کد خبر: ۱۶۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
شیرازه گزارش میدهد:

سود ۱۳ میلیونی در انتظار خریداران سکه دولتی

حراج سکه مرکز مبادله دوشنبه ۲۶ شهریور برای هفدهمین مرتبه در شش ماه گذشته انجام شد، اما برای محاسبه حاشیه سود برنده‌ها همه‌چیز به اواسط مهر و آینده بازار طلا بستگی دارد.

 به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به نقل از صد آنلاین: هفدهمین حراج سکه مرکز مبادله در شرایطی برگزار شد که برنده‌ها برای تحویل سکه باید دست‌کم تا ۱۴ مهر دندان روی جگر بگذارند.
 سکه تمام‌بهار آزادی دوشنبه ۲۶ شهریور یک میلیون و ۷۱۱ هزار تومان زیر قیمت بازار به سه هزار و ۲۶۴ سفارش تعلق گرفت. اگر روند صعودی روزهای گذشته بازار طلا تداوم داشته باشد، شانس سود دو میلیون و ۵۴۶ هزار تومانی بابت هر سکه وجود دارد و کسی که هر پنج سکه انتخابی هفدهمین حراج را از نوع تمام‌بهار انتخاب کرده، می‌تواند در خوش‌بینانه‌ترین حالت روی سودی تا حدود ۱۳ میلیون تومان حساب باز کند.
عرضه سکه در مرکز مبادله ارز و طلا در شش ماه گذشته شامل ۳۱۹ هزار قطعه سکه مختلف شده و از این میزان سکه، ۱۴ هزار و ۴۹۹ قطعه سکه یعنی تقریباً پنج درصد کل سکه‌های عرضه‌شده، روز دوشنبه ۲۶ شهریور به خریداران تخصیص پیدا کرده است.
 عرضه سکه دولتی در مرکز مبادله روز دوشنبه ۲۶ شهریور با ثبت ۶۷ هزار و ۱۸۶ سفارش مختلف استارت خورد، اما مثل بقیه حراج‌های مرسوم در مرکز مبادله فقط به بخشی از تقاضاها پاسخ داده شد و دست یک‌سری از متقاضیان به‌خاطر ارائه پیشنهادهای پایین از دریافت سکه دولتی کوتاه ماند.
 سکه تمام‌بهار آزادی، نیم‌سکه بهار آزادی و ربع‌سکه بهار آزادی مثل ادوار قبلی در مرکز مبادله ارز و طلا برای حراج گذاشته شد. آن‌طور که خود مرکز مبادله ارز و طلا گفته، ۳۳ هزار و ۸۶ سفارش مختلف برای تمام‌سکه بهار آزادی اختصاص پیدا کرده. در طرف مقابل، اما سکه تمام‌بهار آزادی با میانگین قیمت ۴۲ میلیون و ۷۴ هزار تومان به سه هزار و ۲۶۴ سفارش تعلق گرفته است.
 نیم‌سکه بهار آزادی با ثبت ۱۴ هزار و ۳۲۷ قطعه روبرو شده، اما این وسط به ۴ هزار و ۲۲۲ سفارش با میانگین قیمت ۲۲ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان پاسخ داده شده و ربع‌سکه بهار آزادی که ۱۹ هزار و ۷۷۳ سفارش مختلف داشته، با میانگین قیمت ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان به هفت هزار و ۱۳ سفارش تعلق گرفته است.
 سود ۱۳ میلیونی در انتظار خریداران سکه دولتی فقط به ۱۰ درصد سفارش‌های ثبت‌شده برای سکه تمام‌بهار آزادی در حراج هفدهم، سکه تعلق می‌گیرد
 عرضه سکه دولتی در مرکز مبادله به‌خاطر قیمت پایین‌تر نسبت به بازار آزاد جذابیت اقتصادی دارد و اما از یک طرف دیگر به همه شرکت‌کننده‌های حراج، سکه دولتی تعلق نمی‌گیرد. به‌عنوان مثال در حراج هفدهم در ازای تقریباً ۱۰ درصد سفارش‌های ثبت‌شده، تمام سکه تعلق گرفت و این عدد برای نیم‌سکه و ربع‌سکه به ترتیب ۳۰ و ۳۵ درصد بوده است.
 اختلاف قیمت سکه دولتی و آزاد
 قیمت تمام‌سکه بهار آزادی در مرکز مبادله ارز و طلا ۲۶ شهریور امسال در جریان هفدهمین عرضه، ۴۲ میلیون و ۷۴ هزار تومان به ثبت رسید. طبیعتاً پیشنهادی‌های زیادی، با دریافت تمام‌سکه بهار آزادی از مرکز مبادله همراه بوده، اما میانگین ارقام پیشنهادی که برای تمام‌سکه بهار آزادی به ثبت رسیده، همین ۴۲ میلیون و ۷۴ هزار تومان بوده است.
 قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار آزاد به شکل تک‌فروشی روز دوشنبه ۲۶ شهریور به طور متوسط ۴۳ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان بوده است. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در مرکز مبادله به این ترتیب یک میلیون و ۷۱۱ هزار تومان پایین‌تر از بازار آزاد به ثبت رسید و همین تفاوت از حاشیه سود ۳.۹ درصدی خریداران حکایت دارد.
 سکه نیم‌بهار آزادی در جریان هفدهمین حراج مرکز مبادله ارز و طلا به شکل میانگین معادل ۲۲ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به شرکت‌کننده‌ها تعلق گرفت. در همان ساعتی که مرکز مبادله ارز و طلا ایران هفدهمین حراج سکه را برگزار می‌کرد، صراف‌های حاضر در میدان فردوسی هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی را معادل ۲۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان می‌فروختند.
 قیمت نیم‌سکه بهار آزادی در مرکز مبادله ارز و طلا ایران، به این ترتیب یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان زیر قیمت بازار آزاد به ثبت رسید؛ تقریباً ۶.۵ درصد زیر بازار آزاد. این عدد برای ربع‌سکه بهار آزادی نیز معادل ۷.۳ درصد محاسبه می‌شود.
 ربع‌سکه بهار آزادی در هفدهمین حراج مرکز مبادله ارز و طلا با عددی معادل ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان به خریداران تعلق گرفت درحالی که روی تابلو صراف‌ها روبروی عبارت ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان به چشم می‌خورد؛ حدود یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان زیر قیمت بازار. با همه این حساب و کتاب‌ها هنوز صحبت از محاسبه حاشیه سود خریداران سکه از مرکز مبادله زود است. زمان‌بندی تحویل سکه هفدهمین حراج مرکز مبادله ایران به شکلی است که برنده‌های حراج باید حداقل تا ۱۴ مهر دندان روی جگر بگذارند و همه محاسبات تا نیمه مهرماه سروشکل، اما و اگر و پیش‌بینی دارد.

انتهای خبر/

برچسب ها: سکه ارز ، طلا ، اقتصادی
نظرات بینندگان