کد خبر: ۱۶۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
یادداشت؛ 

زنان تمدن‌ساز پشتیبان مردان موفق

مریم اسدی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: وقتی با نگاه جنسیتی به جامعه و افراد مؤثر و سرنوشت‌ساز دخیل در تحولات جامعه نگاه می‌کنیم به یک مظلومیت و جفا در حق زنانی می‌رسیم که پشتیبان مردانی بودند که از لحظه خلقت آنان تا روزگار خلق حماسه و تمدن پشتیبان تربیت‌کننده آنان محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، وقتی با نگاه جنسیتی به جامعه و افراد مؤثر و سرنوشت‌ساز دخیل در تحولات جامعه نگاه می‌کنیم به یک مظلومیت و جفا در حق زنانی می‌رسیم که پشتیبان مردانی بودند که از لحظه خلقت آنان تا روزگار خلق حماسه و تمدن پشتیبان تربیت‌کننده آنان محسوب می‌شوند.

ضرب‌المثل پشت هر مرد موفق یک زن وجود دارد سندی ادبی برای این مدعاست که نشان می‌دهد باید بخش عمده‌ای از موفقیت مردان را نیز به پای زنانی نوشت که سال‌ها تربیت فرزندان را به دوش داشته و آنان را به مسیری جهت رشد و نمو تمدن‌ساز سوق داده‌اند.

هرچند که این واقعیت خارج از مسائل جنسیتی و حتی تفکرات فمینیستی برای پاره‌ای از مردان نیز وجود دارد که پشتیبان زنان هستند؛ اما باید آن را برای زنان به شکل جدی‌تری و با نگاهی مادرانه مطرح نمود که چطور محبت خطیر مادری را وظیفه به فراموشی تاریخ می‌سپاریم.

این همان نقطه مهمی است که بارها از زبان دشمنان شنیده شده و حتی به صورت عملی در کنش‌های فرهنگی دشمن خصوصاً در فضای مجازی دیده می‌شود که اگر می‌خواهید تمدنی را به سقوط واداشته و از شکل‌گیری و امتداد آن جلوگیری کنید خانواده و خصوصاً نقش مادری را در آن از بین ببرید موضوع مهمی که با نگاه تمدن‌ساز به زن قابل‌اعتنا و سپس جلوگیری از رخداد خطرناک است.

جالب است که در نگاه رهبران دینی همواره این نگاه تمدن‌ساز وجود داشته چنانچه در حدیث شریفی بهشت را زیر پای مادران و آنان را شریک خدمات فرزندان می‌دانند و یا در گفته‌های مقام معظم رهبری که در کنار بزرگداشت شهدا و تکریم آنان به شهدا پروران نیز اشاره می‌کنند و سپس از مادران و همسرانی نام می‌برند که شکل‌گیری شخصیت شهدا بر دوش آنان بوده است.

آری اگر می‌خواهیم نگاهی منصفانه و تمدن‌ساز به جامعه داشته باشیم نباید از نقش زنان تمدن‌ساز غفلت کرد زنانی که شاید در ظاهر خانه‌دار و حتی بی‌سواد به نظر برسند؛ اما پایه‌گذار زیست و شکل‌گیری مردانی شده‌اند که تمدن و پیشرفت کشور و جامعه به ظاهر با دستان آنان شکل گرفته است. 

آنچه در نتیجه می‌توان به آن رسید این است که این واقعیت را باید پاسداشت و برایش برنامه‌ریزی نمود که اگر چنین نبود دشمن مخالف تمدن برای آن برنامه‌ریزی منفی نکرده و آن را پاشنه آشیل نظام و تمدن اسلامی نمی‌دانست.

حال بررسی ابعاد مختلف فضای مجازی خصوصاً در حوزه سبک زندگی نشان می‌دهد که یک جنگ مخفی و ادراکی بر علیه زنان و دختران این سرزمین به وجود آمده است که سبب به فراموشی سپردن و کاهش نقش زنان و اعتماد به نفس عمومی آنان شده است.

موضوع مهمی که باید توجه داشت که چطور از روش‌های مختلف جنگ شناختی و با صبر و حوصله زیاد با استفاده از فرصت شبکه عمل کردن فضای مجازی به یک رخنه فکری برای به حاشیه بردن جایگاه زنان و سرگرم‌سازی آنان در وظایف و مسئولیت‌های غیر تمدن‌ساز روی آورده است نکته مهمی که اگر به آن توجه نکنیم حتی شاهد افول کمی و کیفی مردان تمدن‌ساز نیز خواهیم بود.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان