت که از آن به‌عنوان هماهنگی میدان و میز یا دیپلماسی یاد می‌شود، بسیار مؤثر و کمک‌کننده بود.
 
 
 شیرازه: اگر بخواهید از دولت روحانی عبرت بگیرید چه موضوعی را بیان می‌کنید؟
 
 میلاد رخ بخش بنده: 

 اگر کلمه‌ای مناسب‌تر را بخواهیم برای این موضوع در نظر بگیریم، بنا به گفته رهبر معظم انقلاب واژه «عبرت آیندگان» واژه مناسب‌تری است.

 اگر در خاطر داشته باشید رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم در مورخه ۶/۵/۱۴۰۰ درباره تجربه دولت‌های یازدهم و دوازدهم صحبت نمودند و آن را چراغ راه سیاستمداران و مسئولان و آیندگان دانستند و فرمودند که این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب، آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند.

 در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زند، آنجایی که ضربه نمی‌زند، آنجایی است که امکانش را ندارد؛ لذا هر جا امکان داشته ضربه زده است که این تجربه بسیار مهمّی است.

 دولتی که شعار آن تدبیر وامید بود و عملکرد و کارنامه هشت ساله‌اش در اعتماد به غرب بیش از هر چیز موجب عبرت و تجربه شد، می‌توان صراحتاً به این موضوع و عبرت‌انگیزی اشاره کرد که اعتماد به غرب که در رأس آن آمریکا قرار دارد، به کل اشتباه محض است و تجربه ثابت نموده است که هر جا دولت مردان ما به آمریکا اعتماد کردند با شکست و رویه عقب‌گرد مواجه شدند.
 
 
 شیرازه: الگوبرداری از دولت‌های قبل تا چه حد صحیح خواهد بود؟
 

میلاد رخ بخش بنده: 

 دولت دوازدهم به دلیل توجه یک‌جانبه به برجام و ارتباط با غرب، بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی را معطل گذاشت؛ اما دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است.

 فلذا باید به تفاوت رویه کلی عملکرد دولت‌های قبل توجه بسیار ویژه‌ای قائل بود و اگر این تجربیات محوریت‌ها و راهبردهای آنان در جهت پیشرفت و ترقی مردم و کشور عزیزمان بوده است و جایگاه کشورمان را در جهان نیز با عزت و اقتدار نگه داشته است، چه اشکال دارد که دولت جدید نیز الگوبرداری کرده و در جهت بهبود هرچه بهتر این رویه‌ها نیز تلاش مثمرثمری نیز داشته باشد.
 
 شیرازه: رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند استقلال و عزت کشور را حفظ کند؟

 میلاد رخ بخش بنده: 
 

رئیس‌جمهور باید در سیاست خارجی بصیر و شجاع باشد تا عزت کشور حفظ شود و دولت جدید باید پر کار بوده و حضور می‌دانی داشته باشد.

 رئیس‌جمهور می‌بایست به ظرفیت‌های داخلی باور داشته باشد و با نگاه به توانمندی‌های داخلی و استفاده از خرد جمعی کشور را اداره کند و در کنار این مسائل، مهم‌ترین نکته حفظ وحدت است و باید قدردان رئیس‌جمهور شهید باشیم و دچار اختلاف نشویم.
 
 
 شیرازه: عملکرد دولت در راستای عدم وابستگی به غرب چه تأثیری در پیشبرد اهداف کشور دارد؟

 میلاد رخ بخش بنده: 

 سیاست مدنظر امام و رهبر انقلاب این است که ما نباید وابسته به شرق یا غرب باشیم، نگاه ایران مبتنی بر تلاش داخلی، اتکا به نیروهای توانمند داخلی می‌بایست باشد.
 انقلاب عزیز ما همیشه در همین مسیر حرکت کرده و اتفاقاً شاید در بعضی مواقع هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت کرده؛ ولی از این اصل خودش پا فراتر نگذاشته است.

 مسلماً ما بر مبنای آنچه که اصول انقلاب است و آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری است مبتنی بر تلاش داخلی، اتکا به نیروهای توانمند داخلی و توانمندسازی کشور بر اساس استقلال و تکیه به این نیروها است، البته طبیعی است که این به معنای بسته شدن باب روابط با کشورهای دنیا نیست.

 ما الان هم با کشورهای اروپایی ارتباط داریم، هم با کشورهای به اصطلاح در نیم کره شرقی ارتباط داریم؛ مثل روسیه، چین، هند و خودمان را هیچ به اینکه فقط با یک دسته از کشورها ارتباط داشته باشیم، وقت محدود نمی‌کنیم.

 ارتباطاتی هم که الان با روسیه وجود دارد بر مبنای احترام متقابل و منافع متقابل است و اگر هر زمان این احساس بشود که ذره‌ای از این اصل، کشورِ طرف مقابل ما چه روسیه باشد چه چین باشد، چه انگلیس و فرانسه و آلمان باشد بخواهند تخطی بکنند نظام ما و کشور ما زیر بار چنین قضیه‌ای نخواهد رفت و مقام معظم رهبری هم اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

 دولت سیزدهم، دیپلماسی هوشمندانه، تعاملی و همکاری فعال با همه کشورها را در پیش گرفته بود و اصول سیاست خارجی ما ثابت است و در دولت شهید رئیسی با صراحت این دیپلماسی نمایان بود.

 سیاست و رویکرد «نه شرقی نه غربی» که یکی از مهم‌ترین سیره‌های امام خمینی در عرصه سیاست خارجی است، نه انزوا طلبی است نه دوری از شرق و غرب.
 ما تأکید داریم که زیر سلطه غرب و شرق نمی‌رویم؛ اما مبتنی بر منافع ملی‌مان با هر دو طرف تعامل خواهیم داشت که البته از اولویت‌های سیاست خارجی دولت‌ها می‌بایست ارتقا روابط با کشورهای همسایه و اسلامی و همچنین جهانی که به چندین کشورهای صرفاً اروپایی و آمریکا ختم نشود.
 
 انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان