کد خبر: ۱۶۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
شیرازه گزارش ‌می‌دهد؛

پایان برداشت انگور دیم در استهبان

عملیات برداشت انگور دیم در شهرستان استهبان از اواخر شهریورماه آغاز و در اواخر مهرماه به پایان رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«شیرازه»، مهدی اعیان‌منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان در خصوص برداشت انگور دیم بیان کرد: عملیات برداشت انگور دیم در این شهرستان از اواخر شهریورماه آغاز و در اواخر مهرماه به پایان رسیده است.

پایان برداشت انگور دیم در استهبان

مهدی اعیان‌منش گفت: سطح زیر کشت باغات انگور شهرستان ۱ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان ۱ هزار و ۸۶۰ هکتار دیم و مابقی آبی است و عمده باغات دیم شهرستان در ارتفاعات هستند.

عیان‌منش افزود: بیش از  ۱ هزار و ۵۰۰ تن انگور از تاکستان های دیم شهرستان برداشت شده که ۳۰ درصد آن به صورت تازه خوری و ۷۰ درصد در مسیر فرآوری از قبیل آبغوره، مویز و عمدتا شیره انگور قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان، توجه به صنایع تبدیلی انگور را امری ضروری دانست و گفت: تولید و فرآوری محصولات متنوع و جدید محصول سالم انگور دیم استهبان می تواند سهم قابل توجهی در کاهش ضایعات و ارزش افزوده برای تولید کننده داشته باشد.

وی در رابطه با فرآوری انگور خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۸۰ درصد از انگور تولیدی استهبان به شیره انگور تبدیل می‌شود.

دیم‌کاری

دیم کاری به معنی کشت بدون آبیاری است و به زراعتی گفته میشود که با آب باران رشد کند. بطور کلی در روی کره زمین تقریبا ۱۷ میلیون کیلومتر مربع از اراضی به صورت دیم کشاورزی می‌شود و با اینکه سهم کوچکی از کل منطق کشاورزی دنیا به صورت دیم انجام می‌گیرد اما با این حال تولید محصولات دیم نقش زیادی در ایجاد امنیت غذایی مردم دنیا و بخصوص مردم ایران دارد.

مردم ایران از هزاران سال پیش به سبب موقعیت جغرافیایی این قطعه از کره زمین که حدود دو سوم آن آب و هوای خشک داردو بارش باران به نسبت مناطق دیگر کمتر است، به این نوع کشت روی آوردند و در مناطق خشک از آب باران برای آبیاری اراضی خود استفاده می‌کردند و این روش کشاورزی همچنان در مناطق مختلف کشوراز جمله استان فارس ادامه دارد ودر سال گذشته بیش از ۱۶ شهرستان استان در طرح جهش تولید در دیمزار های خود شرکت کردند.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان