کد خبر: ۱۶۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
متخصص تغذیه رژیم‌درمانی مطرح کرد:

چاقی مفرط کودکان خطرناک و کشنده

متخصص تغذیه رژیم‌درمانی گفت: کودکانی که دارای چاقی مفرط همراه با عارضه‌های خیلی زیاد هستند که گاهی علاوه بر رژیم دارودرمانی، حتی عمل جراحی برای این اشخاص ضروری به نظر می‌رسد که چاقی خطرناک و کشنده محسوب می‌شود.

زهرا سهرابی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: بیشترین سؤالات در خصوص چاقی کودکان است که آیا کودکی که در حال‌ رشد است و چاق است می‌توانیم رژیم کاهش وزش برایش توصیه کنیم.

وی افزود: خیلی از کودکان به دلیل رشد و سرعت رشد زیادی که دارند یک وزن‌گیری متناسب با شرایط را دارند اما اگر این وزن‌گیری از حد معمول خود خارج شود می‌تواند زمینه اضافه‌ وزن و چاقی در کودکان به وجود بیاورد.

 متخصص تغذیه رژیم درمانی در خصوص کودکانی که چاقی مفرط ندارند، اظهار کرد: در شرایطی که فقط مقداری اضافه‌وزن دارند ما مجاز به دادن رژیم های کاهش وزن نیستیم، زیرا به دلیل رژیم های کاهش وزن می‌توان زمینه کندشدن یا توقف رشد قدی در کودکان به وجود بیاوریم. 

سهرابی خاطرنشان کرد: به خیلی از مراجعه کننده‌هایمان می‌گوییم حتی رژیم هایی که مقدار مصرف غذا را به ما می‌دهد و بخواهیم از این روش وزن کودک را کاهش دهیم نمی‌تواند صحیح باشد و رشد را به تأخیر می‌اندازد معمولاً هم عواقبش قابل‌جبران نیست. 

وی در ادامه افزود: به همین دلیل از خانواده‌ها می‌خواهیم کودکانی که اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند به حدی که از نوع مفرط نیستند، سعی کنند وزن آنها را ثابت نگه دارند و اگر همراه با رشد قدی باشد به اصلاح نمایه توده بدنی کمک می‌کند و در درازمدت کودک به وزن نرمال خود می‌رسد.

 متخصص تغذیه رژیم درمانی در خصوص اصلاح الگوی غذایی تصریح کرد: با کم‌کردن یا حذف تنقلات، غذاهای چرب، شیرینی‌ها، فست‌فود، بستنی، دسرها، شکلات و آب‌میوه‌های صنعتی و سیب‌زمینی سرخ‌کرده که در بین بچه‌ها طرف‌داران زیادی دارد و افزایش فعالیت بدنی به هر شکل ممکن بچه‌ها را به وزن متناسب برسانیم.

چاقی مفرط کودکان خطرناک و کشنده

سهرابی تأکید کرد: در طول هفته باید روزی یکبار بتوانیم بچه‌ها را مجبور به فعالیت بدنی بکنیم که حداقل یک ساعت طول بکشد و این به کنترل و حفظ وزن و رشد نمایه توده بدنی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: کودکانی که دارای چاقی مفرط همراه با عارضه‌های خیلی زیاد هستند که گاهی علاوه بر رژیم دارو درمانی، حتی عمل جراحی برای این اشخاص ضروری به نظر می‌رسد که چاقی خطرناک و کشنده محسوب می‌شود.

 متخصص تغذیه رژیم درمانی ادامه داد: اصلاح الگوی غذایی، اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی فعال به حفظ وزن مناسب در کودکان کمک می‌کند، خانواده الگوهای اصلی برای کودکان هستند.

سهرابی در پایان افزود: الگوهای خوب، به خوردن غذاهای خوب و سالم و سبک زندگی سالم کمک می‌کنند تا بتوان فرزندان سالمی را در جامعه داشته باشند که این سلامت از نظر تغذیه‌ای و سلامت عمومی می‌تواند به پیشرفت تحصیلی، ذهنی و کاری کمک کند که افراد بتوانند در جامعه افراد خوب و مولدی باشند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان