کد خبر: ۱۶۵۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

۹سال چشم انتظاری برای ۲۶ کیلومتر جاده نی‌ریز 

جاده نی‌ریز به مشکان که بخشی از بزرگراه نی‌ریز به مهریز است پس از ۹ سال کلنگ زنی  هنوز معطل تکمیل شدن است.

۹سال چشم انتظاری برای ۲۶ کیلومتر جاده نی‌ریز 

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه»، جاده مهریز - نی‌ریز یکی از ۱۰۰ جاده اصلی ایران است که ۳۳۲ کیلومتر طول دارد و دومین مسیر اصلی ارتباط استان فارس و یزد، همچنین مسیر ارتباطی شرق و جنوب فارس به مشهد مقدس نیز می باشد. 

با توجه به اهمیت مسیر در سال ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی این جاده جهت ارتقا به بزرگراه آغاز و ماه عسل ۱۲ سال تلاش تنها ۱۲۳ کیلومتر از مسیر به بزرگراه تبدیل شده است که از طرف استان یزد و اداره کل راه و شهرسازی یزد انجام گردید.

نکته قابل توجه این است که به صورت ویژه  در سال  ۱۳۹۴  کلنگ حد فاصل نی‌ریز - مشکان معروف به مسیر گردنه نقارخانه به عنوان قطعه آخر از این بزرگراه به طول ۲۶ کیلومتر توسط عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت زده شده است اما با گذشت ۹ سال همچنان این ۲۶ کیلومتر در حال احداث است.

جاده فعلی نی ریز مشکان ۶۵ کیلومتر است که با احداث ۲۶ کیلومتر مسیر نقارخانه فاصله این دو شهر بیش از ۳۹ کیلومتر کوتاه تر می شود و همچنین مسیر بزرگراه مهریز نی‌ریز را به همین مقدار کاهش می‌دهد و باعث صرفه جویی بسیار زیاد مصرف سوخت و زمان مسافرت می شود. 

به گفته مهندس رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس حدود ۳ کیلومتر از این مسیر آسفالت ۹ کیلومتر آن از سمت مشکان زیرسازی شده است که نشان می دهد ۱۴ کیلومتر از این مسیر حدفاصل گردنه نقارخانه تا روستای جعفرآباد نی‌ریز نیاز به جاده سازی دارد.

همچنین پس از آن  محمد اسلامی و مرحوم رستم قاسمی وزرای راه و شهرسازی بعدی در مورد ارتقا محور هرات نی‌ریز به عنوان بخشی از این بزرگراه تأکید داشته‌ و مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه جهت تخصیص بودجه داشته‌اند.

کلنگ زنی یک وزیر و نامه نگاری دو وزیر بعدی راه و شهرسازی در مورد این محور نشانگر اهمیت دوچندان جاده مذکور در سال‌های آینده به عنوان یکی از کریدورهای اصلی ایران است که مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برای اتمام طرح را دو‌چندان می کند.

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان