کد خبر: ۱۶۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۵ آبان ۱۴۰۳
خطیب جمعه شیراز:

برخی با رفتارهای هنجارشکنانه عامل دشمن شده‌اند

آیت‌الله دژکام: این ستون پنجم‌های صهیونیست‌ها و نتانیاهو هستند که فساد و فحشا ترویج می‌دهد و اگر مشکلی که این‌ها می‌آفرینند، تلقی امنیتی شود، باید با آن‌ها برخورد شود زیرا همه دارند احترام می‌کنند اما این رفتارها و هنجارشکنی‌ها در این موقعیت مهم، جنبه امنیتی به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «شیرازه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام‌جمعه شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۵ آبان در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، آن حضرت را اسوه اهل ایمان و تقوا دانست و افزود: اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) محور خمسه طیبه هستند و در ترس از خدا و فرمان‌برداری از حضرت حق به مثابهی بوده‌اند که در طول تاریح در تقوا و خداترسی مانند آنان نیست و وقتی حالات آنها را می‌شنویم همه تعجب می‌کنیم که کسانی که معصوم بودند چقدر از خدا می‌ترسیدند و ممکن است ما معصیت کنیم و از خدای متعال نترسیم و این برای پیروان اهل بیت (ع) شایسته نیست.

برخی با رفتارهای هنجارشکنانه عامل دشمن شده‌اند

وی بر ضرورت تأسی از سیره اهل بیت(ع) در تقوا و خداترسی تأکید کرد و افزود: زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) از ابعاد گوناگون برای ما درس‌آموز است. فعل معصوم در فقه ما حجت حساب می‌شود و فقهای بزرگ ما در مواردی وقتی می‌خواستند استدلال کنند برای جواز و وجوب یک مسئله به فعل حضرت زهرای طاهره(س) تمسک کردند یعنی همین که یک کاری را حضرت زهرا(س) انجام داده است، برای فتوای فقهای ما حجت است.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: یکی از سئوالاتی که می‌توانیم از رفتار و گفتار حضرت زهرا(س) استدلال کنیم و برای شکل‌گیری نظام سیاسی و حکمرانی از آن بهره‌مند شویم، نقشی است که آن حضرت برای مردم در اجرای احکام الهی قائل است و همیشه در فلسفه سیاسی و حقوق سیاسی این بحث وجود دارد که در یک حکومت مردم چه نقشی باید داشته باشند؟ این مسئله تحت عنوان مردم‌سالاری در بعضی از شکل‌های خودش یا مردم سالاری اسلامی در بیان بزرگان ما پس از انقلاب اسلامی به نوعی مطرح بوده و هنوز هم جا دارد که به صورت جدی به آن بپردازیم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: امروزه می‌دانیم بسیاری از کارها باید در جامعه انجام شود اما در اینکه چگونه انجام شود بحث وجود دارد و ذهنیت ما به صورت سنتی این است که در کشور ما قبل از انقلاب اسلامی دیکتاتوری بوده است و به محض اینکه اتفاقی می‌افتد در حاکمیت یک نفر باید بگوید این کار انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از کارهای مهم انقلاب اسلامی این است که چنین امری را به سمت یک نوع حکمرانی دین دارانه جلو ببرد، مسلما دین ما با دیکتاتوری مخالف است. پس اگر دیکتاتوری نیست باید چه کار کنیم و کار بزرگ انقلاب اسلامی همین جا است و می‌خواهیم مردم در جامعه نقش‌آفرینی کنند و تک تک مومنین به تناسب توان خود وارد عرصه اعمال و اجرای قانون دینی شوند بنابراین نقش مردم در اقامه حق و اجرای قوانین دینی باید بیش از پیش باز هم مورد بحث، تحلیل و بررسی قرار گیرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه مبانی این قضیه در عرفان اسلامی و خداشناسی دینی باید پیگیری شود تا به این برسد که ساختار و شکل نظام سیاسی ما چگونه باید باشد، فرازهایی از خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) را در این رابطه یادآور شد و افزود: سبک و ساختار حکمرانی خود را می‌توانیم از این خطبه برداشت کنیم.

امام جمعه شیراز در ادامه اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در پایان خطبه فدکیه به جماعت انصار فرمودند “ءَ اُهْضَمُ تُراثَ اَبی وَ اَنْتُمْ بِمَرْأى مِنّی وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدى وَ مَجْمَعٍ”، مردم حق مسلم زهرا در مقابل چشمان شما غصب شود و می بینید و می شنوید، یعنی وقتی می بینید مسئول هستید و باید نقش آفرینی کنید و وقتی می بینید حق پایمال می شود نمی شود سکوت کنیم.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در ادامه فرمود “تَلْبَسُکُمُ الدَّعْوَهُ وَ تَشْمَلُکُمُ الْخُبْرَهُ ، تُوافیکُمُ الدَّعْوَهُ فَلا تُجیبُونَ، وَ تَأْتیکُمُ الصَّرْخَهُ فَلا تُغیثُونَ”، صدای من را می شنوید که می گویم کمک دهید چرا جواب نمی دهید؟ناله افراد را می شنوید و فریاد رسی نمی کنید.

وی با یادآوری منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت احقاق حقوق مردم و جلوگیری از حق‌کشی اظهار کرد: اگر بناست فریادرسی به عنوان نقش مردم مطرح باشد و اینکه مردم بتوانند در جاهایی حق پایمال شده کسی را بگیرند و به او برگردانند باید به شکلی در مجموعه اجتماع ما نهادسازی شود و در چهارچوب بیاید و این جزء وظایفی است که ادامه انقلاب اسلامی بشریت را به نتایج خوبی خواهد رساند همان طور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند نظام سازی و نهاد سازی برای اینکه این اهداف دینی محقق شود وظیفه شما اهل علم، اهل فضل و اهل دانش است که بگویید جامعه ما در این راستا باید چه کار کند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مطالبه کردن، دنبال کردن، خواستن و توضیح دادن کار جمعی است که خود به نوعی آشنا با مسئله باشند تا راه حل اسلامی و متناسب با تمدن اسلامی برای آن پیدا شود و در این راستا باید چه کرد، در این زمینه دو نکته را یادآور شد و افزود: بنده دو نکته را خدمت شما می خواهم عرض کنم که بایستی انجام شود تا برسیم به آن نقطه ای که اگر حق یک نفر در جایی پایمال می شود و در مسیر عادی قضیه کسی به فکر او نیست بتواند از این نهادهای مردم پایه ای که اسلام شکل داده است استفاده کند و حق خود را بگیرد.

وی افزود: این اقدامات به حسب تقسیم‌بندی رهبر معظم در بیانیه گام دوم دو دسته است؛ اول کسی که می‌خواهد حق دیگری را بگیرد باید قدرت داشته باشد و امکانش برایش موجود باشد و این امکان برای اعمال قانون الهی یک ابزاری می‌خواهد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه به ابزاری که نیاز هست اشاره کرده و به انصار و مهاجرین فرموده “وَ اَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّهِ وَ الْاَداهِ وَ الْقُوَّهِ، وَ عِنْدَکُمُ السِّلاحُ وَ الْجُنَّهُ”، عِده دارید و وقتی جمع می شود زورش بیشتر از فرد است.عِده همیشه باید سامان پیدا کرده باشد که بتواند قدرت جمع بودن خود را اعمال کند و نیاز به یک نوع نهادسازی دارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه همیشه قدرت جمع بیشتر از فرد است، لازمه جمع شدن قدرت را نهادسازی دانست و افزود: مسجد این نقش را دارد و امام جماعت و امام محله می‌تواند در این زمینه نقش ایفا کند تا اگر کسی در یک محله گرفتار شده و حقش ضایع می‌شود، امام جماعت با استفاده از قدرت مسجد به کمک او آید و از حق‌کشی جلوگیری کند.

وی همچنین اهمیت توجه به امکانات را در این زمینه یادآور شد و افزود: دشمنان در طول سال‌های اخیر بنگاه‎های رسانه‌ای درست کردند که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه گلایه داشتند که دشمنان با رسانه‌های فارسی زبان به نظام اسلامی افترا می‌زنند. دشمنان هرچه می‌خواهند می‌گویند و ما وقتی می‌خواهیم حرف حق بزنیم، کسی ادامه نمی‌دهد لذا برای مقابله با دشمن عِده و عُده لازم است و باید در نظام اسلامی به صورت مردمی در قالب مسجد و نظام و شبکه امامت، ارتباط با ولایت شکل بگیرد.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه ابزار حکمرانی مردم مطیع خدا و دنبال اجرا فرمان خدا باید شکل بگیرد، دومین مورد را خودسازی عنوان کرد و افزود: اگر کسی طمع کرد ذلیل است و تا ابد ذلیل خواهد ماند و هر مقام و جایگاهی که به دست بیاورد باز هم ذلیل است و حرف نمی‌زند و به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند چون به طمع جایگاه دیگری است اما اگر طمع برداشته شود خودسازی می‌خواهد.

وی به جایگاه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: جامعه‌پردازی همان است که سمن‌ها و مساجد شکل بگیرند تا بتوانند نقش خود را برای اینکه مردم را پای کار اجرای دین بیاورند انجام دهند اما مهم‌تر از آن، این است که افراد خودسازی کنند و تقوا برای همین است.

آیت الله دژکام در ادامه به سخنان حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س) فرمود من این سخنرانی را در جمع شما مردم ایراد کردم اما می دانم شما به چه بیماری مبتلا شده اید و بیماری آن روز جامعه اسلامی اگر امروز دامن گیر ما شد دیگر ما هم نمی توانیم نقش آفرینی کنیم.اما بیماری چه بود؟حضرت زهرا(س) فرمود “وَ قَدْ أَرى اَنْ قَدْ اَخْلَدْتُمْ اِلَى الْخَفْضِ ، وَ اَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ اَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ، وَ خَلَوْتُمْ بِالدَّعَهِ “، می دانم که بنا گذاشته اید مداهنه کنید و کوتاه بیایید و اقدام نکنید.

وی ادامه داد: قدرت و ابزارش را دارد اما نمی خواهد اقدام کند، تن پروری و لقمه های چربی که ابوهرریه را سر سفره معاویه نشاند در حالیکه گفت می دانم نماز علی بهتر است اما لقمه معاویه چرب تر است.ابوهریره صفت ها اگر در جامعه پیدا شدند که رفت دنبال اینکه آنجا دارد امتیاز و پول می دهد و خرج می کند دیگر کسی دنبال اینکه حق کسی دیگر را بگیرد نخواهد بود، تقوا یعنی از خدا بترسیم و در همین موارد حواسمان باشد که هر لقمه ای خوردنی نیست و هر پولی گرفتنی نیست، حضرت زهرا(س) فرمود تن پرور و خوش گذران شدید و دیگر دنبال حق نیستید.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار کرد: در ادامه حضرت صدیقه طاهره فرمود “وَ نَجَوْتُمْ بِالضّیقِ مِنَ السَّعَهِ”، نتیجه آن می شود اینکه مسئولیت گریز شده اید و می دانید واجب است حق را اقامه کنید اما بیخیال شده اید.این بیخیالی در جامعه ما نباید بیاید، عمده این اتفاق از لقمه حلال است و اگر لقمه حرام شد همان می شود که امام حسین(ع) فرمود لقمه حرام در شکم شما هست و دیگر حرف مرا نمی توانید گوش دهید.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه از کاسبان خرد تا مدیریت ارشد یک مجموعه همه باید به فکر لقمه حلال باشند، افزود: اگر لقمه‌ای حرام شد، دیگر حتی یک لحظه هم پای حق نمی‌توانیم بایستیم چراکه انسان بهانه و توجیه درست می‌کند و مسئولیت گریز می‌شود و برای دفاع از مظلوم سکوت اختیار می‌کند.بترسیم و به خدا پناه ببریم تا اینکه مظلومیتی همانند حضرت زهرا(س) در جامعه ما تکرار نشود.

امام جمعه شیراز در پایان خطبه اول گفت: اهل حق بدانند که همیشه پای حقشان مردم عزیزی ایستاده اند، البته ما امیدوار هستیم که مژده قرآنی در مورد شما مردم باشد که ” یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ”، برای شما ایرانی ها خدای متعال فرموده است و انشاالله مسیر حمایت از حق و تواضع در مورد مومنان و ایستادگی در مورد گردن کشان و فریاد زدن در برابر ظلم تا نابودی کامل آن مسیری است که شما ایرانی ها در آخر الزمان باز می کنید و ادامه خواهید داد تا به نتیجه نهایی برسید.این مسیر را باید با جدیت و با باور اینکه نقش و وظیفه داریم در اجرای دین محکم ادامه دهید و خدای متعال هم حامی همه شما خواهد بود.

آیت الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به تحلیل های متفاوتی در خصوص مسائل مختلف امروز، بیان کرد: در ناحیه نیرو‌های حزب اللهی و دینی هم تحلیل‌ها شکل‌های مختلفی دارد، دوره ما هم دوره اطلاع‌رسانی است یعنی همین لحظاتی که بنده دارم صحبت می‌کنم برای مسئله‌ای که در سطح ملی و بین المللی پیش می‌آید چندین تحلیل مختلف به شما می‌رسد و از حیثی امکان خوبی است و بهره مند می‌شویم، اما بنده تاکید دارم که تحلیل‌هایی مبتنی بر معارف قرآن هم رواج دهیم.

وی بیان کرد: ممکن است کسی از نگاه سیاسی، امنیتی، نظامی و قضایی تحلیل کند و ارزشمند است، اما ما مواجه با صحنه داخلی و خارجی هستیم و از موضع قرآنی باید چگونه بفهمیم و چگونه اقدام کنیم؟ این مسائل مهمی است که به نظر می‌رسد در انقلاب اسلامی ما باید از این جهت هم پیشرفت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه به برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شیراز اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی رهبر ما این است که وقتی سخنرانی می‌کنند از نگاه قرآن راهکارها را ارائه می‌دهند لذا باید مسائل مختلف را از نگاه قرآن بررسی و تحلیل نکیم.

آیت الله دژکام گفت: تجربه‌های بشری در طول این چند هزار سال همه آزموده شده است و اروپا مدعی بود حرف تازه‌ای می‌خواهد بزند و وقتی شروع کردند رنسانس را اعلام کردند و رنسانس یک نوع بازگشت به تمدن یونان باستان بود و باز هم آزموده را آزمودن و چیز تازه‌ای نگفتن و همه شکست خورده اند. زمانی اروپاییان چقدر مدعی بودند که با سازمان ملل و شورای امنیت مسائل جهان را حل می‌کنیم اما مشاهده می‌کنیم یکسال است که در برابر حوادث غزه هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه ناکارآمدی تجربه‌های بشری آشکار است، افزود: چرا عده‌ای از اهل فضل و روشنفکران ما هنوز گویی در دهه ۱۹۲۰ میلادی و پایان جنگ جهانی دوم هستند و همان‌طور فکر می‌کنند و اعتقاد دارند همه چیز در اروپاست و ما باید از آن‌ها تقلید کنیم در حالی که آن‌ها نمی‌توانند مسائل خود را حل کنند.می‌بینید در قضیه اکراین خودشان مانده‌اند، مگر اروپایی نیستند؟ آمریکا نمی‌تواند کاری کند. راه حل کجاست؟

وی با تصریح اینکه راه حل مشکلات در قرآن کریم است که این کتاب آسمانی مسائل را طوری بیان می‌کند که هم دنیا و هم آخرت را آباد می‌کند، افزود: از نگاه قرآنی باید به صحنه‌هایی که در فلسطین و ایران پیش می‌آید، واکنش داشته باشیم.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: امروز مظلومان فلسطین توسط جنایتکاران صهیونیست تکه تکه می‌شوند اما واکنش جهانیان و واکنش ایران را در قبال این قضیه مشاهده می‌کنیم. لبنان مظلوم شده است و برای کشتن سیدحسن نصرالله هزار تن بمب روی سر یک ساختمان در لبنان می‌ریزند. ۱۰ هزار کودک در غزه کشته شدند. باید بدانیم که نوع واکنش ما نسبت به این قضایا را خدا ثبت می‌کند، عده ای وقتی ظلم را می بینند مثل شهید سید حسن نصرالله که گفت می ایستیم پای حقی که مردم غزه دارند چون علی همیشه پای حق ایستاده است.

وی با تأکید بر اینکه خط مقاومت حزب‌الله ادامه دارد، آن را بنیان مرصوص توصیف کرد و افزود: صهیونیست‌ها، سیدحسن نصرالله، هاشم صفی‌الدین و فواد شکر و هزاران نفر از حزب‌الله را شهید کردند و پیجرها را منفجر کردند اما تأثیری بر مقاومت لبنان نداشت. شیخ نعیم قاسم محکم در برابر صهیونیست‌ها ایستاد و جای خالی شهدا را پر کرد و همه حزب‌الله با او بیعت کردند و گفتند ایستاده‌ایم تا غده سرطانی اسرائیل را از روی زمین برداریم.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: گروه دیگری را مشاهده می‌کنیم که می‌گویند نمی‌توانیم در میدان باشیم اما کمک مالی انجام می‌دهیم که در این قضیه، غیرت و افتخارآفرینی بانوان ایرانی نمایان شد که چگونه در پویش ایران همدل شرکت و به جبهه مقاومت کمک می‌کنند که قطعاً خداوند پاسخ این انفاق آنان را می‌دهد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در مقابل منافقان را مشاهده می‌کنیم که طبق آیات قرآن فتنه‌انگیزی می‌کنند چرا که قلبشان بیمار است و دست از رفتار زشت خود برنمی‌دارند. اگر افرادی که آرامش روانی جامعه را به هم می‌زنند و به تعبیر نظامی‌ها ستون پنجم صهیونیست‌ها شده‌اند، کوتاه نیایند باید بدانند که خداوند در قرآن کریم در این رابطه دستور داده که با آنان مقابله کرده تا دیگر رفتار غلط را انجام ندهد.

وی در ادامه به شهادت جمعی از نیروهای سپاه قدس به دلیل استقامت در مقابل تروریست‌های شرق کشور اشاره کرد و افزود: در حالی که در جنگ با رژیم صهیونیستی هستیم، جنگ ناخواسته‌ای در شرق کشور شروع کردند که این تروریست‌ها با صهیونیست‌ها همکاری می‌کنند لذا باید از نیروهای سپاه قدس قدردانی کرد.

آیت‌الله دژکام یاد شهدای تیپ ۳۳ المهدی که روز گذشته باز هم ۳ نفر از آنان شهید شدند، گرامی داشت و افزود: اینان مردانه پای کار حفظ امنیت کشور ایستاده‌اند و باید حرمت این خون‌ها را نگه داریم.

امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه دشمن به دنبال ترویج فساد و فحشا و شراب‌خواری در جامعه است، گفت: همانطوری که نیروهای امنیتی در امنیت مرزهای کشورمان تلاش می‌کنند، در امنیت اخلاقی نیز فراجا باید دقت کافی را داشته باشد. این ستون پنجم‌های صهیونیست‌ها و نتانیاهو هستند که فساد و فحشا ترویج می‌دهد و اگر مشکلی که این‌ها می‌آفرینند، تلقی امنیتی شود، باید با آن‌ها برخورد شود زیرا همه دارند احترام می‌کنند اما این رفتارها و هنجارشکنی‌ها در این موقعیت مهم، جنبه امنیتی به خود می‌گیرد. ستون‌های پنجم صهیونیست‌ها باید بدانند که سرزمین ما جای جولان دادن آن‌ها نیست و مردم با آنان مقابله می‌کنند.

انتهای خبر/

نظرات بینندگان