کد خبر: ۱۶۵۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرودشت بیان کرد:

یکی از عوامل قدرت جوانی جمعیت است

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرودشت در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت مثالی از کلام مقام معظم رهبری زد که فرموده‌اند: «باید کشور را مقتدر نگه داشت و یکی از عوامل قدرت؛ جوانی جمعیت هست».

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در فرمانداری شهرستان مرودشت در تاریخ ۲۱ مهرماه برگزار گردید.

یک عامل قدرت جوانی جمعیت است

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر شهرستان مرودشت بیان کرد: آمار و ارقام موالید در کل کشور نشان می‌دهد که برنامه‌ها و طرح‌های در حال اجرای جوانی جمعیت متأسفانه خروجی خیلی خوبی نداشته است؛ به‌خاطر همین بی‌اثر بودن برنامه‌ها مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «من در زمینه افزایش جمعیت امید کمی دارم و اگر کسی واقعاً و عملی در این زمینه گام مؤثری بردارد من در نماز شبم دعایش می‌کنم». همچنین در جای دیگری ایشان فرمودند «باید کشور را مقتدر نگه داشت و یکی از عوامل قدرت؛ جوانی جمعیت هست». 

محمودی ادامه داد: موقعی که آمار متولدین ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲ درصد کاهش داشته است پس در همین نزدیکی هم می‌بینم که شرایط زاد و ولد در کشورمان اصلاً خوب نیست.

وی اظهار داشت: حدود سی‌سال بر طبل فرزند کمتر زندگی بهتر کوبیده شده است و طرح‌واره‌ای در اندیشه و حافظه و ذهن افراد و فرهنگ عمومی جامعه مانند اختاپوسی سایه انداخته است. 
این طرح‌واره که در اصطلاح روان‌شناسی به تله تعبیر شده است به این آسانی از فرهنگ عمومی جامعه جدا نمی‌گردد.

این مسئول عنوان کرد: اگر واقع‌گرا و رئالیسم باشیم و سطحی فکر نکنیم هر چه فرزندان بیشتر باشد دردسر‌های بیشتری دارد؛ اما باید بدانیم فرزند در خانه یک سرمایه اجتماعی است و می‌تواند قوام و دوام نسل امروز ما باشد؛ اما وجود فرزند باید در کانال ارزشی و معنوی رصد شود. امروز برای خروج از بحران سقوط جمعیت باید قانون، عرف و شرع مقدس کنار هم به پا خیزند تا تنها کشور شیعی امام‌زمان در تله جمعیت قرار نگیرد.

 محمودی ادامه داد: تنها علت کاهش جمعیت مسئله اقتصادی نیست. مگر دهه ۶۰ شرایط اقتصادی عالی بود که میانگین تولد در خانواده ۶ نفر بودند. خیلی جا‌ها می‌خواستند با قوانینی جلو رشد جمعیت بگیرند؛ مثلاً اگر تعداد فرزندان از سه نفر بیشتر می‌شد کالابرگ و بیمه چهارمین فرزند را قطع می‌کردند؛ اما خیلی از خانواده‌ها به این محدودیت‌ها اهمیت نمی‌دادند.

مادر شدن برای نسل دیروز بیشتر یک ارزش والایی داشت و مشقات آن را با جان دل می‌خریدند.

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرودشت گفت: در گذشته مادر کار‌های بچه‌ها را با لذت انجام می‌داد. شیردهی، لالایی و شب‌بیداری برایش شیرین بود. امروز دیدگاه مادران عوض شده است. نسلی امروز به مادری و پدری رسیده است که از خانواده تک‌فرزندی بوده‌اند که روی پر قو بزرگ شده‌اند و تاب‌آوری بسیار پایینی دارند و بچه را مانع لذت و خوشی می‌دانند؛ وجود بچه در خانه را محدودیتی برای خود می‌دانند. مادران قدیم با تمام وجود در خدمت فرزندان بودند و نمادی از اوج ایثار و در تربیت فرزندان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند؛ اما امروز نسل جدید پدر و مادر‌ها حوصله دردسر فرزند ندارند.

 محمودی در قسمت بعدی سخنرانی گفت: میانگین سن ازدواج پسران در استان فارس حدود ۳۰ سال شده است و متأسفانه همین دیر ازدواج‌کردن آسیب اجتماعی زیادی در پی خواهد داشت. یکی از آسیب‌ها در برسی‌های به‌عمل‌آمده موضوع طلاق است؛ کسانی که میانگین سنی آن‌ها بالاتر از ۳۰ سال است و ازدواج کرده‌اند ۵۲ درصد طلاق‌های کشور را شامل می‌شوند. 

وی عنوان کرد: نسلی که تعمیرکار نیستند تعویض کار هستند و با کوچک‌ترین لرزش در زندگی در پی تعویض شریک زندگی هستند. مثلاً مورد داشتیم که بعد از یک‌سال از ازدواج تصادف رخ‌داده زن لگنش شکسته و در بیمارستان بستری است و مرد تقاضای طلاق را صادر کرده است و مورد‌های این چنینی.

 دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مرودشت مطرح کرد: در اوایل انقلاب برخی‌ها که این سعادت شامل حالشان می‌شد و امام راحل صیغه عقد آن‌ها را جاری می‌ساخت امام آن‌ها را یک نصیحت می‌کرد بروید با هم بسازید؛ این یک جمله هست؛ اما هزاران معنا دارد که با کم، زیاد، خوبی، بدی، و اخلاق همدیگر بسازید و تاب‌آوری خود را بالا ببرید.

محمودی ادامه داد: امروز اگر شرایط اقتصادی کشور هم خوب شود ضرورت نیاز به فرزند در خانه از بین رفته است. مثلاً به هر خانواده‌ای مبلغ پانصد میلیون تومان هم هدیه بدهند پدر در صدد تعویض خانه، ماشین و وسایل منزل خواهد بود؛ دیگر نیاز و ضرورتی به فرزند در خانه به ذهن آن‌ها خطور نمی‌کند.

وی در آخر مثالی از متمولین جامعه که خیلی دیر ازدواج می‌کنند زد و گفت: بالای ۸۰ درصد این افراد تک‌فرزند هستند پس عامل اقتصادی تنها عامل و مهم‌ترین عامل در فرزندآوری نیست. امروز باید در پی عوامل دیگری هم بود که به نظرم فرهنگ غالب و عامه مردم هنوز بر فرزند کمتر زندگی بهتر است و تا این ذهنیت از بین نرود جمعیت کشور ما رو به کاهش و پیری است.

انتهای خبر/ 224224

نظرات بینندگان