کد خبر: ۱۶۵۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مثلث طلایی گردشگری ایران

شیراز هم قطب گردشگری هم پزشکی و هم دانشگاهی است که در کنار یزد و اصفهان می‌تواند زمینه گسترده‌ای در عرصه گردشگری ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه مثلث طلایی گردشگری ایران بین سه شهر تاریخی شیراز، یزد و اصفهان امروز پنجشنبه ۱۲ مهرماه ساعت ۹ صبح در صحن شورای اسلامی شهرستان شیراز برگزار شد.

مثلث طلایی گردشگری ایران

در این مراسم محمدحسن اسدی شهردار شیراز، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، ابوالقاسم محی‌الدینی شهردار یزد، سید ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز، عزیزاله سیفی رئیس شورای شهر یزد، محمد فرخ زاده معاون گردشگری استانداری فارس، عباس حاج‌رسولی‌ها رئیس محترم کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی اصفهان حضور داشتند.

محمد حسن اسدی شهردار شیرازضمن تسلیت شهادت سیدالشهدای مقاومت بیان کرد: عمر پر برکت سیدحسن نصرالله اگر به شهادت منتهی نمی‌شد، ظلمی در حق ایشان بود. وی در خصوص تداوم راه نصرالله ادامه داد: مقاومت پر توان‌تر از گذشته ادامه خواهد یافت.

محمدحسن اسدی گفت: پس از مدت‌ها شاهد انعقاد تفاهم نامه گردشگری میان شهر شیراز، اصفهان و یزد هستیم که بازه زمانی چهار ساله برای این تفاهم نامه در پیش‌بینی شده است.
اسدی گفت: با توجه به توانمندی‌هایی که در حوزه گردشگری وجود دارد می‌توان شرایط ویژه‌ای برای توسعه گردشگری ایران فراهم کرد.

وی یادآور شد که برنامه‌های جامعی برای حفظ و حراست گردشگری شهر شیراز در نظر گرفته شده است.
محمدحسن اسدی پیشنهاد کرد: برگزاری هفته‌های گردشگری، تقویت راه‌های ارتباطی، توسعه گردشگری داخلی و ... از جمله راهکار‌های توسعه مثلث گردشگری ایران است.
اسدی تصریح کرد: ویژگی‌های منحصر به فردی شیراز در میان شهر‌های کشور دارد که از جمله آن می‌توان به پایتختی صنایع دستی و پایتختی محیط زیست آسیا اشاره کرد.

اسدی ضمن تاکید بر اینکه امروز صنعت گردشگری پس از نفت و خودرو، ارزآورترین و پردرآمدترین صنعت محسوب می‌شود، ابراز کرد: اگرچه در همه ایران این ظرفیت وجود دارد، اما در این سه شهر تاریخی، گردشگری چندین برابر است.

وی گفت: جریان سازی و تاثیر توفیقات گردشگری می‌تواند شامل همه کشور شود اما وجوهات مشترکی بین این سه شهر تاریخی وجود دارد که می‌توان نتایج خوبی از آنها گرفت.

محمدحسن اسدی یادآور شد: شیراز هم قطب گردشگری هم پزشکی و هم دانشگاهی است که در کنار یزد و اصفهان می‌تواند زمینه گسترده‌ای در عرصه گردشگری ایجاد کند.

اسدی با اشاره به پروژه‌هایی از جمله پروژه زیرساختی بزرگترین پارک آبی و اکواریوم کشور که در شیراز در حال انجام است، بیان کرد: امروز سرمایه گذاری‌های خوب زیرساختی در سه شهر انجام شده است.

وی بر اینکه باید دنبال تدوین طرح کلی مثلث گردشگری ایران باشیم تاکید کرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌های گردشگری، هفته گردشگری به میزبانی هر سه شهر به صورت دوره‌ای، تبلیغات گسترده، خدمات بین راهی و تقویت راه‌های هوایی و ریلی و جاده‌ای از مفاد این تفاهم نامه می‌باشند.

در این مراسم سید ابراهیم حسینی رئیس شورای شهرستان شیراز بیان کرد: گفتگو، هم‌اندیشی و همدلی رمز موفقیت همه کار‌ها هست و ما معتقدیم یک مجموعه همدل برای اجرای این تفاهم‌نامه جمع شده‌اند.

مثلث طلایی گردشگری ایران

ابراهیم حسینی گفت: شیراز تعداد زیادی اماکن تاریخی و مذهبی و فرهنگی را در خود جای داده و از مهمترین شهر‌ها در خاورمیانه و جهان محسوب می‌شود، به گونه‌ای که برخی بنا‌های آن همانند یک کتاب پر و رمز و راز است.

حسینی با اشاره به اینکه شیراز شهری برای زندگی با مردم خوب و شریف است، بیان کرد: دو نعمت بزرگ در صدر نعمت‌های این شهر وجود دارد و آن هم برخورداری از دو استان همجوار با مشترکات فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، دینی و هنری زیاد است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم شهرمان شیراز بدرخشد و رشد و پیشرفت اساسی داشته باشد و در تراز واقعی خود قرار گیرد.

ابراهیم حسینی اضافه کرد: مدیریت شهری برای اجرای گام اساسی در این تفاهم‌نامه آمادگی کامل دارد و افزود: ما در شورای اسلامی دوره ششم شیراز یک سند مصوب داریم که ۷۲ رویکرد را پیش روی توسعه شیراز قرار داده که ۸ مورد آن مربوط به گردشگری است.

حسینی در بخشی از صحبت خود خاطرنشان کرد: شانزده سال پیش، مقام معظم رهبری در سفری که به شیراز داشتند،  شیراز را سومین حرم اهل بیت نامیدند و امروز شیراز برخوردار از یک سندی است تا ابعاد مختلف توسعه پیشرفت شهر را با یک برنامه بیست ساله طراحی و تدوین کرده است که مهم ترین بخش آن بخش گردشگری است.

حسینی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که شیراز به عنوان یک حرم شهر و یک جهان شهرباشد و برای این نیازمند استفاده از ظرفیت های همسایگان توانمندی مثل اصفهان و یزد هستیم.

علی قاسم‌زاده شهرداراصفهان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم شیراز شهادت سید مقاومت رو تبریک عرض کرد.

قاسم‌زاده پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه گردشگری را به همت شهردار شیراز دانست و بیان کرد:انعقاد تفاهم نامه گردشگری و تشکیل مثلث طلایی گردشگری، یک اتفاق بزرگ است که به لطف خداوند نهایی خواهد شد و در واقع امضای تفاهم آغاز یک راه بزرگ و موثر در توسعه گردشگری در ایران و به ویژه در مثلث گردشگری خواهد بود.

مثلث طلایی گردشگری ایران

وی با طرح یک سوال اساسی ادامه داد: هر شهری دارای شخصیت و هویتی است و اون چیزی که اشتراک بین ما، شیراز و یزد را افزون کرده، شخصیت های بارزی است که این سه شهر دارند؛ سه شخصیت برجسته شهری در میان همه شهرهای بزرگ ایران.

علی قاسم‌زاده افزود: اصفهان یک شهر چند وجهی است که یکی از آن وجوه، هویت تاریخی آن است. مساحت اصفهان ۲۴هزار هکتار هست که حدود ۱۹۰۰ هکتار آن، بافت تاریخی است و از این ۱۹۰۰ هکتار، ۱۲۰۰ خانه تاریخی شناسایی، نامگذاری و پلاک گذاری شده است.

در این مراسم عباس حاج‌‌رسولی‌ها رئیس محترم کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی اصفهان شهادت سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان را تسلیت گفت و بیان کرد: این سه استان تاریخی با هم رابطه خوبی دارند و جا دارد این روابط گسترش یابد.

حاج‌‌رسولی‌ها ادامه داد: ما آماده‌ایم که بستر هرگونه گردشگری ابتدا در داخل و بعد در خارج کشور دنبال و پیگیری کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه در این سه کلان شهر حدود بیست درصد بودجه خرج احیا بافت‌های فرسوده و میراث فرهنگی می‌شود، اظهار کرد: خیلی خوشحال شدم که شیراز هوای پاکی دارد ولی متاسفانه اصفهان اینجوری نیست و هوای ناسالم دارد.

ابوالقاسم محی‌الدینی شهردار یزد ضمن عرض تسلیت شهادت شهدای مقاومت و اشاره به بیانات رهبری دراین خصوص، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح بابت عملیات صادق۲ که در خونخواهی شهدای مقاومت صورت گرفته بود، کمال تشکر و قدردانی کرد.

 محی‌الدینی ضمن قدردانی از رئیس شورا و شهردار شیراز بخاطر میزانی خوبی که داشتند گفت: از زاویه شهری بخواهیم نگاه کنیم از این منظرکه هر توافق در حوزه گردشگری رخ می‌دهد با محوریت شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: درواقع شهرها گلوگاه گردشگری هستند. در واقع تصمیمات و اتفاقات به گردشگری شما وابسته هستند. بدون تعارف سه شهر اصفهان، شیراز و یزد ویترین گردشگری ایران هستند.

ابوالقاسم محی‌الدینی با بیان اینکه هیچ تور ایران گردی بدون مثلث زرین امکان پذیر نخواهد بود، ادامه داد: میراث باستانی شیراز، یزد و اصفهان را فقط در داستان های هزار و یک شب می‌تواند دید.

محی‌الدینی در خصوص تفاهم سه جانبه یادآور شد:  تفاهم سه جانبه یک هم زیستی تعامل ساختاری و تمدن فرهنگ و روح ایرانی است و ما این تفاهم نامه را یک چرخه می‌بینم، یک اکوسیستم و پیشرفت در ساختار.

 وی در پایان عرایض خود از شهر های شیراز و اصفهان که زیبایی خاصی دارند، تعریف و تمجید کرد و همچنین از شهرداران این دو شهر تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدوارم با همدلی و هم‌افزایی بتوانیم پیشرفت‌های خوبی را دراین سه شهر داشته باشیم.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان