کد خبر: ۱۶۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳
امام جمعه شیراز بیان کرد:

بترسیم از نافرمانی خداوند

بترسیم از اینکه نافرمانی خدا کنیم و بترسیم از اینکه در روز قیامت نتوانیم پاسخگوی اعمال خود باشیم و از خدای متعال می‌خواهیم که ما را برای بندگی و فرمان‌برداری خودش توفیق روزافزون عنایت بفرماید.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، امام‌جمعه شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، بیستم مهرماه در خطبه‌های نمازجمعه شیراز همه مؤمنان و نمازگزاران را به تقوا و ترس از خدای متعال توصیه کرد و اظهار داشت: بترسیم از اینکه نافرمانی خدا کنیم و بترسیم از اینکه در روز قیامت نتوانیم پاسخگوی اعمال خود باشیم و از خدای متعال می‌خواهیم که ما را برای بندگی و فرمان‌برداری خودش توفیق روزافزون عنایت بفرماید.

بترسیم از نافرمانی خداوند

 امام‌جمعه شیراز به فرارسیدن زادروز حافظ اشاره کرد و گفت: متأسفانه جریانی که پیش از انقلاب برای تحریف شخصیت بزرگان ادب فارسی مثل حافظ و سعدی شروع شده بود، اکنون هم در جریان تهاجم فرهنگی فعال شده و می‌خواهند شخصیتی از حافظ، سعدی یا سایر بزرگان ادب فارسی نشان دهند که نتیجه‌اش اباحه‌گری، بی‌قیدوبندی نسبت به همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی باشد و اسم آن را حافظ و سعدی می‌گذارند.

 وی افزود: البته ما سعدی و حافظ را انسان معصوم نمی‌دانیم؛ بلکه این‌ها چهره‌های برجسته‌ای بودند که در طول چند قرن در اذهان مخاطبان خود حضور دارند؛ ولی انسان‌های عادی هستند و نمی‌خواهیم به نحوی آن‌ها را معرفی کنیم که در جهات حسن آن‌ها غلو کرده باشیم و همانی که بودند را قبول می‌کنیم؛ اما مسلماً آن‌ها جلودار جریان اباحه‌گری و رفتارهای زشت غیراخلاقی نبوده‌اند و کسانی که به این شکل در مورد آن‌ها صحبت می‌کنند، دردشان این است که می‌خواهند جامعه را به آن سمت ببرند و نیاز دارند یک نفر را الگو قرار دهند و به همین خاطر سعدی و حافظ را این‌گونه معرفی می‌کنند.

 آیت‌الله دژکام یادآور شد: حافظ و سعدی انسان‌هایی بودند که در چهارچوب انسان‌های متشرع، متدین و آشنا با شریعت بوده و زندگی کرده‌اند و کتاب‌های آن‌ها خودش دلیل این موضوع است.
 وی افزود: قطعاً سخن دلکش حافظ به این دلیل است که ریشه در ابعاد محکم عقیدتی دارد.

 امام‌جمعه شیراز به غزلی از حافظ باتوجه‌به روز جهانی مبارزه با فقر که طی یک هفته آینده است اشاره کرد و گفت: در این غزل آمده که «ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم … با پادشاه بگوی که روزی مقدر است» و در مسائل دینی نیز انفاق توصیه شده است.

 نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: متأسفانه کار به جایی رسیده است آن‌هایی که معارف و ادبیات این کشور را عمیق می‌شناسند در گوشه‌ای نشسته‌اند و دیگرانی صحبت می‌کنند که حتی از روی کتاب هم نمی‌توانند شعر حافظ را درست بخوانند.

 امام‌جمعه شیراز با اشاره به استفاده حافظ از آیات قرآن کریم، مثالی را در این رابطه در خصوص موضوع انفاق یادآور شد و افزود: خدای متعال در آیات ۲۷۲ و ۲۷۳ سوره مبارکه بقره در خصوص انفاق می‌فرماید انفاق بسیار کار خوبی است؛ ولی همیشه گفتیم گداپروری کار خوبی نیست، این‌ها دو موضوع هستند، یکی انفاق است که مطلوب است و ثواب دارد و دیگری گداپروری است که بسیار زشت و ناپسند است رفتارهایی که باعث شود گدامنشی در جامعه رواج پیدا کند رفتار خوبی نیست و اسم آن را هم نباید خیریه بگذاریم.

 آیت‌الله دژکام یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم تشویق به انفاق که می‌کند می‌فرماید به‌گونه‌ای نباشد که پول‌پاشی کنید و عده‌ای که واقعاً فقیر نیستند ادعای گدایی کنند و دروغ بگویند و بگیرند و ببرند و بخورند. همچنین می‌فرماید هرچه خیر و انفاق می‌کنید خدا فقیر نیست و به شما برمی‌گرداند، شما در راه خدا خرج کنید خدای متعال در عوض آن به شما می‌دهد، خدا می‌نویسد و ثبت می‌کند و هم در دنیا هم در آخرت به شما پس می‌دهد. پس موضوع اول اینکه خدا ندار و نیازمند نیست.

شیرازی‌ها برای کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان پیش‌قدم شدند

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز باید برای کسانی که در غزه در محاصره هستند و در لبنان مرتب کشته می‌دهند، انفاق کنیم، گفت: موضوع دوم اینکه خدا می‌فرماید به چه کسی خِیر برسانیم؟ “لِلْفُقَرَاءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ” ، برای آنهایی که در محاصره هستند، امروز عده‌ای هم‌نوعان ما گرفتار هستند. آنان مسلمان هستند و باید به آنان کمک کرد. البته طبق اعلام مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس، مردم شیراز در این زمینه کمک‌های خوبی کرده‌اند؛ اما خوب است همچنان این کمک‌ها و حمایت‌ها ادامه یابد.

 وی با طرح این سئوال که از چه کسانی می‌توان حمایت کرد، آیات قرآن کریم و احادیث را در این رابطه یادآور شد و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم تأکید دارد “یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیمَاهُمْ لَا یَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا”، این افراد نیازمند، آن‌قدر عفیف هستند که اظهار نمی‌کنند و این مناعت طبع است و اگر هم چیزی از مردم بخواهند اصرار و لجبازی نمی‌کنند و باکمال ادب و احترام وارد این قضیه می‌شوند. آبرومندی در حالت فقر و قناعت مهم است.

 آیت‌الله دژکام در ادامه به دو حدیث از امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که حضرت این درس‌ها را داده است که تبدیل به غزل و مثنوی شده است. حافظی که این اشعار را گفته است در بیتی فرموده “بس که ما فاتحه و حرز یمانی خواندیم”، این ضمیرش به چه کسی بر می‌گردد؟ حرز یمانی خوانده که این شعرها را گفته است. این حافظ است، خودش گفته است و معلوم است که معصوم نیست اما یک انسان متعارف، متدین، بافضیلت دین‌شناس است.

 وی ادامه داد: در حدیث اول در کتاب غررالحکم نقل شده است که امیرالمؤمنین فرمود “الصَّبرُ عَلَی الفَقرِ مَعَ العِزِّ أجمَلُ مِنَ الغِنی مَعَ الذُّلِّ”، آدم فقر را تحمل کند؛ ولی عزتش دست‌نخورده باشد بهتر از آن است که دست جلوی دیگران دراز کند و ذلیل و کوچک شود تا چیزی نصیبش شود.

 امام‌جمعه شیراز افزود: در حدیث دوم در کتاب بحارالانوار جلد ۷۵ صفحه ۸ از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است که فرمود وقتی در جیب خود نگاه می‌کنید و چیزی ندارید ظاهر خود را طوری بگیرید که گویی ملالی به دل شما نیامده است و این می‌شود ما آبروی فقر و قناعت نمی‌بریم. بعد می‌فرماید خدای متعال یک آدابی را یاد بنده‌های مؤمن عارف خود داده است و فرمود “یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ” که حضرت علی (ع) این موضوع را از آیه مبارکه قرآن استدلال کرده است.

 آیت‌الله دژکام در پایان خطبه اول با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: مدعی هستیم همان سخنان معصوم در فرهنگ ما در قرون متمادی معنا و دقت شده و شعر و غزل حافظ شده است و امروز در انقلاب اسلامی می‌خواهد وجهه تمدنی ما در دوره آخرالزمانی شود. به این وجهه تمدنی در بیانیه گام دوم رهبری اشاره کردند که مبارزه با فقر چگونه باید انجام گیرد؟ یک وظیفه همگی داریم که ادب آن از قرآن کریم بیان شد و یک وظیفه مدیران و روسای کشور، استان و شهر دارند که موضوع دیگری است.

 آیت‌الله دژکام ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌فرمایند “در جمهوری اسلامی دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد.” نمی‌شود یک نفر مسئول، مدیر و رئیس باشد و انگیزه اینکه وضع معیشتی مردم بهتر شود نداشته باشد، چنین کسی به درد ریاست در جمهوری اسلامی نمی‌خورد. باید شبانه‌روز فکر مسئول بر این متمرکز باشد که مسئله مردم را چطور حل کند و دنبال این قضیه بدود.

  وی در ادامه بیان کرد: هفته آینده روز نابینایان و معلولان نیز هست و مسکن معلولان موردتوجه قرار گرفته است، مدیران این بخش چه‌کار می‌کنند؟ باید آستین بالا بزند و رهبر مملکت فرموده دائماً باید دلشان بتپد برای اینکه مشکل مردم حل شود. در ادامه رهبر انقلاب می‌فرماید “غفلت از قشرهای نیازمند حمایت به هیچ رو مورد قبول نیست”.

 خطیب نمازجمعه امروز شیراز تأکید کرد: کسانی که باید حمایت شوند تا زندگی خود را سامان دهند، این موضوع در گام دوم انقلاب اسلامی مسئولان باید نشان دهند.

 وی با یادآوری اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب بحث سر رشد هشت درصدی اقتصاد است، خطاب به مسئولان کلان کشور گفت: انتظار این است هرچه امکانات و توانمندی وجود دارد، از هر خط و جریان سیاسی، همگی در یک جا جمع شوند زیرا مردم گرفتار هستند و غفلت از اقشار مورد نیاز حمایت هم قابل قبول نیست.

 امام‌جمعه شیراز ابراز امیدواری کرد که همه کسانی که قبول مسئولیت کردند با همت عالی و با حمایت همیشگی مردم عزیزمان که این ملت هر مسئله‌ای را خواست حل کند در طول این ۴۵ سال موفق شد، ان‌شاءالله به میدان بیایند و بروند به سمت اینکه رشد ۸ درصدی را به همان شکل که در قانون هست محقق کنند، آسان‌ترین کار این است که بگویند نمی‌شود. وزیر اقتصاد در جلسه‌ای رسماً فرمود می‌توانیم به شرط اینکه همه امکانات دولت و ملت به کار بیایند و ان‌شاءالله به آن سمت می‌رویم.

 نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در خطبه دوم نمازجمعه ضمن تبریک هشتم ربیع‌الثانی و روز میلاد والد ماجد آقا و ولی نعمتمان امام‌زمان (عج) وجود مقدس حضرت امام حسن عسکری (ع)، گفت: اختلاف امت اسلامی از آغاز که شروع شد بر سر بحث امامت و ولایت بود، عبدالله تفتازانی در شرح المقاصد خود می‌گوید “ما سُل سِیف فی الإسلام مثل ما سُل علی الإمامه”، اولین و بیشترین بحث سر امامت بوده است. نتیجه اختلاف مسلماً باعث می‌شود که دشمن طمع کند و رفع آن به این است که امام‌زمان (عج) بیاید و همه بپذیرند حق با ایشان است.

 وی ادامه داد: اینکه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی تصریحاً فرمودند باید به فکر امت باشیم، امت وقتی هست امام می‌خواهد و امام مشخص است. همه گفته‌اند که در آخرالزمان مهدی (عج) می‌آید و حکومت می‌کند و این مسئله مورد اتفاق است و همه می‌گویند از اولاد پیامبر است و می‌آید و امیدواریم خدای متعال ظهورش را تعجیل کند و امت اسلامی را ان‌شاءالله از این فشارها، رنج‌ها و قتل و کشتار دشمنان نجات دهد.

 آیت‌الله دژکام بیان کرد: مسلماً در زمان غیبت مسئله نیابت از معصوم که به عهده ولی‌فقیه است نیز باید موردتوجه قرار گیرد، اگر می‌خواهیم آلام ما کم شود، فرمان‌برداری از نائب امام‌زمان (عج) واجب است، چاره دیگری نیست و هر راهی بروند پیشانی آنها به سنگ خواهد خورد الا اینکه بپذیرند در زمان غیبت باید از نائب امام‌زمان (عج) اطاعت کنند که امروز حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای است.

 وی همچنین به در پیش‌رو بودن سالروز وفات حضرت معصومه (س) اشاره کرد و افزود: مزار مطهر این بانوی شریف در این ایران اسلامی قرار دارد و از این جهت همه باید احترام کنیم. خصوصاً در حرم سوم اهل بیت (ع) که برادران این بانو هستند باید به‌صورت ویژه احترام صورت گیرد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در ادامه با بیان اینکه کنگره ۱۵ هزار شهید استان در آبان‌ماه برگزار خواهد شد، گفت: در سالروز وفات حضرت معصومه (س) کنگره شهدای روحانی استان برگزار خواهد شد که از این قشر قریب ۳۵۰ شهید در استان تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

 امام‌جمعه شیراز به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی فرمود روز قیامت چند دسته شفاعت می‌کنند اول فرمود انبیا بعد فرمود علما و سوم شهدا. اگر تشخیص عالم به اینجا نرسد فردی که در این جبهه کشته می‌شود شهید است ما نمی‌توانیم ارزش گذاری کنیم و اول باید عالم مشخص کند. در زمان دفاع مقدس همه مقلد امام خمینی (ره) بودند و ایشان اول بود و بچه‌های رزمنده ما به تقلید از امام در جبهه‌ها جنگیده و شهید شده بودند. حضرت آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی یک فتوا داد و فرمود هر کدام در معرکه شهید می‌شوند غسل ندارند و این شهید معرکه است، امام فتوا داده بود؛ اما عالم نقش خود را ایفا کرد.

 آیت‌الله دژکام به نقش علما در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب، وظیفه تبیین در جامعه به عهده علماست. یک فتوا و بیان مسئله دل مؤمن را گرم می‌کند. نقش‌آفرینی که علما در هدایت جامعه و امت اسلامی دارند، باعث می‌شود که روز قیامت هم به شفاعت بایستند.

 وی در پایان سخنان خود گفت: الحمدلله بیش از ۳۵۰ عالم شهید داریم، یکی شهید دستغیب است که تکه‌تکه شد؛ اما مبنای ولایت‌فقیه را از خبرگان تا وسط کوچه‌ای که شهید شد حفظ کرد و به دیگران یاد داد. این نکات مهمی است و امیدوارم این اجلاس روحانیون شهید هم که برای تبیین مواضع روحانیت در قبال انقلاب اسلامی و تقدیر از شهیدانی که جان داده‌اند برای اینکه اثر قلمشان در دل‌ها بماند به‌خوبی برگزار شود و همه ما بهره‌مند از برکات وجود علمای دینی بیش‌ازپیش باشیم.

انتهای خبر/224224

 

نظرات بینندگان