کد خبر: ۱۶۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس: 

قیام ۱۷ شهریور نقطه عطف انقلاب بود

عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس گفت: از نقاط عطف در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، قیام ۱۷ شهریورماه در سال ۱۳۵۷ بود که جمعی از مردم تهران توسط حکومت مستبد و دیکتاتور وابسته به دولت استعمارگر شاه پهلوی به شهادت رسیدند که این روز به «جمعه سیاه» معروف شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر کلانتری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: از نقاط عطف در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، قیام ۱۷ شهریور در سال ۱۳۵۷ بود، در این قیام جمعی از مردم تهران توسط حکومت مستبد و حکومت دیکتاتور و وابسته به دولت استعمارگر شاه پهلوی، به خاک خون کشیده و به شهادت رساندند که به جمعه سیاه معروف شد.

 وی افزود: در واقع این قیام که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی واقع شد، نقطه پایانی بود بر رژیم مستبد و استکباری پهلوی، رژیم دست‌نشانده آمریکا و انگلیس و نماد استعمار و استبداد ملت ایران بود.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس ادامه داد: این قیام حاوی پیام‌های متعددی بود، ازجمله این قیام در واقع حاوی پیام‌های متعددی بود از جمله اینکه در هر قیامی اگر رهبری قاطع، الهی و مدیر و مدبر و شجاع، رهبری کند، مردم قطعاً پیروز خواهند شد.

 کلانتری یادآور شد: پیام دیگر این قیام همان آیه شریفه‌ای است که می‌فرماید «إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرۡکُمۡ وَیُثَبِّتۡ أَقۡدَامَکُمۡ»، اگر شما خدا را یاری کنید، خداوند نیز شما را یاری می‌کند و قدم‌های شما را استوار می‌دارد، می‌توان گفت که این قیام نمودی از این آیه شریفه بود.

 وی با اشاره به بصیرت مردم در قیام ۱۷ شهریورماه ۱۳۵۷، مطرح کرد: مردم در این قیام مردم بصیرت داشتند و آگاه بودند و فریب دشمن را نخوردند؛ زیرا در آن ایام، شاه برای اینکه مردم را فریب دهد و خود را طرف‌دار دین و مذهب نشان دهد، فردی به نام شریف‌امامی را به نخست‌وزیری منصوب کرد که در ظاهر مسلمان و متدین بود، اما مردم فریب نخوردند و به چیزی جز پایان دادن به حکومت استبدادی، رضایت ندادند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس گفت: نکته دیگر این قیام این همراهی مردم با روحانیون هشیار و مبارز بود، هر قیام دینی و مذهبی که با روحانیت مبارز و بیدار همراه باشد قطعاً موفق و به نتیجه مطلوب می‌رسد.
 
 کلانتری در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر این بود که مردم تهران به همه جهان اعلام کردند و نشان دادند که حفظ وطن و دین بدون جان‌فشانی امکان ندارد، اگر می‌خواهیم وطنی مستقل و آباد و آزاد داشته باشیم نیاز به جان‌فشانی و ایثار و حرکت‌های دشمن برانداز دارد.

 انتهای خبر/224224
 
 

نظرات بینندگان