کد خبر: ۱۶۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت:

سیگنال بازار جهانی به قیمت طلا در ایران

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه در نیمه دوم سال می‌گوید: احتمال کاهش قیمت خیلی کم است و می‌توانیم بگوییم احتمال آن شاید ۵ درصد هم نباشد، ولی در صورتی که در بازارهای جهانی پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها به واقعیت تبدیل شود، بازار داخلی ما نیز به طور قطع تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبر گزاری «شیرازه»، به نقل از خبر آنلاین نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، درباره وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ می‌گوید: بازارهای جهانی همیشه می‌تواند در بازارهای دنیا تأثیر بگذارد. از پارسال تحلیلی در سطح دنیا وجود داشت که تا پایان سال میلادی ۲۰۲۴، اونس جهانی به ۳ هزار دلار افزایش پیدا کند. این مسیر تا حدی سپری شده و این اتفاق با افزایش حدود ۴۰۰ دلاری طلا تاکنون رخ داده است.

 وی با بیان این‌که اونس از ۲ هزار و ۹۰ دلار تا بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش تغییر کرده است، می‌افزاید: با این اتفاق، بازارهای داخلی دنیا نیز واکنش نشان داده و تحت‌تأثیر بوده‌اند. در بازار ایران نیز باید ببینیم در کنار این‌ها، بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه بوده است. ما شرایط نوسانی را در بازار ارز شاهد بودیم، اما در کل، پیش‌بینی‌ها دارد اتفاق می‌افتد.
 اونس طلا به ۳ هزار دلار می‌رسد؟

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می‌کند: ما در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار گرفته‌ایم و چند ماه تا پایان سال میلادی مانده است. اگر پیش‌بینی‌ها به وقوع بپیوندد و اونس جهانی طلا تا قیمت ۳ هزار دلار برسد، به طور قطع بازارهای داخلی ما تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

 بذرافشان عنوان می‌کند: در کنار این‌ها، نکته‌ای که در کشور ما وجود دارد، این است که ما تورم هم داریم و نوسان بازار ارز نیز زیاد است. برای همین شرایط بازار طلای ایران متفاوت است. یک زمان‌هایی با وجود این‌که بازارهای جهانی افزایشی بوده، اما کاهش قیمت ارز باعث شده که بازارهای داخلی خیلی تحت‌تأثیر قرار نگیرند. ولی در کل نیمه دوم سال را طبق تحلیل‌ها در سطح دنیا، به صورت تدریجی افزایشی می‌بینیم.
 
 وی با اشاره به تقویب ارزش پول یورو در اروپا و در عین حال، دلار آمریکا، بیان می‌کند: این‌ها همه عامل‌های تأثیرگذار در بازار طلا است. کشورهای دنیا نیز در حال تقویت ذخایر طلا هستند و با توجه به پیش‌بینی‌ها از قیمت طلا، در نیمه دوم سال و تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌تبع بازارهای داخلی، روند افزایشی را طی می‌کند.

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر متذکر می‌شود: از سوی دیگر، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا، عاملی است که می‌تواند بازارها را تحت‌تأثیر بگذارد.
 بازار روال عادی را طی می‌کند

 بذرافشان با اشاره به عرضه و تقاضا در بازار طلای داخلی، می‌گوید: خوشبختانه امسال خیلی در بازار التهاب نداشتیم. یعنی با وجود سنوات گذشته که وقتی بازار روند افزایشی را طی می‌کرد، به‌تدریج بازار داخلی التهاب پیدا می‌کرد و تقاضا زیاد می‌شد، اما خوشبختانه از ابتدای امسال خیلی التهاب در بازار نداشتیم.

 وی می‌افزاید: حتی یک زمان‌هایی، رکود در ماه محرم و به‌خصوص در ماه صفر تشدید شد. الان هم با وجود این‌که ۱۵ روز است وارد ماه ربیع‌الاول شده‌ایم، اما خیلی شرایط التهاب و یا افزایش تقاضا نداشتیم. بازار روال عادی را طی می‌کند، اما متأسفانه رکود و کاهش تقاضا را داریم.

انتهای خبر/

نظرات بینندگان