کد خبر: ۱۶۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
 مسئول کمیته چوگوی استان فارس خبر داد: 

آباده قهرمان مسابقات منطقه‌ای جنوب کشور

مسئول کمیته چوگوی استان فارس از برگزاری این دوره از مسابقات چوگو با حضور تیم‌های آباده یزد و کوهنجار به میزبانی شهرستان آباده خبر داد.

 محمد جهان‌بخش در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با بیان اینکه منتخب این دوره به مسابقات چوگوی کشوری که شهریورماه در آباده برگزار می‌شود راه می‌یابد، افزود: تیم‌های آباده، دوسیران، کوهنجار و یزد به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کردند.


 وی یادآور شد: تیم آباده نیز در طی سال‌های اخیر در این رشته ورزشی خوش درخشیده و صاحب‌مقام اول شده و دارای صاحب‌سبک است که پیشینه این رشته ورزشی بومی و محلی در ایران به سده‌های قبل بر می‌گردد.
 
 مسئول کمیته چوگوی استان فارس افزود: چوگو در استان‌های مختلف کشورمان به نام‌های بروبیا، لپ مرا حلال و حرام، گوفربجک بالا و پایین دارتوپا نیز معروف است.


 وی ادامه داد: چوگو یک بازی مهیج است که شباهت زیادی به بازی بیسبال دارد فقط نوع ضربه‌زدن توپ و ایستگاهی این رشته آن را از ورزش بیس جدا کرده است.


 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بازی چوگو یک بازی ورزشی است که اصالتاً در آسیا و مخصوصاً در پاکستان، هند و ایران رایج بوده است.


 
 جهان‌بخش خاطرنشان کرد: این رشته ورزشی در ۲ نوع زمین در اندازه‌های ۶۰ در ۹۰ متر، ۷۰ در ۱۱۰ متر برگزار می‌شود و فعالیت رسمی این رشته در ایران از سال ۶۴ زیر نظر ورزش‌های بومی و محلی کشور آغاز شد.


 وی ادامه داد: چوگو بر اساس تاریخ، بازی و ورزش مشترک همه اقوام ایرانی بوده است، بازی چوگو تلفیقی از دقت، سرعت قدرت و ذکاوت است.


 مسئول کمیته چوگوی استان فارس تأکید کرد: ورزشکاران این رشته باید دارای آمادگی جسمانی بالا، دوندگی خوب چابکی و سرعت عمل باشند، این رشته در گذشته و در ایام فراغت و در جشن‌ها توسط علاقه‌مندان در اغلب نقاط کشور برگزار می‌شده است. 
 
 وی از تجهیزات موردنیاز این بازی اذعان کرد: بازیکنان با استفاده از چوبی‌های مخصوص به نام چوگا سعی می‌کنند توپی به قطر ۸ الی ۶ سانتی‌متر را به سمت دروازه‌های حریف هدایت کنند.
 
 جهان‌بخش ادامه داد: قوانین اساسی بازی شامل ممنوعیت تماس فیزیکی شدید بین بازیکنان، خروج توپ از زمین و تخطی از محدوده‌های تعیین شده است.
 
 مسئول کمیته چوگوی استان فارس در پایان گفت: چوگو به عنوان یک ورزش سنتی در کشورهای آسیایی طرف‌داران بسیاری دارد و به صورت رقابت‌های محلی و ملی در این کشورها برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای جهانی‌شدن این ورزش صورت‌گرفته است.

 

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

انتهای خبر/224224

برچسب ها: چوگو ، آباده ، مسابقات ، فارس
نظرات بینندگان