کد خبر: ۱۶۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

 تغذیه سالم از مزرعه تا سفره

 رسانه‌ها با توجه به رسالتی که دامپزشکی در امنیت غذایی و تغذیه سالم را از مزرعه تا سفرهٔ مردم بر عهده دارد، ناظران دامپزشکی موظف به بازدید از مراکز جمع‌آوری و عرضه شیر در سطح شهرستان هستند.

 به گزارش گروه سلامت پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، وبه نقل از دانا، سازمان دامپزشکی، سازمانی که وظیفه اصلی آن حفاظت از سلامت حیوانات به‌ویژه حیوانات اهلی بوده و امروزه در فهرست سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی ایران قرار دارد.

 تغذیه سالم از مزرعه تا سفره

اصلی‌ترین هدف تأسیس سازمان دامپزشکی کشور، کمک به تأمین بهداشت و سلامت و پیشگیری از ابتلای حیوانات به انواع بیماری‌های دامی است.

 جمال رحیمی، ناظر و کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان، در بازدید از مراکز بهداشتی سطح دهگلان، اظهار داشت: باتوجه‌ به رسالتی که دامپزشکی در امنیت غذایی و تغذیه سالم را از مزرعه تا سفرهٔ مردم بر عهده دارد، ناظران دامپزشکی موظف به بازدید از مراکز جمع‌آوری و عرضه شیر در سطح شهرستان هستند، در طول دوره‌های مختلف بازرسین ناظر از گاوداری‌های شهرستان بازدید به عمل‌آورده و آنالیز شد.

 تغذیه سالم از مزرعه تا سفره

  رحیمی در ادامه عنوان کرد: ناظران موظف هستند در طول مسیر از ماشین‌های جمع‌آوری و حمل شیر از گاوداری و مراکز جمع‌آوری آن بازدید کنند، لذا باید تمامی مراکز جمع‌آوری و گاوداری‌ها دارای پروانه بهداشتی محیط کاری و تانکر دوجداره استیل باشند، شیر را در محیطی مناسب و کاملاً بهداشتی جمع‌آوری کرده و تحویل مراکز مربوطه دهند.

 ناظر شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان متذکر شد: در مراکز جمع‌آوری شیر، مسئولان فنی اداره دامپزشکی شهرستان حضور دارند که شیر را آنالیز کرده و میزان آب، چربی و دانسیتهٔ آن را مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهند، ناظرین نیز به‌صورت دوره‌ای از مراکز، گاوداری‌ها و فروشگاه‌های عرضه گوشت گاوی و گوسفندی بازدید می‌کنند.

 وی در ادامه تصریح کرد: ناظران شبکه دامپزشکی با مراجعه به مراکز جمع‌آوری شیر شهرستان و با آزمون سنجش سلامت بهداشتی شیر از سالم‌بودن آن اطمینان حاصل می‌نمایند، با انجام این تست مشخص می‌شود که شیر پاک بوده و چه میزان آب، چربی و پروتئین را داراست.

 تغذیه سالم از مزرعه تا سفره
   جمال رحیمی در ادامه گفت: دامپزشکی غیر از واکسیناسیون دام و طیور، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفرهٔ مردم را بر عهده دارد، ناظرین و کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به مراکز توزیع گوشت گاوی و گوسفندی در سطح شهر، کیفیت گوشت، تاریخ انقضای گوشت و همچنین شرایط بهداشت فروشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 رحیمی ناظر شبکه دامپزشکی دهگلان ابراز کرد: هر گوشت گاوی یا گوسفندی که در مغازه قصابی برای فروش آویزان شده است، دارای یک برچسب بوده که بر روی آن تاریخ کشتار و تاریخ انقضای گوشت مشخص شده است و باید مهر تأیید دامپزشکی نیز بر روی آن موجود باشد که مشخص گردد که آیا گوشت کشتار شده مجاز است و یا اینکه به‌صورت غیرمجاز کشتار صورت‌گرفته است.

 وی در ادامه اضافه کرد: فردی که به‌عنوان متصدی، فروشنده در قصابی، رستوران، مرغ فروشی و یا فروشگاه‌های عرضه گوشت حیوانی است، باید دارای کارت سلامت بوده و در کارت مشخص گردد، نظارت‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان دامپزشکی به‌صورت مستمر و دوره‌ای از مراکز مختلف سطح شهر انجام می‌شود، این روند در طول سال ادامه‌دار و شبانه‌روزی و تصادفی خواهد بود.

 وی یادآور شد: از شهروندان درخواست می‌شود، از مراکزی خرید کنند که مورد تأیید دامپزشکی باشد، از کشتارهای غیرمجاز خودداری کنند، زیرا ممکن است کسی که به‌صورت غیرمجاز کشتار می‌کند، در جهت منفعت بیشتر و به دلیل عدم آگاهی، بیمار بودن حیوان را از خریدار مخفی کند، ناظران شبکه دامپزشکی شهرستان در صورت رویت و مشاهده تخلف به‌صورت کتبی و شفاهی تذکر خواهند داد و در صورت انجام مکرر تخلف به مراکز قضایی ارجاع داده خواهند شد.

 تغذیه سالم از مزرعه تا سفره

  شهرام کریمی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: در راستای اهداف سازمان دامپزشکی و همچنین اداره کل دامپزشکی استان کردستان در خصوص تحقق شعار، عرضه فرآورده‌های خام دام سالم و نظارت از مزرعه تا سفرهٔ مردم، همکاران دامپزشکی به‌صورت شبانه‌روزی در بحث نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی اقدام می‌کنند.

 کریمی، تأکید داشت: همکاران ما از کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی و مراکز عرضه گوشت به‌صورت مستمر بازدید خواهند کرد و از نظر بهداشتی و بر چگونگی تهیه محصولات از منابع قابل نظارت اداره کل دامپزشکی استان نظارت خواهند نمود.

 رئیس شبکه دامپزشکی دهگلان در پایان خاطرنشان کرد: در صورت وجود تخلف و اینکه محصول از لحاظ بهداشتی، ناسالم باشد، نسبت به ضبط آن تذکر و پیگیری‌های قانونی اقدام از سوی شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام خواهد شد، از مردم فهیم درخواست داریم که محصولات را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۵۱۲ به‌صورت پیام‌گیر، پیام خود را ارسال فرمایند که همکاران دراسرع‌وقت رسیدگی کنند.

انتهای خبر/

نظرات بینندگان