کد خبر: ۱۶۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، پنجشنبه نوزدهم مهرماه، آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، پنجشنبه نوزدهم مهرماه، آیین بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز

این مراسم مزین به حضور و سخنرانی جمعی از استادان پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی و مسئولان استان فارس و دانشگاه شیراز بود.

در کنار این گردهمایی، نمایشگاه تصویری تاریخچه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و آثار استادان بخش برگزار شد.

در این مراسم محمدهادی ایمانیه به ایراد سخن پرداخت و از دورانی که در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل بوده و در کلاس زبان و ادبیات فارسی از محضر اساتید بزرگ شیراز بهره برده بود یاد کرد و آن دوران را جزء شیرین‌ترین دوران زندگی خود دانست.

هویت ادبیات ما از کجاست؟

ایمانیه ادامه داد: هر فرد مسلمان و علاقه مند به کشور و دینش نمی‌تواند از ادبیات فارسی جدا باشد. تمام هویت ادبیات ما برگرفته از دین، اعتقادات و ملیت و ایرانی بودن ماست.

وی گفت: ما افتخار می‌کنیم شعراء و ادبای بزرگ ما امثال مولوی، حافظ، سعدی، فردوسی، ناصرخسرو وجامی همگی ادبیاتی که به کار بردن برگرفته از مسلمان بودن و ایرانی بودن‌شان بوده است.

محمدهادی ایمانیه افزود: جای تاسف دارد که پدران ما سواد آموزی را با گلستان و حافظ خوانی شروع می کردند اما متاسفانه میزان حجم ادبیات اصیل در کتابهای درسی بشدت کاهش یافته است.

ایمانیه با اشاره به سفری که برای شرکت در یک کنگره به اروپا سفر کرده بود بیان کرد: خانه موتزارت که در مرز آلمان و اتریش قرار گرفته است چقدر گرامی داشته می‌شود و به آن اهمیت می‌دهند.

بزرگداشت میراث گرانبها

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم هویت یک جوان ایرانی را به تمام معنا حفظ کنیم باید در رفتارمان نسبت به ادبا و شعراء بزرگ‌مان که 700-800 سال پیش می‌زیسته اند، تجدیدنظر کنیم و قدرآن‌ها و میراث گرانبهایی را که برای ما به ارث گذاشته‌اند را بدانیم.

اگر می خواهیم جوان ایرانی را به گونه ای پرورش دهیم که عاشق ایران، اسلام و معتقد به خانواده و پایبند به اصول فرهنگی و خانوادگی که در شرق وجود دارد اما در غرب نه، چاره ای نیست که به زبان و ادبیات فارسی اهمیت دهیم.

محمدهادی ایمانیه به نقل از نیری استاد بخش ادبیات گفت: به همت اساتید بزرگی همچون استاد رستگار کارهای مقطع ارشد و دکترا به سمت کارهای کاربردی، با جاذبه بالا، تخصصی و پاسخگوی نیاز فعلی جامعه رفته است.

لزوم معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی

ایمانیه با اشاره به سفر اساتید برجسته دنیا به ایران که از پیشرفت و امکانات شهری ما به سبب سیاه‌نمایی گسترده غرب علیه ما بشدت شگفت زده می‌شوند، اظهار کرد: آنچنان که باید و شاید نتوانسته‌ایم خودمان و فرهنگمان را به جهان معرفی کنم و از فرهنگ اصیل‌مان بگویم.

محمد یوسف نیری استاد بخش زبان و ادبیات فارسی از زحمات استاد رستگار که در طی سالیان برای گسترش بخش ربان و ادبیات فارسی کشیدند کمال تشکر و قدردانی داشت.

هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز

 نیری ضمن نام بردن از بنیانگذاران بخش ادبیات در وصف آن ها گفت: اساتید ما همه نژاده و اصیل بودن از جمله استاد وصال، علی‌محمد مژده، استاد سلامیان و استاد موید شیرازی.

وی ادامه داد: حضرت امیر در نامه‌ای به مالک اشتر از خانواده هایی که می‌گوید که اصیل و خوشنام هستند و استادان ما هم ازین دسته بودند.

محمدیوسف نیری افزود: اساتید بخش ادبیات دانشگاه شیراز در مکتب بزرگ دیگری تربیت شده بودند. آن‌ها شاگرد مکتب سعدی و حافظ بودند و درس انسانیت ناب به ما می‌دادند.

نیری در ادامه سخنرانی خود از تاثیر فوق العاده آیت‌الله بهاءالدین محلاتی بر اساتید بنام شیرازی از جمله علی‌محمد مژده بیان کرد: آیت الله بهاالدین محلاتی یک کانون پر ارزش فرهنگی در شیراز بود. ایشان یک شخصیت فرهنگی، علمی و دینی با مقام مرجعیت بود.

آیت‌الله محلاتی یک نقش‌آفرین فرهنگی بود

وی در ادامه آیت‌الله محلاتی را یک نقش آفرین فرهنگی دانست که بازاریان روشنفکر، دانشگاهیان روشنفکر دینی بر گرد شمع این بزرگمرد گرد می‌آمدند و از محضرشان فیض می‌بردند.

 محمدیوسف نیری یادآور شد: استاد علی‌محمد مژده و دیگر اساتید ما پرورده این مکتب بودند.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان