کد خبر: ۱۶۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۵ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
محققان هشدار می‌دهند؛

 ترومای دوران کودکی خطرناک هستند

 یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که محرومیت، بی توجهی و سوء استفاده در دوران کودکی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را در طولانی مدت افزایش دهد.


 به گزارش خبرنگار واحد سلامت پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، به نقل از هلث دی نیوز، دکتر «جورج اسلاویچ»، محقق ارشد و مدیر آزمایشگاه ارزیابی و تحقیقات استرس دانشگاه لس‌آنجلس، گفت: «استرس در ۹ مورد از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر امروزی دخیل است. زمان آن فرا رسیده است که این آمار را جدی بگیریم و غربالگری استرس را در تمام کلینیک‌های کودکان و بزرگسالان آغاز کنیم.» 

 برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۲۱۰۰ شرکت کننده را در یک مطالعه طولانی مدت که توسط مؤسسه ملی پیری تأمین شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

 تیم تحقیق آسیب‌های مختلف دوران کودکی که توسط شرکت‌کنندگان گزارش شده بود نظیر مشکلات مالی، سو استفاده، بی‌توجهی، زندگی جدا از والدین و دریافت آرامش روانی را بررسی کردند.

 شرکت‌کنندگان همچنین نمونه‌هایی را ارائه کردند که به محققان اجازه می‌داد ۲۵ نشانگر زیستی مختلف بیماری را بررسی کنند و آنها گفتند که آیا مبتلا به ۲۰ بیماری اصلی مختلف تشخیص داده شده‌اند یا خیر.
 نتایج نشان داد که خطر مشکلات سلامتی در مردان و زنان با میزان استرس دوران کودکی آنها افزایش می‌یابد.

 محققان همچنین دریافتند که اثرات استرس بین مردان و زنان متفاوت است.

 نتایج نشان می‌دهد که استرس دوران کودکی تأثیر بیشتری بر متابولیسم زنان نسبت به مردان دارد.

 از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سوء استفاده عاطفی و بی توجهی بر اختلالات خونی، مشکلات سلامت روانی و رفتاری و مشکلات تیروئید، اثرات سلامتی بیشتری نسبت به زنان بر مردان دارد.

 اسلاویچ در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «بیشتر افرادی که استرس قابل توجه یا آسیب‌های اولیه زندگی را تجربه کرده‌اند هرگز مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند. این یافته‌ها اهمیت حیاتی غربالگری استرس در محیط‌های بالینی را برجسته می‌کند.»

انتهای خبر/

نظرات بینندگان