کد خبر: ۱۶۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
استاد اقتصاد دانشگاه شیراز مطرح کرد:

بورس مهم‌ترین بازار سرمایه در ایران

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: بازار بورس ایران، یا به طور دقیق‌تر، بورس اوراق بهادار تهران، مهم‌ترین بازار سرمایه در ایران است.

محمد اکبری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: بازار بورس ایران، یا به طور دقیق‌تر، بورس اوراق بهادار تهران، مهم‌ترین بازار سرمایه در ایران است، این بازار به عنوان یک نهاد مالی، امکان خرید و فروش اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌های مالی را به سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

  وی با اشاره به تاریخچه بورس در ایران، ادامه داد: تأسیس بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ بود که در سال ۱۳۴۷ بورس در ایران به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد، تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۱۳۷۹ بود.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص ویژگی‌های بازار بورس ایران، گفت: بورس متمرکز به این معنا که تمام معاملات در یک مکان (بورس اوراق بهادار تهران) انجام می‌شود، معاملات به صورت نقدی انجام می‌شوند.

اکبری ادامه داد: بازار رقابتی از دیگر ویژگی‌های بازار بورس ایران است و خریداران و فروشندگان به صورت رقابتی با هم به توافق می‌رسند و اطلاعات مربوط به معاملات و شرکت‌ها به طور شفاف منتشر می‌شود همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار، نظارت بر عملکرد بازار را بر عهده دارد.

وی با توجه به مزایای سرمایه‌گذاری در بورس، اذعان کرد: در صورت انتخاب صحیح سهام، می‌توان بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری در بورس بدست آورد، بورس امکان سرمایه‌گذاری در طیف گسترده‌ای از سهام و اوراق بهادار را فراهم می‌کند.

این کارشناس اقتصاد تصریح کرد: سهام‌ها در بورس به راحتی قابل خرید و فروش هستند و این از مزایای مهم بورس است، همچنین اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و معاملات به طور شفاف منتشر می‌شود.

اکبری یادآور شد: سرمایه‌گذاری در بورس ریسک بالایی دارد و ممکن است منجر به ضرر شود لذا قیمت سهام در بورس به شدت نوسان دارد، برای سرمایه‌گذاری موفق در بورس، نیاز به تخصص و دانش کافی در این زمینه است.

وی در پایان تأکید کرد: قبل از سرمایه‌گذاری، به طور کامل در مورد شرکت‌ها و بازار تحقیق کنید و اطلاعات آن‌ها را تحلیل کنید، سرمایه خود را در سهام مختلف و در صنایع مختلف تقسیم کنید، سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به صبر و تحمل دارد همچنین مدیریت ریسک بالا می‌طلبد و بایستی قبل از سرمایه‌گذاری، حد ضرر خود را تعیین کنید.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان