کد خبر: ۱۶۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

برگزاری شب علم شیراز

شب علم شیراز ۲۵مهرماه با حمایت بنیاد علمی در پردیس مرکزی دانشگاه شیراز برگزار شد.

برگزاری شب علم شیراز

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، شب علم شیراز ۲۵مهرماه با حمایت بنیاد علمی در پردیس مرکزی دانشگاه شیراز برگزار شد. در این گردهمایی کارگاه‌های آموزشی جذاب کاربردی‌ و‌ تعاملی، روایت‌گری علمی دانشمندان برجسته، آزمایش‌های علمی جذاب، مشاوره سلامت جسم، روان و تغذیه و رصد ستاره‌ها و سیارات برگزار شد.

در این رویداد علمی همه بخش‌های دانشگاه شیراز از فیزیک، شیمی گرفته تا هوش‌مصنوعی، مهندسی عمران، معماری تا بخش های روانشناسی و جامعه شناسی در غرفه های خود، به معرفی کارها و ابتکارات و توانمندی های خود پرداختند.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان برتر محصولات خود را ارائه کردند. از جمله این محصولات که از لحاظ کیفی و قیمت در وضعیت بهتری نسبت به مشابه به دو نمونه خارجی خود قرار داشت به پودر بند آورنده‌ی خونریزی هیلدا می‌توان اشاره کرد. از دیگر برنامه های این گردهمایی سخنرانی اساتید برجسته دانشگاه شیراز بود که بدان می‌پردازیم.

محمود ناصری مدیرعامل اسبق شرکت بانی زیست بسپار هیلدا در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، در این خصوص گفت: این نوع پودر که دارای خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی هست به سرعت می‌تواند جلو خونریزی را بگیرد. 

ناصری ادامه داد: این پودر جاذب بعد از استفاده توسط آنزیم های بدن تجزیه و جذب بدن می‌شود. درگروه دانش‌بنیان هیلدا به یاری خدا و به کمک جوان‌های مستعد شیرازی موفق شده ایم هشت مدل مختلف از پودر، ژل، مایع و...تولید کنیم. 

سومین تولیدکننده پودر بندآورنده خونریزی

وی خاطرنشان کرد: ازین محصول سه نسل وجود دارد: نسل اول آمریکایی، نسل دوم آلمانی و نسل سوم تولید ما هست.

مشابه آمریکایی این محصول به ازای هر گرم، ده سی‌سی خونریزی در دو دقیقه بند می‌آورد. نسل دوم این محصول به ازای هر گرم، چهل سی‌سی خونریزی در یک دقیقه بند می‌آورد. اما نمونه ما پنج سی‌سی خونریزی را در پنج ثانیه بند می‌آورد. 

 بدون عوارض مغزی، کلیوی و کبدی

محمود ناصری افزود: همچنین برعکس نمونه خارجی هیچ گونه عوارضی برای مغز، کلیه و کبد ندارد. و در خصوص قیمت هم قیمت محصول دانش‌بنیان ما بسیار مقرون‌بصرفه‌تر از نمونه مشابه خارجی است. 

زندگی در تاریکی

حمیدرضا اسماعیلی استاد گروه زیست‌شناسی دانشگاه شیراز در بخش سخنرانی خود با موضوع «زندگی در تاریکی » در خصوص زندگی جانورانی که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند به ایراد سخنرانی پرداخت. 

وی با اشاره به خصوصیات منحصربفرد این آبزیان در خصوص طرح‌های علمی‌ای که گروه زیست‌شناسی برروی آن کار می‌کند، توضیح داد که یکی از این طرح‌ها مربوط می‌شود به تولید نور با الگوگیری از نوعی ماهی درشت و سیاه‌رنگ که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کند، و با استفاده از نوعی آنزیم از خود نور تولید می‌کند. 

 در این رویداد علمی، علی حمزه مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز در زمینه امنیت فضای مجازی به ایراد سخن پرداخت. 

حمزه ابتدای سخن خود را با طرح یک سوال آغاز کرد: آیا افرادی هم که کاری غیر از فناوری اطلاعات دارند و حتی ممکن است یک شهروند عادی، یک کارگر ساده باشند، باز هم یک شهروند دیجیتال محسوب می‌شوند؟

وی در پاسخ به این سوال اینگونه بیان کرد: تا زمانی‌که اطلاعات همه ما در فضای دیجیتال وجود دارد، شهروند فضای دیجیتال محسوب می‌شویم.

همه ما از سنین ۱۴_۱۵ سالگی اطلاعاتمان در فضای سایبری وجود دارد و دیگر مهم نیست که سن و شغل ما چه هست. همگی اطلاعات زیاد شخصی در گوشی همراه ذخیره داریم. 

کدام خطر

درمورد اطلاعاتی که عیان است خطری برای ما وجود ندارد. خطر اصلی درمورد اطلاعاتی است که در گوشی شما وجود دارد و شما هیچ اطلاعی از آن ندارید از جمله اطلاعاتی که در برنامه‌های مسیریاب ذخیره می‌شود. دراطلاعات این برنامه‌ها کاملا مشخص می‌شودکه شما در چه مسیرهایی تردد می‌کنید. 

ما قابل‌پیش‌بینی، قابل‌شبیه‌سازی و قابل‌کنترلیم

یکسری از اطلاعات ذخیره شده در گوشی ما هست که اگر به یک نفر بدهیم، نمی‌تواند از آن سواستفاده کند اما در ده سال اخیر مفهوم جدیدی تحت عنوان هوش‌مصنوعی داریم. ساده ترین چیزی که بخواهیم در موردش توضیح دهیم، می‌شود پردازش و استخراج اطلاعات سریع از داده‌های شما. 

پیشنهادهایی که گوشی و نرم‌افزارهای مختلف به شما می‌دهند با استفاده از همین فناوری هست. 

ما به افرادی کاملا قابل پیش‌بینی برای سیستم هوش‌مصنوعی تبدیل شده ایم و ما قابل شبیه‌سازی هستیم و این همان چالش و خطر بزرگی است که با آن روبرو هستیم. 

اینجاست که لزومی ندارد رمز شما لو برود وقتی می‌تواند بفهمد شما به چه چیزی علاقه دارید می‌تواند رمزی را هم که شما می‌گذارید را حدس بزند. در واقع ما به موجودی قابل کنترل توسط هوش‌مصنوعی تبدیل می‌شویم.

و اینگونه است که اگر شام بخواهیم بیرون برویم، مکان مناسب به ما پیشنهاد داده می‌شود.

بنابراین هیچ داده‌ای بر روی گوشی شما در  امنیت نیست و تا موقعی کهاین حجم از داده بر روی گوشی ما وجود دارد ما عیان و عریان در مقابل سیستم وجود داریم.

تنها راه کمتر کردن خطر

از آنجایی که خطر از حجم بالای داده‌ها می‎آید، تنها راه کاهش خطر اینست که از حجم بالای داده ها در گوشی بکاهیم و تا جای امکان اطلاعات گوشی را پاک کنیم که حداقل اطلاعات در سیستم داشته باشیم. مرتبا داده‌های گوشی را دربازه های زمانی یک روزه، دو روزه پاک کنیم تا به یک داده در مقابل سیستم کاملا هوشمند امروزی تبدیل نشویم. 

کشف «دروازه رنگین شهر پارسه»

علیرضا عسکری چاوردی عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در بخش سخنرانی خود به موضوع کشف «دروازه رنگین شهر پارسه» در کاوش های جدید دانشگاه شیراز در مجموعه تخت جمشید پرداخت.

عسکری دراین خصوص اظهار کرد: شناسایی دروازه شهر پارسه که بسیار مهم بود در طرح مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه بولونیا ایتالیا با همکاری پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری در سال 1400 صورت گرفت.

وی افزود: با حین کاوش‌های خود و در شبیه‌سازی سه‌بعدی این بنا، متوجه شباهت‌های این بنای تاریخی با دروازه ایشتار بابل از تمدن بین‌النهرین شدیم. از جمله نقوشی که در این کاوش یافت شد مار- اژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک، از خدایان تمدن بین‌النهرین هست.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: شیراز ، فرهنگی ، اجتماعى
نظرات بینندگان